Träna fot

Lycanthrope

Trådstartare
Hur har ni lärt in "fot"?

Och tänker även på hur ni lär in skillnad mot vanligt koppelgående och fot.
Använder ni ett ord som kommando?

När ni tränade, hur gjorde ni då för att göra skillnad?

Jag vill ju att mina ska kunna gå vanligt i koppel utan att dra, men dom får nosa och sådär. Och sen att dom ska kunna gå fot med fokus. :D
 
Sv: Träna fot

Vanligt "koppelhyfs" har jag inget kommando på utan är kopplet på, så uppför man sig. Lärs in genom beröm och att det aldrig ska löna sig att dra, då får man stanna/komma in till sidan innan vi går vidare.

Sen har jag ett kommando för att "gå vid sidan inom nån halvmeters radie", dvs för trånga möten osv men utan krav på ögonkontakt och exakt position. Lärt in genom att klicka tror jag och sen lägga på kommando. Bra övning även för följsamhet i vanligt koppelgående.

Sen tävlingsmässig fotposition. På yngsta hunden inlärt genom klossträning.
 
Sv: Träna fot

Inget kommando för vanligt koppelgående.

Linförighet började jag med att träna fokus i stillastående med klicker. När det funkade så började jag backa några steg och krävde fokus, klickade och berömde. Därefter så backade jag och vände efter några steg och började gå framåt. Hela tiden ska hunden hålla fokus på matte. Sen börjar man gå korta sträckor med täta vändningar.

Sitt tränas separat. Man kan träna många sitt längs ett staket eller en vägg. Alla raka sitt belönas med klick o godis.

När både och börjar falla på plats så lägger man ihop det.

För att få bakdelsträning så tar man nånting (tegelsten/cementplatta/musmatta t ex) som hunden ska lära sig att stå med frambenen på. När den kan det så börjar man ta sig runt stenen och hunden ska följa efter och sitta eller stå så rakt som möjligt hela tiden.
 
Sv: Träna fot

Precis. Man borjar med att hunden sitter och haller foucus vid "fot possition" sedan tar man (literally) ett steg i taget. :D
 
Sv: Träna fot

Fot har fot som komando.
Att gå i koppel har jag inget komando för men dom vet hur man uppförsig när kopplet kommer på.

Ingen förviring om vad som är vad.
 
Sv: Träna fot

Hur gör du för att avbryta fot-kommandot?

Min stora går jättefint i koppel men vill träna mer specifikt fot med honom också.
 
Sv: Träna fot

Nja det är ganska stor skillnad på vilket utförande som ger 10 på tävling och vad som krävs till vardags...
 
Sv: Träna fot

För att få fram ett tävlingsmässigt fotgående har huvudsakligen jobbat med:

◾”Följa”-lekar

Det allra första jag börjar med med valpar gällande ”fotgående”. Att följa mig (vid min vänstra sida) när jag går, svänger, springer osv. ska vara positivt och belöningsfyllt för valpen att göra. Inga krav på position från valpens sida, men jag väljer att belöningsplacera smart för att skapa en zon med belöningsförväntan för valpen.


◾Bakdelskontroll/klossträning

Hunden lärs att kliva upp på en kloss med framtassarna, och att kliva runt klossen med baktassarna. Nyttig kunskap inför vänster – och högersvängar och ingångar.


◾Baklängesmarsch

Ger mig fullständig kontroll över hundens attityd, när vi jobbar på fotgåendet nos mot näsa. Jag ser exakt när hunden har rätt attityd genom hela kroppen när den följer mig. Genom belöningsplaceringen så kan jag även börja få in hunden i korrekt position innan vi vänder upp och går ett ”korrekt” fotgående.


◾Fokus i utgångsposition

Klickat för att hunden bibehåller fokus på mig i utgångsposition, oavsett störning. Lägger även här in träning på att kommandot ”fot” (och även ordet ”ja”) ska betyda ”fokus på mig”.


◾”Steg för steg” metoden

Ur fokusträningen i fotposition börjar jag att gå framåt. Följer hunden med, klick och belöning. I början klicka för i stort sett varje steg jag tar, sen utöka längden på fotgåendet innan klick.


◾”Blixt-svängar”

Bra om hunden har lite tendens till att gå på dubbla spår/slänga ut rumpan till höger (hunden behöver ha bakdelskontroll som förkunskap innan detta). Principen är enkel, högersväng – nått steg – vänstersväng, rakrikta några steg, högersväng – nått steg – vänstersväng osv.


◾Störningsträning

Fotgående förbi människor, leksaker, godis osv osv osv. Här faller även ingångsträning på planen in.


◾Betinga tävlingspose

Min stela, raka, ”blicken rakt fram” och tråkiga position ska vara ett tecken för hunden att ”hänger du med nu, så har du chans till en JÄTTEBELÖNING sen!”.
 
Sv: Träna fot

Fotgående är ett så komplext moment att det nog krävs en hel uppsats för att skriva i detalj hur man lär in, bättre att gå en kurs tycker jag. Alla metoder passar inte alla hundar heller, utan man får se hur de reagerar. Men i huvuddrag så använder jag mig av 3 saker samtidigt. 1) Kunna göra korrekta ingångar vid sidan dvs kräver även andra övningar som ger bakdelskontroll. 2) Start från sittande, och ett steg i taget. Dvs först belönar man 1:a steget, när hunden gör det bra utökar man med 2 steg, och sedan ytterligare 1 osv. Belönar hela tiden på olika antal steg. När man är uppe i 5-10 steg så brukar resten gå snabbare. 3) "flygande" ingångar dvs belöna att hunden spontant söker upp sidan. Sedan måste man tänka på var och hur man ger belöningar, och så ska man själv kunna gå någorlunda snyggt och veta hur man ska sätta fötterna.
 
Sv: Träna fot

Jag har ett fot som jag använder på promenader ibland när jag vill ha hunden bredvid mig. Det är ju inte detsamma som fotgåendet som moment. Hunden måste kunna gå intill mig långa stunder och ha koll själv på vart han sätter fötterna och kunna slappna av. Det enda jag kräver är att han håller sig vid min sida tills jag säger ngt annat, ingen ögonkontakt eller 100% fokus. Ingen perfekt position eller liknande. Däremot får den inte tränga mig eller sacka efter. Och om jag söker ögonkontakt vill jag att hunden ger mig det direkt, då gäller mer fokus.

Jag tränar det löst, säger "gå här" och har då ögonkontakt med hunden. Går en bit, berömmer och släpper. När hunden vet vad den ska göra börjar jag släppa ögonkontakten under fotgåendet. Min valp går änsålänge med blicken mot mig för det mesta trots tt jag tittar framåt. Han kommer att lära sig med tiden att slappna av mer och se framåt, ffa när vi börjar göra det längre stunder. När jag flyttar hunden använder jag handen på samma sätt som jag gör vid kommandot vänta så det brukar hunden förstå direkt, att dn ska sakta ner eller dra sig bakåt.

Jag tränar i vardagen så hunden lär sig genom erfarenhet och det tycker jag är väldigt bra för det är viktigt att hunden kan dra egna slutsatser. Kommer vi till en smal passage ska hunden själv gå in bakom mig och sen gå upp bredvid mig igen. Och går jag in till kanten för att ge plats för en bil ska hunden själv hålla undan för bilen och sätta sig medan jag krånglar med barnvagnen eller liknande. Den ska följa mig vad jag än gör eller hur ofokuserad jag än är och kunna tänka själv.
 
Sv: Träna fot

Vad gäller lydnadsträning så är jag inte direkt någon som sysslar med finlir. Jag ägnar mig åt lydnadsträning enbart som aktivering med fokus på att de ska ha det kul, att vi ska förbättra kontakten, att de ska bli lite bättre på självbehärskning, osv. Så jag är nog inte rätt person att svara på frågan om hur man på bästa sätt lär in fot.

Men frågan ställdes ju, så jag svarar. :D Jag börjar med att belöna all spontan kontakt vid min vänstra sida. I början är jag väldigt generös och det räcker med att de kommer upptrippandes vid min sida och tar ögonkontakt. Men efterhand så blir jag snålare och belönar bara om hunden är riktigt nära mig. Till slut så belönar jag bara om hunden har korrekt position. Det kombinerar jag med klossträning, som jag tycker är nödvändigt för att träna upp bakdelskontrollen. När hunden allt som oftast är i rätt position så lägger jag ett kommando på det.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp