Träna Bakvagnen ;)

EmmaL

Trådstartare
Jag har en ny häst sedan snart 3 månader tillbaka.
När hon kom var hon i ganska dåligt skick, tanig och omusklad.

Med mycket utevistelse i backig hage och fri tillgång på hösilage så blir hon finare och finare.

MEN jag bor på landet och har inte tillgång till paddock eller dylikt.
Finns en äng att rida på så länge den är frusen...

Jag behöver era bästa tips på att träna bakdelen! För det är där som jag tycker det inte händer så mycket.
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

kl, behöver också tips på rump träning för hästen, men har ingen backe på sisådär 5km och finns Inga ridvägar dit. så vill ha back fria tränings tips på:p
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Cavaletti :) Jag lever på platt skit ö och det är mitt bästa tips om man vill ha en konkret övning.

knapp
I övrigt är väll samlingar, bakdelsvändningar, sidvärts överlag, övergångar, ridning i snö.
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Om hästen får sina näringsbehov tillgodosedda och är jämnt musklad för övrigt så har hästen förmodligen nån form av skada som gör att den fortfarande är tunn bak. Om hästen är tunn där så blir det inga muskler bara för att man tränar.

Tycker du ska veterinärundersöka hästen och/eller equiterapeut innan du sätter igång för mycket.
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Håller med Cavaletti är jättebra. Min häst är dålig på att lyfta vilket gör att bakkärran inte hänger med. Det hjälper och man märkte att min tyckte det var lite jobbigt. Jag longerade över bommar och tillslut börjar hon slappna av och lyfta benen ordentligt mellan bommarna också. Efter några varv stannade hon innan bommarna för att det blev ansträngande ;)

Backa är väldigt bra för då får man bakbenen under hästen. Har man en liten backe kan man ju backa uppför den. Det är jobbigt för dom så börja göra det för hand. :)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Tack för omtanken men hästen är besiktad på klinik och har inga skador, krämpor eller dylikt ;)

Däremot har hon lite muskler i allmänhet.
Hon va i dåligt skick, som sagt, och i första hand har vi koncentrerat oss på att få upp hullet vilket vi lyckats med!

Muskler har hon mycket väl fått också, men har en bra bit kvar till att vara " i form".
Tycker dock att det syns minst i bakdelen, kan bero på att hon lyfter dåligt (som nån annan skrev)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Samma sak här! Det finns massa små backar.. men inga som kan "räknas" som backe antar jag ;)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Jag tipsar om att iaf kolla upp kors, SI-led osv av ET för det kan vara en liten spänning som gör att det inte byggs upp bak. För en häst som inte har problem och som rids "rätt" bygger upp sig bakifrån och fram :) MEN jag förstår dig till 100% att ni börjat med att få hästen i bättre form med bra hage, mycket foder osv :)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Skönt att hästen inte har ont någonstans :)

Hur är det med proteinbehovet? Är det uppfyllt?
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

på tal om SI-lederna... (knapp)
Hur rör sig hästen i de olika gångarterna när du ser denna från marken?
Med god energi och framåtbjudning? Är ändan med där?

Nu säger jag inte att din häst är sån eller något sånt inte alls :eek: men kolla hästen och kolla hur den rör sig. Hade en storhäst hemma som växt i rasande fart mellan 3 och 5 år som hade förändringar på SI-lederna och noll påskjut. "Med ett påskjut som en skadeskjuten hare" om man ska citera veterinären ;) Hästen hade haft detta sedan två års ålder och grundade sig i förtidig belastning och inridning (med tanke på att hästen växte absurt mycket i omgångar) gick igenom besiktning vid tre tillfällen. Men som sagt jag menar inte någon stans att din häst inte är frisk det var mer en liten anekdot :D :angel:

Märker du där emot ingen skillnad på rumpan efter låt säga 6 månaders rumpträning kanske du bör kolla upp hästen ;)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

Det kan ju bara vara en liiiiten låsning och inte riktiga förändringar också :) Men ca 50% av alla hästar har problem med denna led enligt min ET så nog skadar det inte att kolla upp iaf :)
 
Sv: Träna Bakvagnen ;)

kl, behöver också tips på rump träning för hästen, men har ingen backe på sisådär 5km och finns Inga ridvägar dit. så vill ha back fria tränings tips på:p

Tempo växlingar i traven så de börjar jobba under sig kombinera med steglängds ökningar och minskningar i skritt o trav oslagbart om man inte har några backar eller volt för detta är utmärkt att göra på raksträckor och i skogen (där lär sig hästen att lyfta på benen ordentligt)

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 348
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 707
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 355
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp