Träna eller sluta träna?

J

jappisen

Jag har en hund som har en magsjukdom som gör att han bara får äta sitt specialfoder för att hålla sig frisk. Han blir dålig om han får i sig något han hittar ute. Jag har tränat sedan han var valp på brukshundsklubben och vi går en tävlingslydnadsgrupp en gång i veckan. Vi har även tävlat och hade precis börjat planera att tävla i lydnadsklass 2 innan uppehållet.

För ca 3 månader sedan hittade min hund köttbulle på planen ( antagligen hade denna ruttnat i värmen). Han blev jättedålig ett dygn senare och bajsade blod. Vi fick efter besök hos hans veterinär höja hans kortison och han fick träningsförbud i två månader. Nu är han bra sedan en tid tillbaka men jag har inte vågat åka till klubben än för att jag är rädd att han ska få i sig något där. Det ligger så mykcet godis på planen som folk tappar. Detta var inte första gången han blev sjuk. Vi fick sluta på agilityn för det låg jättemycket mat på banan. Hur jag än gör så känns det fel, tränar jag finns en risk att han hittar något, tränar jag inet så känns det som att han inte aktiveras mentalt och att jag tar ifrån honom ett stort nöje och aktivering.


Min hund älskar att åka ner till klubben och han behöver aktiveras menalt och däför vill jag kunna fortsätta med lydnaden. Han tykcer det är kul och jag vill inte ta ifrån honom detta. Samtidigt är hans hälsa det viktigaste så klart.

Någon som har tips?
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Åk till en klubb där det inte drälls mat på planen. Lägg också upp träningen så att hunden inte får en chans att hitta tappat godis. Det ska inte finnas någon dödtid. Antingen så kör ni moment eller så belönar du eller gör er ordning för nästa moment. Hundens nos ska inte tillåtas gå ned i backen för då flyttas fokus från dig.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Jag jobbar på att få min 4 månaders att inte äta saker som hon hittar på marken pga hennes stora förkärlek till daggmask och kattskit:crazy:
"Loss" börjar fungera skapligt när jag ser henne ta upp något i munnen om jag inte sagt "varsågod".
Hon tar upp det men äter inte (så länge jag har henne under uppsikt, när vi tränar på saker eller leker så existerar inget annat, då kan hon snubbla över sitt favvo godis utan att ta det) så jag antar att jag har en tacksam hund för det ändamålet... :D
Lite hårt kan tyckas, men jag vill inte att hon ska råka ut för samma sak som din... Allt riktigt äckligt verkar ju vara kobe-biff i hennes ögon...;)
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Min hund har alltid varit jätteduktig med att släppa mat han fått i sig om jag ser det fram tills han började på kortison. Tidigare kunde jag alltid bryta honom. Nu är det en kamp att han sväljer det direkt så jag inte hinner ta det. Långvarig användning av kortison ger ofta en falsk hunger och de sätter fort i sig det de hittar. Inte lika lätt att träna bort so på en hund som inte går på denna medicin eller har de biverkningar.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Tyvärr har de flesta klubbar jag varit på även på tävlingar legat en del godis på planen som folk antagligen tappar eller lägger ut som spår.

Jag funderade också på om jag ska ta bort all dö tid som finns mellan momenten. Eller när man står och väntar på någon träningskompis som utför sitt moment. Jag får ha honom vid mig då med bättre koll. Tidigare har jag inte behövt hålla så noga koll på honom då han alltid följer mig men nu måste jag vara noggrannare med att hålla koll så han inte får i sig något. Han är expert på att gå och snusa som när han ska kissa så hittar han något och sväljer det direkt. Det går på en sekund.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Bara en lite fundering... ingen fakta alls utan helt och hållet lite filosoferande från mig såhär på kvällskvisten:laugh:
Funderade på det du skrev om den sk falska hungern som beror på medicinen... det går inte att dela upp hans måltider på många fler om dagarna? eller kanske ge ett litet extra mål innan träning? (kanske inget vinnande koncept om han motiveras med näring dock) men det kanske kunde stilla hungern lite och få honom att inte vara så på allt hittegods:)?

I övrigt sållar jag mig till de andra, klart att du ska träna.. för visst är det väl bättre att han får vara lycklig hund med kanske något färre, men innehållsrika år:laugh: Kanske kan ni lägga om träningen lite från klubbarna till skogen för att minimera risken att han hittar nån gotta?
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Tack för bra tips. Har inte ens tänkt på att dela upp aten. Jag måste hålla exakt dos mat på honom för han har ökat i vikt av kortisonet och jag har efter långt kämpande fått ner honom ett kilo. Han har fått börja äta morötter nu så det brukar jag ge om jag märker att han är hungrig.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Vad har han för diagnos?

Min hane hade samma problem. Plus lite hög stressnivå, vilket ledde till stressbajs som i sin tur ledde till kass i magen på riktigt i 2 veckor.

Han har kronisk enterit och colit, men inte haft diarrér nu på nästan 3 år! Idag tål han det mest med "måtta". Jag tror kastreringen var bra för honom också då stressnivån sjönk :bow:
 
Sv: Träna eller sluta träna?

är det så illa? finns det ätbart på planen så hittar min hund det, men på de klubbarna där jag är oftast så har jag inte märkt att det skulle finnas gamla rester! (lund, lomma, veberöd). lund har f ö en sprillans ny plan, så eventuellt kvarglömt godis är väldigt färskt ;).

och du, det är väl klart att du ska fortsätta träna! men försök som sagt att lägga upp det så att riskerna minimeras. jag står själv och drar efter andan på uppletet när den stora svarta kastar sig iväg över stock och sten. framför mig susar alltid bilder som utstuckna ögon och brutna ben, men han ÄLSKAR att rusa runt som en blindgalning så jag kan verkligen inte missunna honom det. tror du att din hund hade varit lika lycklig med att vara en (kopplad?) sällskapshund 100 % av tiden?
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Under tiden träningskompisen utför moment så kan din hund ligga i bilen. Han behöver inte vara med på plan alls. Våra ligger alltid i bilarna om det inte är de som körs.

Och som sagt, under träning är det fokus på dig som gäller.

Som en parentes, vem sjutton är så förbannat korkad att denne lägger näringsspår på appellplanen?
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Jag satt också o tänkte på munkorg. En sån i plast med nät, så kan han inte plocka upp från planen men du kan pilla in dett han får.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Han har kronisk tarminflammation och foderallergi. Jag tror jag pratat med dig tidigare på msn om matråd? Du gav väl dig hund färskfoder?
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Nej han hade inte mått bra av att vara kopplad hela tiden speciellt inte när han är van vid att nästan alltid vara lös. Han är lös nästan hela tiden när vi är ute men jag får hålla senhård koll på honom. Får undvika att gå förbi ställen där det ofta finns mat som tex under parkbänkar eller säga åt honom att gå fot förbi så han inte får en chans att leta mat.

Ja tyvärr är det ganska mykcet mat på planen där jag tränar. Vi har i vår grupp försökt att se till så att ingen tappar något så att vi ska kunna träna men det är ju inte bara vår grupp som är där. Jag får hålla honom igång och fylla i all dötid.
 
Sv: Träna eller sluta träna?

Under tiden träningskompisen utför moment så kan din hund ligga i bilen. Han behöver inte vara med på plan alls. Våra ligger alltid i bilarna om det inte är de som körs.

Och som sagt, under träning är det fokus på dig som gäller.

Som en parentes, vem sjutton är så förbannat korkad att denne lägger näringsspår på appellplanen?

Precis vad jag tycker, förstår inte hur man kan lägga ut spår mitt på en plan
 
Sv: Träna eller sluta träna?

spontant , munkorg?

Det var precis vad veterinären sa. Jag har tittat lite och provat men hittar ingen som passar honom, antingen är de för korta eller så glider de av. Sen tycker jag det känns taskigt att sätta på honom en munkorg, lite löjligt kanske men jag känner mig lite taskig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 416
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 450
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp