Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en privatperson som annonserat ut frön i en grupp på fb. Visste först inte om jag skulle beställa men har nu gjort det.

Ja, jag hade koll på att man behöver skada skalet före sådd. Men jag saknar övriga såanvisningar. Det stod faktiskt inte i Nötodlarens handbok.
Lyxigt! I skogsträdgårdsboken står inte så mycket mer än att den lätt förökas från frö (, stickling och rotdelning). Det måste ju betyda att det inte är så kinkigt med resten. Lycka till och skriv gärna hur det går!
 
Jag tänker mig att odla i pallkragar nästa år och är inne på bla rabarber, kan det funka i pallkrage? (Jag är väldigt mycket nybörjare.)
Det funkar säkert , men då ska man ha en ganska stor pallkrage så rötterna kan breda ut sig, Bara 1 planta / pallkrage i så fall
 
Jag tänker mig att odla i pallkragar nästa år och är inne på bla rabarber, kan det funka i pallkrage? (Jag är väldigt mycket nybörjare.)

Mina trivs jättebra i pallkrage! Gödslade på ordentligt när jag flyttade över dem dit och har fått väldigt fina plantor sen dess.

Hade typ tre små plantor som fått växa i en pallkrage, nu till nästa säsong efter två års tillväxt ska jag nog planera om den mittersta, men hittills har det varit lagom!
 
Mina trivs jättebra i pallkrage! Gödslade på ordentligt när jag flyttade över dem dit och har fått väldigt fina plantor sen dess.

Hade typ tre små plantor som fått växa i en pallkrage, nu till nästa säsong efter två års tillväxt ska jag nog planera om den mittersta, men hittills har det varit lagom!
Tack!
 
Sådär säger bara någon som har ett beroende….
Alltså...väldigt, VÄLDIGT, vackra blommor, om man väljer rätt sorter och orkar dalta med dem.
Men för mig som varken tar in så värst mycket snittblommor eller brukar orka odla annat än ätbart, så är det här med dahlior...slöseri med tid... egentligen...


...men...



...har jag tur, så överlever mina tio knölar vintern och blommar till sommaren igen. Jag saknar dock rätt förvaring och egentligen tiden att ta hand om dem.
Det är lättare än jag trodde, men tar fortfarande mer tid än vad jag har.


Funderar på att sälja/ge bort några av knölarna och bara behålla de allra finaste.
 
Alltså...väldigt, VÄLDIGT, vackra blommor, om man väljer rätt sorter och orkar dalta med dem.
Men för mig som varken tar in så värst mycket snittblommor eller brukar orka odla annat än ätbart, så är det här med dahlior...slöseri med tid... egentligen...


...men...



...har jag tur, så överlever mina tio knölar vintern och blommar till sommaren igen. Jag saknar dock rätt förvaring och egentligen tiden att ta hand om dem.
Det är lättare än jag trodde, men tar fortfarande mer tid än vad jag har.


Funderar på att sälja/ge bort några av knölarna och bara behålla de allra finaste.
Dalta? Nej, här är inget daltande. Då blir det inga. Hört att de behöver mycket omvårdnad? Hur ska man förvara de? Menar du att man måste gräva upp knölarna?
 
Nån som kan detta med vintertomater? Provade detta första gången i år och de hänger nu i skafferiet. Funderar på detta med mognad; de har fått alltmer färg, men ska jag ta fram dem till ett soligt fönster eller så för den sista mognaden? Börjar bli sugen på att smaka. :p
 
Dalta? Nej, här är inget daltande. Då blir det inga. Hört att de behöver mycket omvårdnad? Hur ska man förvara de? Menar du att man måste gräva upp knölarna?
Alltså, dalta och dalta. Knölarna tål inte frost, så de behöver grävas upp och förvaras frostfritt över vintern. Sen behöver de en del vatten och gödning för att blomma ordentligt och det kan man ju eventuellt tycka är att dalta. Jag tycker absolut att de är värda det arbetet för blomningen är fantastisk. Jag gör inte direkt så mycket buketter eller så, utan de pryder mest sin plats i trädgården. Hade ett femtiotal i år och det blir förhoppningsvis ungefär det dubbla nästa år 😁
 
Alltså, dalta och dalta. Knölarna tål inte frost, så de behöver grävas upp och förvaras frostfritt över vintern. Sen behöver de en del vatten och gödning för att blomma ordentligt och det kan man ju eventuellt tycka är att dalta. Jag tycker absolut att de är värda det arbetet för blomningen är fantastisk. Jag gör inte direkt så mycket buketter eller så, utan de pryder mest sin plats i trädgården. Hade ett femtiotal i år och det blir förhoppningsvis ungefär det dubbla nästa år 😁
För mig blir det daltande. För de ska väckas på våren och sen ska de i jord i rätt tid och sen ska de skyddad från sniglar och sen ska de ha rätt sol o rätt vätska och näring. Och sen ska de grävas upp innan frosten, torkas och sen ska de vinterförvaras på rätt sätt.
För andra kanske det inte är så mycket, men jag har inte tid eller ork egentligen. Jag lägger hellre min tid på den mat jag odlar. Som också blir både misshandlad och bortprioriterad.
 
För mig blir det daltande. För de ska väckas på våren och sen ska de i jord i rätt tid och sen ska de skyddad från sniglar och sen ska de ha rätt sol o rätt vätska och näring. Och sen ska de grävas upp innan frosten, torkas och sen ska de vinterförvaras på rätt sätt.
För andra kanske det inte är så mycket, men jag har inte tid eller ork egentligen. Jag lägger hellre min tid på den mat jag odlar. Som också blir både misshandlad och bortprioriterad.
De måste i och för sig inte väckas på våren för man kan bara gräva ner dem direkt som de är. Och sniglarna äter ju upp allt annat också... Men det klart, det är mer jobb än med perenner. Men det är också sjukt mycket mer utdelning!
 
De måste i och för sig inte väckas på våren för man kan bara gräva ner dem direkt som de är. Och sniglarna äter ju upp allt annat också... Men det klart, det är mer jobb än med perenner. Men det är också sjukt mycket mer utdelning!
Nu jämför jag ju också bara med andra blommor. Det blir konstigt om man ska jämföra med att odla grönsaker, tycker jag, för det är ju en helt annan sak.
 
Angående dahliorna, förresten. Knölarna är ju inte så dyra. Där jag beställer kostar de 39:-. Så vill man kan man ju köpa och testa och sen kan man ju bara strunta i dem på hösten om man vill. Alternativt gräva upp dem och sälja dem om man inte har lust eller möjlighet att förvara dem. Risken är förstås att man blir lite besatt, men det går att leva med :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 329
· Visningar
43 691
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 133
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp