Bukefalos 28 år!

träflis på paddock

jonbon

Trådstartare
vi planerar att bygga en paddock i vår och har då börjat fundera på att ha träflis som översta lagret!
är det någon som har ridit på det någongång eller någon som känner någon som känner någon?:bump:

skulle vara kul att höra hur det funkar vid olika årstider och sånt där!
både positiva och negativa sidor vill jag höra!!:bow:

:D
 
Sv: träflis på paddock

det är skit kort sagt... väldigt halt och dessutom ruttnar det och blir jord!
 
Sv: träflis på paddock

Jag gillar det! Kan vara halt i börja men när det väl satt sig blir det bra svikt utan att vara tungt och det dammar inte så mkt som grus.

Vissa harvar ner flisen från början och blandar med grua. Men jag gillar när det ligger ovanpå.
 
Sv: träflis på paddock

ja det är klart att det förmultnar det är ju organiskt! men då är de ju bara att flisa mer:P
vi ska ha grovt grus i första lagret sen något finare.. det är övre lagret vi är osäkra på!
låter ju inte bra om de blir halt!!!
 
Sv: träflis på paddock

Hej,
vi har det i vårt ridhus. Det dammar inte och ger bra svikt som sagt. Jag upplever det inte som halt men den kan nog bero på fliset också, vad det är för flis och hur grovt. Och vi har en del sand också. Men det är helt klart skönt att slippa dammet. Vi har ett halvöppetridhus men det blir ändå inte så att fliset fryser.
 
Sv: träflis på paddock

Har ridit på det både i paddock och i ridhus, snorhalt! Var på en hoppträning på ett ställe där de hade träflis och aldrig mer! Gick bra för mig som hoppade väldigt smått men andra gick omkull, hua.. Som sagt, Aldrig aldrig aldrig mer. Finns betydligt bättre underlag att rida på.
 
Sv: träflis på paddock

ja jag har ridit på det och det är sjukt halt! går inte att rida om det är minsta vått eller fruset. :crazy:

för jag antar att när du skriver träflis så menar du bark och inte spån? spån kan vara okej uppblandat med mkt sand. men även det ger ett halt underlag i förhållande till sand/grus. jag känner en häst som bröt benet då den halkade på ett sånt underlag. :(
 
Sv: träflis på paddock

jag menar inte bark!! träflis gör man av hela trädet inte bara barken!!
ja det lutar ju åt grus nu!
 
Sv: träflis på paddock

nä bark menade väl inte jag heller, fast man brukar kalla det så. men stora långa avhyvlade remsar då. i motsats till spån som är pyttelitet.

paddex och terratex är bra underlag!
 
Sv: träflis på paddock

jag har då aldrig hört att man kallar flis för bark!
flis är söndertuggade trädelar!
det blir nog grus som sagt! Vill inte ha nå svindyrt!
 
Sv: träflis på paddock

Vi har en liten "budgetplan" på lerjord som vi flisar upp med flis från trädgården. När lerjorden annars blir halkig så ökar fliset både bärigheten och friktionen mot marken så att banan går att använda bättre än utan flis. När banan blir torr och leran hårdnar, gör fliset att det blir mjukare i översta lagret. Vi "ströar" dock ut fliset så tunt att marken syns igenom. Blir det minsta lilla lager av flis så blir det halkigt. Inget jag skulle använda mig av alls om jag var tvungen att ta hem lassvis och lägga på, men som vi använder det nu funkar det jättebra.

Åtminstone här uppe är det så att nästan oavsett vad man tar hem så är det frakten som kostar.
 
Sv: träflis på paddock

jag rekommenderar gummiflis. billigt och bra, blir inte halt och går att rida på året runt. vatten rinner igenom och det håller många många år! Vi är supernöjda
 
Sv: träflis på paddock

betalade ca 150 kr kubiken om jag minns rätt + frakt. Vi delade tre personer på frakt. Gick åt ca 32 kubik till vår ridbana 20x30
Hmm har fakturan någonstans om du vill ha kontaktuppgifter!
 
Sv: träflis på paddock

Jag gillar inte att rida på gummiflis och det är sällan ett bra underlag. Visst, det fryser inte men fördelarna väger inte upp de stora nackdelarna. Jag skulle inte rida på gummiflis om jag vill ha en hållbar och frisk häst!
Det är både mjukt och djupt/tungt vilket utsätter exempelvis hästarnas senor för hög belastning. Det är ofta stumt under gummifliset också, inte bra alls. Det har ju även varit mycket diskussioner om hur miljövänligt det är och inte.. I vissa kommuner sägs det att man inte ens får ha det? Det har jag inte så stor koll på själv, men det finns säkert någon annan som vet - alternativt kanske man kan söka här på forumet.
 
Sv: träflis på paddock

Det beror ju väldigt mycket på hur du gör underlaget också och hur stora mängder gummiflis du lägger. Samt vilken typ av ridning du sysslar med. Gäller ju för alla typer av underlag, även paddex, sand osv kan bli för mjukt/stumt osv beroende på hur du gör din ridbana.
Ja man får kolla med sin kommun. Vår gjorde efterforskningar och kunde inte hitta någonting om att det skulle vara farligt. Beror säkert också på vilken typ av gummiflis man väljer. Och vad gäller miljövänligt så kan man i alla fall säga att allt som handlar om återvinning (gummiflisen är ju återvinningsprodukt) är positivt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 463
Senast: sthu
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 428
Senast: Buongusto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 581
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp