Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad det är för blomma men magnolia är det nog inte... de brukar blomma på bar kvist och i busk eller trädform. Numera finns det sorter av magnolia som klarar bistrare zoner, jag har sett flera som lever här i zon 4/5 :)

Jag är som sagt verkligen ingen expert, det var bara en gissning :) jag tyckte det såg ut som om den hörde ihop med grenarna bredvid.

Annars, se mitt svar ovan... :cautious: :D

Edit: Jag har alltså zon 5 officiellt men delar av trädgården är zon 4...
 
Den här våren har ju varit lite knäpp så jag hade varit försiktig med utplantering. Har du flera av varje sort? I så fall kan du ju plantera ut typ en av varje och se hur det går (visst har du zon 3-4?). Men jag hade nog varit beredd med fiberduk inför järnnätterna.
Verkligen hysteriskt svårt! + @Shaggy

Ja vi har zon 4 cirka. Enbart för att vi bor så högt. Jag kommer nog ställa ut alla oavsett men då står de vindskyddat vid huset och är enkla att täcka.
Hade behövt plantera om men har inte krukor till alla, därav önskvärt att sätta dem i landet istället. 🤔 Försökte få hjälp av Instagram men allt jag vet är att de åkte ut nån gång mellan 15 maj och 15 juni förra året. 😆 Och att det inte blev någon tomatskörd pga för kall sommar... (Och säkert något handhavande fel)
 
Verkligen hysteriskt svårt! + @Shaggy

Ja vi har zon 4 cirka. Enbart för att vi bor så högt. Jag kommer nog ställa ut alla oavsett men då står de vindskyddat vid huset och är enkla att täcka.
Hade behövt plantera om men har inte krukor till alla, därav önskvärt att sätta dem i landet istället. 🤔 Försökte få hjälp av Instagram men allt jag vet är att de åkte ut nån gång mellan 15 maj och 15 juni förra året. 😆 Och att det inte blev någon tomatskörd pga för kall sommar... (Och säkert något handhavande fel)

Förra året var värdelöst verkligen :down: Är du beredd med fiberduk borde det ju gå bra :)
 
Fick lite gjort igår! Planterade om solrosor och en del tomater, sådde nästan all direktsådd och satte lök. Försöker mig på det här populära att maxa en pallkrage. ;) Frågade ju om gröda mellan sockerärterna, det blev rödlök! Snart skördeklara rädisor och sallaten växer på fint. Skördas innan löken vuxit sig stor.
IMG_20200521_222626_314.jpg
 
Inget av det jag sådde för ett par veckor sedan har kommit upp. Värdelös vår!

Jag sådde morötter, mangold och betor. Allt detta borde klara lite kyla men det hjar varit rejält frost några gånger så det gick åt skogen. Få väl göa nya friska försök.

Löken däremot ser ut att vilja ta sig. Den har snällt kommit upp.

Alltså - jag brukar så när jorden reder sig och inte är kall. När löven börjar slå ut. Nu är löven långt på väg men det är inte väder och temperatur för sådd. Ingenting stämmer!
 
Inget av det jag sådde för ett par veckor sedan har kommit upp. Värdelös vår!

Jag sådde morötter, mangold och betor. Allt detta borde klara lite kyla men det hjar varit rejält frost några gånger så det gick åt skogen. Få väl göa nya friska försök.

Löken däremot ser ut att vilja ta sig. Den har snällt kommit upp.

Alltså - jag brukar så när jorden reder sig och inte är kall. När löven börjar slå ut. Nu är löven långt på väg men det är inte väder och temperatur för sådd. Ingenting stämmer!

Jag är livrädd för att det blir en sommar som 2018 :( Den började också med en varierad men väldigt torr vår och sedan... *huga*
 
+5 här med just nu.
@malumbub Min brevlåda blommar :banana::banana::bow: det låg en lite förskrämd ,mörkrädd,frusen stackare där ute,nu är den inne o satt i vatten.
När ska man stoppa den i jord?
Jahaa! Jah trodde du ville ha iii brevlådan, mot tvestjärtar! 🤪 :rofl:

Jag ska fixa en bättre stackare åt dig om du vill försöka få den att överleva.
 
Jag är livrädd för att det blir en sommar som 2018 :( Den började också med en varierad men väldigt torr vår och sedan... *huga*

Jag har också den oron närvarande i det mesta sedan 2018, från hur mycket jag planterar ut - med storslagna planer - som skulle dö bort eller förtvina utan bevattning, till hur mycket hö jag måste samla på mig och hålla som reservlager till hästarna.

Här har det i och för sig varit både mer regn och inte den hettan som kom tidigt 2018 så det är ett mer latent än akut problem. Men vi får hoppas att 2020 har bjudit på problem så det räcker förutom skogsbränder och missväxt.
 
Vi har fått rätt bra med regn och mer ska komma i helgen, en bra start på sommaren. Jag är mest rädd att det kommer vara en kall och blöt sommar. Vore trist...

Idag fick jag lite ledsna kryddor och gräslök som mamma krukade förra året. Blev plantering i ett torn av krukor som ska stå på varandra, ihop med min köpta chokladmynta och stäppsalvia. :) Såna här grejer som omplantering är nånting som aldrig blir gjort hos mig. Hittade gräslök i en kruka jag fick förra året som märkligt nog levde. Nu har jag en hög finfördelad gödsel och har köpt en massa säckar trädgårdsjord. Blandar i en stor bytta snabbt och lätt. Så himla gött när man har allting hemma. 🤗

Fick också massor med krukor av mamma så jag kan plantera om tomater i väntan på utplantering. 😊 💞
 
Är inte helt nöjd med mina lådor hittills, tyvärr. Och marken är så himla ojämn och lutande där, så det blir ändå ett attans jobb för att få det någorlunda snyggt. (även om vi envist hävdar att det inte finns några raka linjer eller räta vinklar där vi bor 🤪 )
Ah, jobbigt läge
Fast om jag funderar en stund till på det där med lådor, så är det kanske ändå en rimlig lösning. Vi får väl helt enkelt dra snören för att få någorlunda raka rader...
Frågan är då bara, vad lägger man i botten av lådan för att ta kål på rötterna som är därunder? Jag vill ha något som förmultnar efter ett tag, för att kunna ha växter med lite djupare rötter nästa år eller så.
 
Fast om jag funderar en stund till på det där med lådor, så är det kanske ändå en rimlig lösning. Vi får väl helt enkelt dra snören för att få någorlunda raka rader...
Frågan är då bara, vad lägger man i botten av lådan för att ta kål på rötterna som är därunder? Jag vill ha något som förmultnar efter ett tag, för att kunna ha växter med lite djupare rötter nästa år eller så.

Tidningspapper funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: em76
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 674
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
832
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp