Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fruentimber

Trådstartare
20201226_175529.jpg


:sneaky::sneaky::sneaky:

Ja jävlar hörrni, nu är vi igång! Odlingsåret 2021 officiellt invigt!

Chili 'Padron'
Chili 'Anaheim' från Impecta
Chili 'Anaheim' från Nordfrö
Paprika 'Marconi Rosso'
Paprika 'California Wonder'

Eftersom jag numera äger en halv triljon (no joke) fröpåsar missade jag att jag redan hade en påse med Anaheim från Impecta, så när Nordfrö öppnade upp portarna slank det ner en i kundkorgen av bara farten. Inbillade mig att jag även hade köpt Hot Lemon men icke, så det blev en beställning hos Runåbergs idag också. Eftersom man omöjligen köper EN påse så blev det även Habanero Dulce, som ska smaka vanlig Habanero men utan styrkan.

Jag tänkte försöka mig på att sälja lite plantor till våren, men så slog det mig ju att Impecta hade ett smärre haveri detta år med förväxlade fröer. Hm. Det här kanske blev dumt. Kanske bara får sälja "paprika" för en billig peng helt enkelt? Utan att specificera sort?
 
På tal om dahlior så kom mina aldrig upp ur jorden i höstas. :o Nu har vi ju inte haft några minusgrader att tala om, men är det kört för dom att överleva ändå? De ligger kvar i jorden under ett lager av halm i pallkragar.
 
Väntar och längtar för egen del till Blomsterlandets 50 %-rea på fröer, den brukar väl komma igång till trettonhelgen i alla fall? Men för att inte väntan ska bli alltför lång så har jag idag lagt en beställning hos Runåbergs också på några av de tidigaste sorterna. Bl a paprika, rotselleri, purjolök och ett par sorters aubergine. Och gul lök, har aldrig testat det från frö förut så det blir ett nytt odlingsexperiment för 2021.

Chili har jag gott om fröförråd själv från växthuset, både Hot Lemon, Jamaican Bell, Peter, Erotica, Habanero och en onamnad men bra s k "Ica-chili". Men kanske att jag skulle spana efter något än mer exotiskt?

Skulle vädret under kommande dagar kunna erbjuda lite plusgrader (och inte alltför odrägligt med vind och regn), så skulle jag också vilja ligga i framkant med att fixa i odlingslanden och köra ut lite brunnen hästgödsel så att de är klara så tidigt det bara går. Samt gräva upp ännu mer odlingsytor, efter konstaterandet att det inte var tillräckligt för att få plats med allt i fjol heller. :cautious:
 
Mina dahlior är för övrigt också kvar i jorden, det är inte så många men några "fådda" som jag gärna vill rädda. Här har det bara varit ett par minusgrader som slagit ut växtdelarna ovan jord så kan inte tänka mig att det är för sent. Men vågar nog inte chansa på att lämna dem helt åt sitt öde heller.
 
Woho, i år hänger jag och lär mig i den här tråden, för i mars får vi äntligen tillträde till hus!! :bump:
Vet dock inte hur mycket jag vågar förså, att flytta i mars i Norrbotten kan innebära ganska många minusgrader. Så eventuellt blir det en sommar av att se vad som växer upp så får det riktiga planerandet ta vid nästa säsong :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp