Träna hunden att undvika ormar

SiZo

Trådstartare
Jag sitter här nu i total ovisshet. Min mors hund blev huggormsbiten tidigare idag och kämpar för sitt liv. De blev tvungna att ge henne serum och det är fortfarande oklart om hon kommer klara sig. Det är en liten hund på 2,5 kilo så hon har verkligen oddsen emot sig. Vi såg inte ens att hon blev biten, vi såg ormen och trodde inte att någon blev biten. 10 min senare så blev hon dålig och vi ringde pappa som fick hämta oss och så åkte vi direkt till kliniken.

Jag och en polare diskuterade då att det måste ju gå att LÄRA hundarna att undvika ormar. Helst att sky dem värre än pesten!! Vi har dock inga idéer om hur detta skulle gå till. Det är ju viktigt att de skyr ormen och inte kopplar det till oss människor. Detta är den enda situationen där jag har tänkt tanken att elkoppel kanske inte vore så dumt :nailbiting:
Just för att kunna rädda hundens liv tänker jag.

Men då jag inte äger något elkoppel (duh) så är det inte praktiskt genomförbart. Och jag vill ju helst genomföra träningen typ nyss med tanke på situationen. Och jag vill givetvis inte använda elkoppel heller, som ni säkert förstår. Men det var det som konkret poppade upp i skallen.

Finns det någon som har några idéer och/eller förslag??
Våra hundar är väldigt orädda av sig, så det blir nog svårt att använda naturlig rädsla, utan mest troligt måste vi skapa denna rädsla. Inte så sjysst kanske, men för tillfället så känner jag att hundarna kan gott få vara rädda för ormar om det kan rädda deras liv. Även jag har bara små hundar så de är ju extra utsatta!
 
Usch, hoppas det går bra för hunden!
Det är ju relativt sällan man träffar på dem så frågan är hur man skulle lära in det?
 
Usch, hoppas det går bra för hunden!
Det är ju relativt sällan man träffar på dem så frågan är hur man skulle lära in det?
Jag tänker att själva träningen kan göras med antingen en plastorm som man drar fram i sytråd. Det blir nog tillräckligt likt för att de ska undvika ormar om man bara befäster träningen ordentligt, eller tror du inte det??
 
Det är ingen skillnad på att lära in det mot att lära in något annat, bortsett från att du faktiskt behöver en orm då... Du kan lära hunden att bli rädd för ormar om du kopplar ihop orm med obehag (risken finns förstås att kopplingen blir någon annan, det finns god anledning att det är speciella tränare för snake avoidance - förutom att de har ormar då), du kan lära hunden att utföra vilket beteende som helst (tex target mattes fot) om du gör ormen till en signal.

Men hur du än vill träna något så behöver du som sagt orm först och främst...

Hoppas det går bra för hunden som blev biten!

Jag tänker att själva träningen kan göras med antingen en plastorm som man drar fram i sytråd. Det blir nog tillräckligt likt för att de ska undvika ormar om man bara befäster träningen ordentligt, eller tror du inte det??

Nej.
 
Det är ingen skillnad på att lära in det mot att lära in något annat, bortsett från att du faktiskt behöver en orm då... Du kan lära hunden att bli rädd för ormar om du kopplar ihop orm med obehag (risken finns förstås att kopplingen blir någon annan, det finns god anledning att det är speciella tränare för snake avoidance - förutom att de har ormar då), du kan lära hunden att utföra vilket beteende som helst (tex target mattes fot) om du gör ormen till en signal.

Men hur du än vill träna något så behöver du som sagt orm först och främst...

Hoppas det går bra för hunden som blev biten!



Nej.

Hm... Lära dem ljudet som ormen gör kanske? Att det betyder fara??
 
Hm... Lära dem ljudet som ormen gör kanske? Att det betyder fara??

Vilket ljud? Det är ju inte skallerormar det handlar om, tyvärr eller vad man nu ska säga.

Den orm som utgör störst risk - enligt vad jag vet - är en som är stilla och blir uppsökt av hunden (avsiktligt eller ej), det är de som är mest troliga att bita. Ska hunden lära sig undvika orm så måste den lära sig undvika orm, alltså hela upplevelsen av vad en orm faktiskt är för hundens sinnen. Jag tror verkligen inte man kan komma dit utan en verklig orm.

Och tänker du dig obehagsträning så avråder jag starkt från att göra det mot leksaker du drar och liknande, det finns väldigt stora risker att du skapar associationer du verkligen inte vill ha.
 
Den är lik en orm för oss. Vad upplever hunden?
Men kan det inte i alla fall få hunden att tänka efter en millisekund extra vid en riktig orm, istället för att bara köra på impulsen?

Någon som vet om det finns snake avoidance tränare i Sverige som jobbar med just huggorm? Har mest hittat amerikanska och australienska tränare när jag googlar som jobbar med skallerorm.
 
Varför inte? Jag tänker då alltså på en sån där leksaksorm som är i typ gummi som faktiskt rör sig likt en riktig orm när man drar i den?
@hastflicka beskrev det ganska bra i ett inlägg idag, om hur hundarna kan avgöra om det finns levande råttor i plaströr eller om där bara finns dofter av dem i rören. En leksaksorm kommer aldrig att lukta som en levande orm, du kan inte ens träna med en nydödad orm eftersom ormar är fridlysta.
 
Vaddå vilket ljud? Har du aldrig hört en huggorm låta?? Den väser som vilken orm som helst när den känner sig hotad.
Nja, jag har inte för vana att hota ormar så jag har rätt dålig koll på deras väsande.
Men jag skulle vilja att min hund undviker ormen betydligt tidigare än att den väser i så fall.
 
Men kan det inte i alla fall få hunden att tänka efter en millisekund extra vid en riktig orm, istället för att bara köra på impulsen?

Någon som vet om det finns snake avoidance tränare i Sverige som jobbar med just huggorm? Har mest hittat amerikanska och australienska tränare när jag googlar som jobbar med skallerorm.

Eller så gör du den nyfiken, konfronterande, rädd för att matte rör händerna, rädd för prasslande gräs, eller... Man kan inte lägga upp en avsiktlig obehagssituation med i stort sett inte mer än hållna tummar. Sannolikheten att man ska lyckas lära en hund (som man inte vet hur många gånger den i någon mån stött på orm hittills, dessutom) att undvika ormar genom att presentera en leksak och försöka koppla det till obehag bedömer jag som enormt liten. (Och risken för att man ställer till elände för sig själv och hunden som ordentligt hög.)

Jag tvivlar på att vi har något sådant i Sverige.
 
Vaddå vilket ljud? Har du aldrig hört en huggorm låta?? Den väser som vilken orm som helst när den känner sig hotad.

Väser den innan den biter? Hur säker är den relationen? Och hur ska du få till ett ljud som dels är tillräckligt generellt för att täcka in "alla huggormar", utan att även täcka in det mesta som väser, pyser och blåser här i världen?
 
Jag tvivlar på att vi har något sådant i Sverige.

Nej vi har väl tyvärr inte det. Vore ju faktiskt toppen om vi hade det, billig livförsäkring att gå till en sådan tränare. Även jag har en hund av mindre sort som skulle kunna råka riktigt illa ut vid bett av huggorm, speciellt om det är en bebisorm!
 
Väser den innan den biter? Hur säker är den relationen? Och hur ska du få till ett ljud som dels är tillräckligt generellt för att täcka in "alla huggormar", utan att även täcka in det mesta som väser, pyser och blåser här i världen?

Den kan väsa innan den biter. Den kan oxå bita utan att väsa givetvis, men det minskar ju ändå risken om hunden undviker väsande saker. Men ja, givetvis är det svårt att få till det till 100%.
KL
Att få tag på en död huggorm är nog inte ursvårt såhär års. Om man bara är tillräckligt envis så borde det gå lätt att hitta någon vid/på någon landsväg. De ger sig ju ut för att sola och är fortfarande lite slöa. Trafiken borde sköra en hel del offer.

Men ni här menar alltså att det inte finns något man kan göra? Det är bara hålla tummarna som gäller?! Jag köper inte riktigt det just nu. SÅ svårt kan det väl ändå inte vara!
 
Nej vi har väl tyvärr inte det. Vore ju faktiskt toppen om vi hade det, billig livförsäkring att gå till en sådan tränare. Även jag har en hund av mindre sort som skulle kunna råka riktigt illa ut vid bett av huggorm, speciellt om det är en bebisorm!

Det finns massor av saker som är väldigt farliga för våra hundar. Vi plockar inte fram gummirepresentationer och elhalsbanden för det... Mycket med ormskräcken när det gäller hund handlar nog också om vårt eget obehag för just orm, misstänker jag.

Jag hade räknat med att hunden inte blir biten (en del hundar undviker orm naturligt, tyvärr inte min) eftersom i de flesta fall så biter inte ormen. För säkerhets skulle hade jag försökt lära hunden att ormar är farliga genom att visa hur jäkla rädd jag blir när jag ser en orm. Har ingen aning om det funkat på min, har inte stött på någon sen sist vi plötsligt befann oss i ett myller av äspingar, men social inlärning av farlighet är väldigt stark så det finns god anledning att prova.

Jag menar verkligen inte att förminska folks rädsla för orm, jag förstår också att det är mycket värre med en mindre hund! Men jag tycker inte det är rimligt att ta till nästan vad för desperata metoder som helst för det.
 
Men ni här menar alltså att det inte finns något man kan göra? Det är bara hålla tummarna som gäller?! Jag köper inte riktigt det just nu. SÅ svårt kan det väl ändå inte vara!

Som sagt, social inlärning av "fara!" är mitt tips om du vill köra den sortens inlärning. Väljer du att istället göra orm till en signal för ett beteende så har du större marginaler för att göra fel (så länge vi inte pratar om fel av typen "gå och undersök"...) och möjligheter att reparera eventuell felinlärning. Men oavsett metod - och särskilt om du vill koppla obehag - behöver du en verklig upplevelse av orm. Död orm... Nja, kanske. Jag hade inte velat experimentera med det när det gällde obehag, men kanske med de andra sätten. Och en färsk död orm.
 
Det finns massor av saker som är väldigt farliga för våra hundar. Vi plockar inte fram gummirepresentationer och elhalsbanden för det... Mycket med ormskräcken när det gäller hund handlar nog också om vårt eget obehag för just orm, misstänker jag.

Jag hade räknat med att hunden inte blir biten (en del hundar undviker orm naturligt, tyvärr inte min) eftersom i de flesta fall så biter inte ormen. För säkerhets skulle hade jag försökt lära hunden att ormar är farliga genom att visa hur jäkla rädd jag blir när jag ser en orm. Har ingen aning om det funkat på min, har inte stött på någon sen sist vi plötsligt befann oss i ett myller av äspingar, men social inlärning av farlighet är väldigt stark så det finns god anledning att prova.

Jag menar verkligen inte att förminska folks rädsla för orm, jag förstår också att det är mycket värre med en mindre hund! Men jag tycker inte det är rimligt att ta till nästan vad för desperata metoder som helst för det.

Fast just i min och min hunds omgivning finns det inte något annat som direkt kan jämföras med denna fara. Och jag ska inte påstå att jag skulle kliva fram och försöka klappa en huggorm om jag såg den, men jag är inte överlag speciellt rädd för dem heller. Just där jag bor finns det dessutom väldigt mycket huggorm så jag tycker det är befogat att jag oroar mig över detta och vill försöka hitta ett sätt att undvika en konfrontation mellan min hund och en huggorm, ser inget konstigt i det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 655
Senast: mmbot
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 120
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Förra veckan plockade jag första fästingarna så nu har jag satt på fästingmedel, ok fine. Så i dag mötte slyngeln ormar för första...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: kayoba
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp