Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
En del av gårdagens dagsverke:
IMG_20210404_225954_912.jpg


Mamma var sugen på lite lönn så nu står plantorna i vatten i väntan på flytt. Deras stora gamla körsbärsträd börjar bli i behov av efterträdare.

Jag fick också en kul idé från ett inlägg på Facebook. Jag jordslog i höstas blåbärsplantor och behöver fixa odlingsplatser med rätt jord till dem. Vi har också ett litet upplag med mindre lövträd som inte blivit ved av ännu. Dem ska jag använda till att göra en upphöjd bädd i landet åt blåbären. 😃 Det kommer nog bli toppen. Älskar när man kan hitta användning av något som bara ligger och skräpar! Vi ska också ta ner de nedre grenarna på några stora granar, dem kan jag köra i kompostkvarnen och använda till bäddarna. Vårt egna kretslopp 👌
 
Funderar på om jag ska köpa frön till några blommor att ha på våra grindstolpar.
Måste även köpa nya krukor dit, som kommer vara någon form av lite bredare, lägre krukor som står stadigt. (grindstolparna är ca 40x40 cm, granit) Jag har tidigare haft krukor i trä, med metallband runt, men nu har de gått sönder.

Men, åter till frågan... Vilka blommor ska jag ha?
jag vill gärna ha blommor som får lite volym och gärna lite hängande åt sidorna, så det inte ser fjuttigt ut uppe på våra rejäla stenstolpar. Har provat lite olika varianter genom åren men inget har gjort mig riktigt nöjd.
Jag tycker egentligen att petunior är fina, men de brukar inte må bra hos mig och jag tror mig ha läst mig till att det beror på att de inte gillar vinden här. (de brukar bli grå..)

Förslag?
 
Funderar på om jag ska köpa frön till några blommor att ha på våra grindstolpar.
Måste även köpa nya krukor dit, som kommer vara någon form av lite bredare, lägre krukor som står stadigt. (grindstolparna är ca 40x40 cm, granit) Jag har tidigare haft krukor i trä, med metallband runt, men nu har de gått sönder.

Men, åter till frågan... Vilka blommor ska jag ha?
jag vill gärna ha blommor som får lite volym och gärna lite hängande åt sidorna, så det inte ser fjuttigt ut uppe på våra rejäla stenstolpar. Har provat lite olika varianter genom åren men inget har gjort mig riktigt nöjd.
Jag tycker egentligen att petunior är fina, men de brukar inte må bra hos mig och jag tror mig ha läst mig till att det beror på att de inte gillar vinden här. (de brukar bli grå..)

Förslag?
Rävsvans? Om man planterar dem snett så de väller över kanten.
 
De är så Vackra!
Ja, alltså, de är läckra. Fast jag är tveksam till om det är rätt växt för oss. Får fundera lite. Det kanske är lite onödigt mycket volym på höjden, risken är väl att det blir ett vindfång så att de blåser ner från stolpen.
Hur stora är varje planta? Om man har såna, ska man sätta flera i varje kruka då? (tänk att krukan är 30-40 cm i diameter)
 
Ja, alltså, de är läckra. Fast jag är tveksam till om det är rätt växt för oss. Får fundera lite. Det kanske är lite onödigt mycket volym på höjden, risken är väl att det blir ett vindfång så att de blåser ner från stolpen.
Hur stora är varje planta? Om man har såna, ska man sätta flera i varje kruka då? (tänk att krukan är 30-40 cm i diameter)
Jag skulle satt typ 4 plantor i en sån kruka och som sagt snett så de växer ut över kanten.
 
Funderar på om jag ska köpa frön till några blommor att ha på våra grindstolpar.
Måste även köpa nya krukor dit, som kommer vara någon form av lite bredare, lägre krukor som står stadigt. (grindstolparna är ca 40x40 cm, granit) Jag har tidigare haft krukor i trä, med metallband runt, men nu har de gått sönder.

Men, åter till frågan... Vilka blommor ska jag ha?
jag vill gärna ha blommor som får lite volym och gärna lite hängande åt sidorna, så det inte ser fjuttigt ut uppe på våra rejäla stenstolpar. Har provat lite olika varianter genom åren men inget har gjort mig riktigt nöjd.
Jag tycker egentligen att petunior är fina, men de brukar inte må bra hos mig och jag tror mig ha läst mig till att det beror på att de inte gillar vinden här. (de brukar bli grå..)

Förslag?
Jag gillar bland-grupper, med t.ex någon låg fin blomma (pensé, tagetes) + någon med silvriga blad + murgröna eller silvernjurvinda.
Jag vet att det inte är särskilt originellt, men jag tycker det är fint :up:
 
Jag gillar bland-grupper, med t.ex någon låg fin blomma (pensé, tagetes) + någon med silvriga blad + murgröna eller silvernjurvinda.
Jag vet att det inte är särskilt originellt, men jag tycker det är fint :up:
Det hade jag absolut kunnat gilla, men jag är helt oduglig på att sätta ihop grupper så det blir sådär fint, så som andra kan....

Sen får jag lägga till ett ytterligare krav - det måste vara hyfsat tåliga växter i krukorna. De får inte fara illa av vind eller lite torka, måste i alla fall överleva att man ser på dem att de är törstiga innan de får vatten. För risken är att de blir bortglömda. Och jord i krukor tenderar ju att torka fortare än jord på marken...
 
Det hade jag absolut kunnat gilla, men jag är helt oduglig på att sätta ihop grupper så det blir sådär fint, så som andra kan....

Sen får jag lägga till ett ytterligare krav - det måste vara hyfsat tåliga växter i krukorna. De får inte fara illa av vind eller lite torka, måste i alla fall överleva att man ser på dem att de är törstiga innan de får vatten. För risken är att de blir bortglömda. Och jord i krukor tenderar ju att torka fortare än jord på marken...
Jag slår ett slag för pelargoner. De är torktåliga.
 
Jag slår ett slag för pelargoner. De är torktåliga.
Fast inte alls den typ av blommor jag gillar...

Jag sitter och googlar lite för att hitta vad jag söker. Hade gärna haft hänglobelior, som är ganska lika det jag söker. :love: Men jag misstänker att de kommer dö av törst här, har för mig att det var vad som hände förra gången jag försökte mig på lobelior. 🙄
Placeringen på stolpar är ju relativt lik placering i amplar.
 
Fast inte alls den typ av blommor jag gillar...

Jag sitter och googlar lite för att hitta vad jag söker. Hade gärna haft hänglobelior, som är ganska lika det jag söker. :love: Men jag misstänker att de kommer dö av törst här, har för mig att det var vad som hände förra gången jag försökte mig på lobelior. 🙄
Placeringen på stolpar är ju relativt lik placering i amplar.

Slingerkrasse? Enkelt och färgrikt.
 
Fast inte alls den typ av blommor jag gillar...

Jag sitter och googlar lite för att hitta vad jag söker. Hade gärna haft hänglobelior, som är ganska lika det jag söker. :love: Men jag misstänker att de kommer dö av törst här, har för mig att det var vad som hände förra gången jag försökte mig på lobelior. 🙄
Placeringen på stolpar är ju relativt lik placering i amplar.
Standard är väll hängpetunia, njurvinda, rabatteternell, jordreva, penningblad, snöflinga (bacopa), femtunga om man vill ha sådant som hänger över kanten. Murklocka är rätt popis också. Petunior, begonior och pelargoner är väldigt tåliga det är därför man ofta ser dom i allmänna planteringsurnor. En lägre dahlia kan också fungera bra i kruka. Det beror ju lite på hur stor kruka du tänker dig. Herrgårdspelargoner är ju rätt hängiga av sig och det finns även varianter på pelargon som hänger de har ofta mindre blommor och lite murgröneliknande blad.
 
Nån som vet vad det här är för något? Bild från juni förra året. Växer som en buske men med samma höjd som ett fullvuxet träd.

Träd2.jpeg


Anledningen till att jag undrar är för att jag vill veta om den överlever att vi klipper ner den lite såhär års, då vi upptäckt att den vuxit sig så pass stor att den nu när bladen kommer skymmer det mesta av solen som kommer in genom köksfönstret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp