Fästingar och ormar, nu är de här igen.

kayoba

Trådstartare
Förra veckan plockade jag första fästingarna så nu har jag satt på fästingmedel, ok fine.
Så i dag mötte slyngeln ormar för första gången i sitt liv. De flesta av mina andra hundar (utom en) har i princip inte sett/lagt märke/brytt sig om ormar, utan jag har hunnit se dem först och då kunnat styra bort dem när man varit ute på promenaderna.

I dag gick vi längs skogsstigen och lapphundsslyngeln tvärstannar, tittar på en stubbe och börjar skälla samtidigt som han backar. Jaha, var min första tanke, nu ser han ett jäkla spöke igen. Jag går mot stubben och hunden vägrar följa med och nu har han dessutom lagt sig till med det mörka skallet vilket betyder att han är rädd/osäker på riktigt. Jag ber min dotter hålla honom och kikar bakom stubben och hör något som då prasslar och sedan ser jag ett ormhuvud sticka fram. Då vrålar slyngeln, backar och skäller intensivare och jag backar på ren reflex och ormen slingrar sakta iväg. Det var en lagom stor orm och jag belönade slyngeln med godis när han står och skäller när ormen slingrar iväg.

Vi går sedan längs vår vanliga skogsväg hemåt och slyngeln gör samma sak igen, tvärstannar, backar och markerar med kraftfullt skall. Och ja, några meter framför ligger en ny orm och solar i gruset och den slingrar iväg medan slyngeln skallar. Den äldre lapphunden bryr sig inte om ormarna, han är mer fixerad vid ryggsäcken som innehåller hans älskade boll.

Alltså hur skall jag hantera detta. Den här gången fick slyngeln belöning och beröm direkt när jag såg vad han markerade på. Jag har stor respekt för ormar och om nu min slyngel markerar dem genom att stanna och skälla och inte gå fram så är det egentligen perfekt för mig. Jag har haft en hund som utan att tveka försökt jaga ormar och den blev biten ordentligt en gång med följdskador/medicinering resten av livet och jag vill inte vara med om det igen.

Förslag på hur jag skall göra nästa gång mottages tacksamt, för tankarna om att jag kanske belönar ett fel beteende kom upp i min skalle, tänk om han förknippar att man får godis om man letar upp ormarna. Eller skall jag helt enkelt kräva att han skall nonchalera ormarna?

Slyngeln är ju i värsta läskiga slyngelåldern och reagerar olika på saker (ena dagen en läskig papperskorg och nästa dag en sten osv) och då är det ju bara att man bara gå fram till det läskiga, nosar och sen gå vidare. Men jag vill ju inte kräva att han skall gå fram och nosa på en orm. Alltså måste jag se först vad han reagerar på. Hoppas ni förstår mina tankar även om det är snurrigt skrivet.

/ kayoba
 
Sv: Fästingar och ormar, nu är de här igen.

Kunde inte redigera i texten ovan, så jag lägger in meningen här istället.

Enklast vore ju: Tack slyngel , bra att du markerar och att du inte går fram = belöning, men nu går vi vidare? Detta alternativ känns mest logiskt, men jag tänkte/agerade ju inte så när jag väl stod där med ormen i skogen......

/ kayoba
 
Sv: Fästingar och ormar, nu är de här igen.

För min del tycker jag det låter väldigt bra - hunden markerar och även matte backar = belöning. För givetvis ska inte hunden går fram och nosa:)

Eftersom du själv inte går fram och tittar på "det läskiga", så kommer det förhoppningsvis naturligt att även hund lär sig att ja den är faktiskt farligt och den går man inte fram till.
 
Sv: Fästingar och ormar, nu är de här igen.

Jag hade blivit väldigt glad och uppskattat om min hund stannat och markerat. Ute vid min mamma får vi bokstavligt talat hoppa sicksack över/mellan huggormar i alla dess olika storlekar. De stora syns ju, men de små som ser ut som små kvistar är inte roliga att kolla efter. Våra hundar har aldrig markerat o bara sprungit rätt över. Nu blir det första våren med min egna hund och jag hoppas hon beter sig som din hund, så hade jag varit du hade jag gett massor med beröm :)

Så jag håller med Russin. Och hunden uppfattar nog snart kopplingen mellan markering,dig,godis/beröm o faran.

Känns så luddigt när man försöker skriva ner sina tankar , men hoppas du förstår vad jag syftade på ändå :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingar och ormar, nu är de här igen.

Klok hund som gör rätt ska ha belöning. Har själv haft en hund som blev ormbiten i hundgården medan vi jobbade, han blev rejält sjuk, så jag tycker din hunds beteende är väl värt att belöna. Även om han skulle sätta det i system att hitta och markera ormarna är det han gör inget som utsätter honom för fara. Eller hur tänkte du?
 
Sv: Fästingar och ormar, nu är de här igen.

Tack för era svar, då tänkte/gjorde jag rätt ändå. Jag vart lite osäker efter promenaden då jag tänkte tillbaka på hur jag agerade och funderade på om jag gjort rätt eller fel.

Jag är ju naturligtvis väldigt glad att han troligen undviker ormar och markerar dem och det skall ju helt rätt som ni säger uppmuntras med väldigt mycket belöning!

/ kayoba
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp