Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG20231008141800.jpg

Jag fick försiktigt gräva fram dillen för att lyckas skörda. 😅 vitlöken ska jag försöka få ner nästa helg!
 
planterar lökar, de flesta narcisserna är klara, fixade alla krokus idag. Jag HATAR att plantera lökar, alltså hatar är nog ett för svagt ord i detta sammanhanget :meh: det är verkligen det som jag avskyr mest av allt som har med trädgård att göra. Men jag vet att i vår så är det värt det (kanske mest för att man glömt lite hur jävla tradigt det faktiskt är)
 
Tror ni de behöver sättas om….? Jag har åtta jättestora funkior som vuxit ur sina (jättestora) krukor och måste sättas om, i lådor. Jag fick ta fram sågen för att dela den här i fyra delar! 🥵 Tyvärr måste de bo i krukor/lådor för att ha nån chans mot sniglarna….. Funkiorna beställde jag från Eurohosta för flera år sedan och de är galet fina!
IMG_5630.jpeg
 
planterar lökar, de flesta narcisserna är klara, fixade alla krokus idag. Jag HATAR att plantera lökar, alltså hatar är nog ett för svagt ord i detta sammanhanget :meh: det är verkligen det som jag avskyr mest av allt som har med trädgård att göra. Men jag vet att i vår så är det värt det (kanske mest för att man glömt lite hur jävla tradigt det faktiskt är)
Köpte två påsar lökar av varierande storlek. Grävde 4 stora hål. Satte lökarna i lager efter storlek. Tog 10 minuter. Hur det kommer att se ut har jag ingen aning om. Det är min ambitionsnivå på lökplantering. Orkar inte mer så det är i alla fall något.
 

Bifogade filer

  • 20231008_144141.jpg
    20231008_144141.jpg
    438,4 KB · Visningar: 26
planterar lökar, de flesta narcisserna är klara, fixade alla krokus idag. Jag HATAR att plantera lökar, alltså hatar är nog ett för svagt ord i detta sammanhanget :meh: det är verkligen det som jag avskyr mest av allt som har med trädgård att göra. Men jag vet att i vår så är det värt det (kanske mest för att man glömt lite hur jävla tradigt det faktiskt är)
Jag köpte ett sånt där lökjärn, som man trycker ner i marken och gör ett hål för löken. Men det var ju ett fruktansvärt jobb! Då är det lättare med spade; bara gräv ner hela ytan till lagom djup, placera ut lökarna och täck igen. Färdigt!

Däremot tycker jag det är nåt hoppfullt med att sätta vårlökar. En slags besvärjelse - nu är de på gång, nu blir det vår!!! Snart……
 
Jag använder jordspett när jag sätter lök, utan tvekan enklaste metoden jag provat hittills. Gör hål med spettet, ner med löken, skyffla över jord. Klart! Behöver inte ens böja mig ner. :) Har en hink med extrajord med mig blandat med benmjöl.
 
Idag har det rensats och skördats för glatta livet. Familjen har varit ute på arbetsdag och vi fick massor gjort, som lön för arbetet får de alltid ta med sig massa grönt hem.

20231008_153226.jpg


Tog upp all rotselleri och all kålrot. Kvar i landet står vitkål, rödkål, röd spetskål, grönkål, svartkål, palsternacka, morötter, solrosorna som sparas till småfåglarna och alla perenna kryddor och blommor förstås. I växthuset är det några tomater kvar, basilika och lite nyplanterade revor från jordgubbarna för att få extra tidiga jordgubbar nästa år. :)
 
Då känns det inte som att jag var galet sen om jag fick ner vitlöken idag alltså!
Var i din stad igår för att tävla med Terrorn, det var en liten utmaning med tanke på snön 😅
Min vitlök är skickad, men har inte kommit fram än, jag beställde den för någon månad sen, men de börjar inte skicka ut den förrän nu 😊

På tal om att plantera lökar, jag ÄLSKAR mitt lökjärn! Magiskt verktyg! Har dock fått in en sork som ätit både narcisser, tulpaner OCH allium i en rabatt.... sorkfällan levereras imorgon, vi har spolat vatten, hällt i en massa vitlök och sambon har kissat massor, plus att jag är och stör den varje dag, men den håller sig kvar. Nu ska den DÖ. Sen ska jag sätta fler narcisser 🤭
 
Jag använder jordspett när jag sätter lök, utan tvekan enklaste metoden jag provat hittills. Gör hål med spettet, ner med löken, skyffla över jord. Klart! Behöver inte ens böja mig ner. :) Har en hink med extrajord med mig blandat med benmjöl.
Men åh vad smart, varför har jag inte tänkt på detta själv?! Det skall jag komma ihåg till nästa år!
 
Jag har planterat om några pelargoner och nu får se flytta in :) alla mina fina sorter hade överlevt frostknäppen som kom i förra veckan.
 
Dottern och jag sitter redan och planerar vilka dahlior vi ska köpa nästa år. :bump: Men hur vi ska kunna välja blir ett mysterium.
Jag som inte ens gillade dem i början av sommaren. Vet inte hur jag tänkte…

Men det blir mycket blommor nästa år tror jag. Vi är så dåliga på att skörda det vi odlar.
 
Dottern och jag sitter redan och planerar vilka dahlior vi ska köpa nästa år. :bump: Men hur vi ska kunna välja blir ett mysterium.
Jag som inte ens gillade dem i början av sommaren. Vet inte hur jag tänkte…

Men det blir mycket blommor nästa år tror jag. Vi är så dåliga på att skörda det vi odlar.
Funderar också på mer blommor till nästa år :) i år var en av mina pallkragar helt tom..
 
Funderar också på mer blommor till nästa år :) i år var en av mina pallkragar helt tom..

Här blir det krasse, luktärtor, dahlior och sinnia tror jag.
Krasse och luktärtor kör jag på varje år, älskar dem. Trist bara att krassen alltid får löss framåt slutet av juli/början av augusti. Så jag brukar få rycka upp den då.
Dahlior är nya från i år.
Sinnia har jag aldrig odlat.

Tror inte det blir en massa förodlat. I våras hade jag hela köket fullt. Tomat och gurka bara kanske.
Och luktärtor….
Sinnia vet jag inte hur man odlar.
 
I veckan ska jag försöka få alla mina 400 vårlökar i jorden. 😁

Jag ska anlägga en plantering vid grinden som det annars bara växer brännässlor och annat ogräs. Jag har tidigare ryckt upp allt jag kunde när det var torrt och det har inte kommit tillbaka nämnvärt, så på med kartong, brunnen hästskit, stenar för att hålla det på plats och sen vårlökar och några perenner redan nu.

Krokusarna ska jag delvis plantera i gräsmattan, förhoppningsvis där hundarna inte rejsar som besatta och en hel del åker nog även ner i landen så får de blomma över tills det är dags för annat och då flyttas. Jag har fler ställen i trädgården jag kan sätta dem men det är ju roligt att se dem de första man ser när jag går ut på morgonen eller kommer hem.
 
Mina pelargoner fick idag utstå vinterpreparering. Klipp klipp och ner i små trånga krukor. Nu får dom bo på glasverandan några dagar och sen in i kalla fönster i huset. Men det känns sådär när en klipper.
 

Bifogade filer

  • 20231008_150732.jpg
    20231008_150732.jpg
    654,3 KB · Visningar: 21
Hur övervintrar jag bäst mina pelargoner? Det enda svala jag har är en fuktig matkällare. Har inte tillräckligt med fönsterplatser för dom inomhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp