Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En dag till med den övervuxna rabatten som vi renoverar. Maken sliter och jag rensar rötter från nässlor och annat. Stormhatt, två olika sorters Riddarsporre delad på massor med stjälkar, höstaster, en näva och en pion flyttad. Vi får se om det tar sig. Pionen blev ju av med några gigantiska rötter. Klematisen vi flyttade förra helgen klättrar glstt upp mot trädkronan.
20230527_190738.jpg
 
På tal om funkia, de som bor här sen förut har kommit upp yey mycket fram tills idag..

20230527_155624.jpg


Det märks att de man köper, oavsett stor/liten sort kommer söderifrån 😂

De 6 jag shoppade idag blir alla 50-70 cm och det lär ju vara blomstänglarna som når de höjderna, men de är kraftiga och fina även i bladmassan 🤗
 
Har också fått dubbelblommiga som antingen varit fel färg eller enkla. Köpte dubbla gula, de är väl iofs mer gul/orangea, och antingen är de enkla gula eller dubbla vita. De kom inte från Ica, så trist när man köper lite dyrare och får fel.
Grejen är att samtliga av två påsar är vanliga enkla gula. De känns som att de inte ens försökt göra rätt? Ska prata med Ica som jag köpt dom på, i "värsta fall" kan jag prova två nya påsar i år. De här får jag gräva upp och placera på en annan plats, det blev helt fel.
 
Grejen är att samtliga av två påsar är vanliga enkla gula. De känns som att de inte ens försökt göra rätt? Ska prata med Ica som jag köpt dom på, i "värsta fall" kan jag prova två nya påsar i år. De här får jag gräva upp och placera på en annan plats, det blev helt fel.
Jag skulle gissa att de få felleverans av lökarna. De lär ju köpa in dem i bulk och får de hem en pall märkt som blandade dubbla så kommer de ju att förpackas som det.
 
Äntligen är potatisen i backen. Lite kvar att göra då jag bara täckt dem med ett tunt lager jord så nu ska det vattnas och på silage ovanpå. Har fixat två av raderna men det blåser så mycket så det är hart när hopplöst att få det torra silaget att stanna på rätt ställe. Får ta resten imorgon och hoppas på bättre väder.
Tre tomater är utplanterade där de ska växa. Resten står fortfarande på trappan då jag inte fått hem "jorden" de ska stå i än. Grävde i gödselstacken där jag trodde det skulle vara fin jord men insåg att trots att jag vattnat extra där i vinter så var det kruttorrt vilket ju saktat ner nedbrytningen, ska leta vidare imorgon.
En kruka är planterad med sommarens blommor
Skulle planterat ut löken men fick akut ta tag i problemet med ärtorna som kajorna :rage: återigen roat sig med att demolera. Som tur var är det bara en sort som kommit än så jag har förhoppningsvis lyckats skydda sockerärtorna där en precis visade sig i markytan. Nya ärtor ligger i blöt inomhus. Skulle vara kul att få ärtor i år för det är några år sedan sist då jag haft många "gäster" som gillat att förstöra just dessa odlingar (kajor, rådjur och grävling). Nu är ytorna täckta av fiberduk och den nya batchen sår jag i låda och planterar ut när den grott. Hoppas på att kunna fixa till fiberduken imorgon för nu är den för hårt spänd och nertryckt i jorden för att ligga kvar i blåsten.
Har även släpat ut krukan med svartöga som stått ivägen i köket i flera veckor. Har inte orkat släpa den ut och in men nu tror jag att det är tillräckligt mycket blad att använda som skugga för att det ska gå att skola ut den utan att den bränns ihjäl.
Är ganska nöjd med dagen även om den inte blev precis som tänkt men så superglad att jag upptäckte att marodörerna varit framme så jag kanske lyckas skydda resten :) (var korkat att inte göra det direkt med tanke på att problemen varit återkommande).

Imorgon hoppas jag på att få ut löken, kålen och få ytterligare ett par krukor med blommor färdiga.
 
Eftersom jag inte kunde motstå de fina funkiorna, så måste jag göra om den sk slaskrabatten idag och eftersom nämnda funkior blir högst av vad som finns där bör de ju stå en bit bak = måste gräva upp och flytta all befintlig växtlighet 😬

Möjligen kan solhattarna stå kvar där de står eftersom de blir rätt höga.
Borde ju bli rätt snyggt med såna som sticker upp sporadisk bland funkiona sen, när allt etablerat sig 🤔
 
Utökade slaskrabatten 1 meter utåt

1685280237752.jpg


Ska pytsa på mer jord och flytta pionen efter en vätskepaus. Framför de nya funkiorna står 4 mindre, som knappt kommit upp ur backen än 😅
Lurar också på att flytta de 2 astilbena fram mot höger kortsida och om jag ska peta ner solhattarna mellan de nya funkiorna och imorgon efter jobb och läkarbesök åka in och se vad för roligt man kan tänkas köpa och peta ner på övrig yta 🤔

Allt i blomväg som finns där nu går i olika rosa/vita toner.

Förslag mottages gärna :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 323
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 782
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 377
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 856
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp