Träna bättre bett

escodobe

Trådstartare
Ja, bortsett från att min vrålapa har bettfel så bits han dåligt med. Lekar man med trasor så har han inte fattat "bit, hållfast - dra"
Han nyper den, lossnar, tar omtag, nyper, lossnar osv. Och han kommer närmare och närmare mina fingrar som en symaskin tills jag skriker.

Hur tränar man in ett vettigt bett så att man slipper offra fingrarna?
 
Sv: Träna bättre bett

Du kan alltid köra lite jaktlekar. Ett långt spö (longerpisk tex!) om du inte är modig och vågar offra fingrarna. Sätt fast ett litet kampskinn i snöret längst fram och dra upp jakt. När hunden efter lite missar tar skinnet så kan du "smårycka" lite om hunden tuggar. Och då försvinner bytet, så håller man inte i det rymmer det :cool:
 
Sv: Träna bättre bett

Ja, bortsett från att min vrålapa har bettfel så bits han dåligt med. Lekar man med trasor så har han inte fattat "bit, hållfast - dra"
Han nyper den, lossnar, tar omtag, nyper, lossnar osv. Och han kommer närmare och närmare mina fingrar som en symaskin tills jag skriker.

Hur tränar man in ett vettigt bett så att man slipper offra fingrarna?

Ett tips är att binda trasan i en lina/gummiband eller liknande linan/gummiandet knyter du sedan fast i ett plaströr (typ sådant där rör som man drar elkablar i).
När hunden griper trasan och kampar/håller fast så leker du och låter hunden vinna men så fort du ser att han/hon börjar tugga eller gripa om så ska man med ett lätt/snabbt ryck kunna dra trasan ut munen på hunden och sedan låta hunden kämpa lite för att få åt sig trasan igen. då brukar hunden lär sig att så fort dom tuggar så tappar dom trasan och sedan måste jobba för att få tillbaka den.

Det spelar igentligen inge roll vad du har att leker med bara hunden förlorar leksaken såfort han/hon tuggar och tar omtag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 870
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 021
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 555
Senast: gul_zebra
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 793
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp