Träna bort bus

Madick

Trådstartare
Ozzy är med och går lös när vi är ute och rider på en shettis (2 åring på ryggen). Funkar suveränt fram tills nu när det blev snö. Plötsligt är hunden jättebusig och anser att en shettis är ju en lekkamrat. Shettisen uppskattar inte detta men är snäll och lägger bara öronen bakåt och ser irriterad ut (önskar nästan att han sparkade till och träffade lätt...). Mina "Stopp" och "Nej" funkar men för sent, han gör sitt utfall/hopp och sen ger han sig.

Häromdan däremot så kom han när jag ropade i full fart men istället för att komma till mig satsade han på hästen som hoppade åt sidan (helt normal reaktion) och det är inte ok nånstans.

HUR kan jag träna bort det här? Alla idéer välkomna. Dock kommer jag inte ha honom i koppel.
 
Jag hade fokuserat på att ge honom en uppgift i stället. Ha honom bredvid på nåt ledigt fortgående, ha honom att bära något eller liknande.
 
Kan du låta honom ösa ur sig ordentligt innan ni går med shettisen?
Bra tanke, men han är svår att "ösa ur", är vi ute är han pigg och glad, inne sover han. Enda gången jag sett honom trött var när han var ett halvår och sonen gick vilse i över 2 timmar, då såg han lite slak ut en stund.
 
Jag hade fokuserat på att ge honom en uppgift i stället. Ha honom bredvid på nåt ledigt fortgående, ha honom att bära något eller liknande.
Ska klura på en bra uppgift han kan ha, det får vi öva på hemma ett tag först. Kanske sitt-stanna på håll eftersom det mest är när han blir inkallad som det är superskojsigt i full rulle.
 
Bra tanke, men han är svår att "ösa ur", är vi ute är han pigg och glad, inne sover han. Enda gången jag sett honom trött var när han var ett halvår och sonen gick vilse i över 2 timmar, då såg han lite slak ut en stund.

Kanske kan du cykla en sväng eller något med honom innan? :)
 
Kanske kan du cykla en sväng eller något med honom innan? :)
Det är en halvtimma med bil till stallet och sen tiden att göra i ordning hästen = då har han vilat upp sig igen :-) Mycket energi i det här busknippet. Trötta ut i huvudet i så fall men det har jag inte lyckats komma på hur jag ska göra än.
 
Gillar han att bära/leta/apportera? Tänker att han kan få i uppgift att bära ridspö, plocka upp tappade vantar osv.

När ni gör iordning kan han hjälpa till genom att plocka upp rätt borstar, lägga tillbaka, hämta benskydd osv så han liksom har tänkt en del innan ni ska ut.
 
Gillar han att bära/leta/apportera? Tänker att han kan få i uppgift att bära ridspö, plocka upp tappade vantar osv.

När ni gör iordning kan han hjälpa till genom att plocka upp rätt borstar, lägga tillbaka, hämta benskydd osv så han liksom har tänkt en del innan ni ska ut.
Tyvärr inte, han kan springa och ta en boll eller pinne men sen vill han bara springa omkring med den lite innan han hittar på nåt annat.
 
Tyvärr inte, han kan springa och ta en boll eller pinne men sen vill han bara springa omkring med den lite innan han hittar på nåt annat.
Du tror inte att det är något ni skulle kunna träna på och öva upp intresset för att hämta saker åt och till dig? Jag tänker att det liksom är en tacksam grej att vara bra på i det stora hela och kanske inte är en omöjlighet att göra värdefullt och roligt för hunden :)
 
Idag var vi ute igen, hade två hästar med. I början studsade han runt den större hästen men gav sig när jag sa åt honom att vara lugn, sen inget mera tok! Dessutom har han kopplat "kanten" när det kommer bilar så vi slipper stanna och sitta, då går han in mellan hästarna och håller sig där tills jag ger tecken att han är fri igen. Kanske bara är något övergående bus att hästarna är roliga?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 788
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 336
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 988
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp