Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag min trädgård! :banana:

Dags att börja rensa lite i de övervuxna rabatterna. Jag har koll på en del som ska bort (tex lönnskotten :D), men sen har jag ett gäng växter som jag inte vet om de bör vara kvar eller ej 🤔

02B8FDB2-121C-4319-87AB-EFC80C2C4258.jpeg


Kanske ni kan hjälpa? Hoppas bilden är någorlunda tydbar (det är alltså fem olika bilder i en, 3 till vänster 2 till höger).

Och nedvissna påskliljor, vad gör man med dem? Klipper ner?
 
Liten fråga till er som kan..

Satte hallonbuskar i pallkrage för ett tag sen, två olika sorter. Sen blev det ju några kalla nätter jag inte hade räknat med. :cry: Den ena sorten har klarat sig bra tror jag, men den andra ser lite ledsen ut. Alla har fått nya skott nerifrån som ser pigga ut, men de som var när jag köpte dem blommade lite innan kylan men nu har blommorna vissnat och bladen har bleknat och ser ledsna ut. Ska jag avvakta eller är det kört? Borde jag kapa de stänglarna och satsa på de nya små bara?
 
Nu har jag min trädgård! :banana:

Dags att börja rensa lite i de övervuxna rabatterna. Jag har koll på en del som ska bort (tex lönnskotten :D), men sen har jag ett gäng växter som jag inte vet om de bör vara kvar eller ej 🤔

Visa bifogad fil 51241

Kanske ni kan hjälpa? Hoppas bilden är någorlunda tydbar (det är alltså fem olika bilder i en, 3 till vänster 2 till höger).

Och nedvissna påskliljor, vad gör man med dem? Klipper ner?
Överst till vänster - förgätmigej. Vild blomma men väldigt fin. jag sparar mina tills de blommar över.
Överst till höger någon form av näva.
Andra till vänster kan vara en lilja?
Andra till höger är bergklint. jag har den överallt.... Vacker men sprider sig.
 
Liten fråga till er som kan..

Satte hallonbuskar i pallkrage för ett tag sen, två olika sorter. Sen blev det ju några kalla nätter jag inte hade räknat med. :cry: Den ena sorten har klarat sig bra tror jag, men den andra ser lite ledsen ut. Alla har fått nya skott nerifrån som ser pigga ut, men de som var när jag köpte dem blommade lite innan kylan men nu har blommorna vissnat och bladen har bleknat och ser ledsna ut. Ska jag avvakta eller är det kört? Borde jag kapa de stänglarna och satsa på de nya små bara?
Avvakta tills de börjat växa på allvar.
 
Liten fråga till er som kan..

Satte hallonbuskar i pallkrage för ett tag sen, två olika sorter. Sen blev det ju några kalla nätter jag inte hade räknat med. :cry: Den ena sorten har klarat sig bra tror jag, men den andra ser lite ledsen ut. Alla har fått nya skott nerifrån som ser pigga ut, men de som var när jag köpte dem blommade lite innan kylan men nu har blommorna vissnat och bladen har bleknat och ser ledsna ut. Ska jag avvakta eller är det kört? Borde jag kapa de stänglarna och satsa på de nya små bara?
Jag hade inte rört dem även om det skulle vara kört, ta det till hösten istället
 
Överst till vänster - förgätmigej. Vild blomma men väldigt fin. jag sparar mina tills de blommar över.
Överst till höger någon form av näva.
Andra till vänster kan vara en lilja?
Andra till höger är bergklint. jag har den överallt.... Vacker men sprider sig.
Överst till höger kan inte det vara Stjärnflocka?
Andra till vänster skulle jag säga Såpnejlika om
@Frokennordberg
 
Hittade en växt i gräsmattan förra året, nej jag är inte bra på att klippa gräset. Körde runt den då jag fick känslan av att den kunde vara något intressant. Den har kommit igen i år och nu har jag med lite hjälp identifierat den. Det är en Snöbollsbuske :love: . Tänk vilken tur att det blev en sväng med klipparen. Nu ska jag bara bestämma var jag vill ha den och flytta den för under ett surkörsbär lär den inte trivas i längden
 
@tanten och @Shaggy - stort tack!

Så egentligen kan jag låta alla dessa vara kvar (om jag är ok med ev spridning) då, det var ju smidigt! Planen är i stort att bara snygga till under den här säsongen och så får jag fundera på hur och vad jag vill göra framgent.
 
Har sått gulbetor, håller på att härda plantorna som ska ut, grävt klart, fixat kant+gödslat nya lilla trädgårdslandet. Och skördat rabarber! Googlar recept för fullt och fryser in en del. Detta+6 blommor bort och syns knappt på plantan :)

Fått hallon på plats också!
 

Bifogade filer

  • IMG_20200521_150311_033.jpg
    IMG_20200521_150311_033.jpg
    136,2 KB · Visningar: 40
Blev lite ledsen när jag såg att mannen grävt i gräsmattan jag sådde i höstas 😔 dock nödvändigt då ett armeringsnät satt fast.
IMG_20200523_110037.jpg

Under natten har jag dock kommit på att detta borde vara en idealisk plats för mina rabarber som jag hade tänkt ha i odlingslåda i grönsaksdelen.
Nu får jag istället mer plats att odla på 🥳
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
2
Svar
29
· Visningar
778
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 676
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
370
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp