Träna ihop - motivationstråd

muppia

Trådstartare
Jag är såååååååååå långt borta i motivationen med att köra lite mental träning med min vovve. För närvarande är han ren sällskapshund = går endast promenader och leker.

Han har gått lydnadskurser men jag har aldrig kunnat hålla i det även efter att vi avslutat. Det innebär att han fortfarande inte går fot fast jag hade det målet sen innan :D

Han kan sitta fot men inte mer än så, fritt följ är nåt som besitter i ett par steg. :meh:

Tanken med tråden är att kanske vi kan varje vecka sätta upp ett gemensamt mål - som att lära hunden att sitta eller krypa etc och tränar in det och varje söndag redovisar vi hur det gått och sen på måndagen kommer det in ett nytt förslag.

Det fanns ju en liknande tråd där vi la upp våra resultat på tuben o länkade dit men den är väl ett par år gammal vid det här laget. Vill gärna återuppta det!

Några som är på? Jag funderar ut någon uppgift till ikväll (föreslå gärna ni också!). För vår del är det bara bra att börja om från grunden så det är ok med sjukt enkla övningar. Man måste inte vara med varje vecka heller.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Är på! Är så sjukt dålig på att komma på vad man ska göra, har dessutom problem med lederna så han blir ofta rätt understimulerad, var superduktig som valp och lämnade inte mattes sida men nu så eh ja, inkallningen behöver tränas på en hel del!
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Bra där!

KL
Fler som svarar - skriv gärna vad ni har för "problem" eller önskemål så vi kan lista upp tricks/moment att träna lite på!
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag håller på att träna in vittringsapporteringen nu. Det kanske vore något? :) Lära hunden att apportera pinne med förarens doft bland en massa andra pinnar.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag är med! Ska träna in de olika momenten för lydnadsprov I, om vi kommer till start är en annan sak :p
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Klart ni gör! Mitt enda mål var att komma till start i ettan. Det gjorde vi i april, och nu har vi just tagit LPII. Kan vi så kan du :)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Grymt bra jobbat! :D

Tyvärr brister inte motivationen bara hos mig ;) Men får jag vovven att orka ett helt lydnadsprov vore det en enorm bedrift. Men jag kanske ska sikta på en start i alla fall :D
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag är trådens raka motsats! Jag ät mosterpeppad på mental och fysträning med hund. Trick och funktionsträning hela dagarna!!
Sitter ofta och lägger upp träningar och metoder i huvudet och blir peppad så jag själv håller på att krypa ur skinnet.


Allt jag behöver är en hund..!

Hehe..

Men jag kommer, peppad, följa tråden!
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag är gärna med lite nu och då! Har iof mest brist på saker att lära in. Sitt funkar bra, ibland också på håll. Stanna är klockrent, men ligg och sådant..:p Vet inte om jag vågar filma dock, är ny på detta med hundträning. Har börjat lära honom att stå på och balansera på bänkar, stubbar och stenar nu, kanske kan vara något?
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag hoppar på jag också, behöver lite motivation till att jobba mer med hunden. Tänkte jag skulle få till momenten i lydnadsklass 1, på egen hand. Vi ska inte tävla, men jag inser att jag behöver ha ett mätbart mål att jobba mot.
Har varit lite för lat för att få till det helt, så nu tar vi nya tag :) - Ska bara in i köket och leta rätt på lite kyckling... och klickern :)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Åh du låter som mig då :D

Hur lägger man upp en lämplig grov plan för momenten? Finns det några moment som är bättre att börja med än andra?
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Är på :)

Har väl iofs rätt bra motivation då hunden äntligen blivit lite äldre att man kan göra lite mer avancerade saker och koncentrationen blir bättre och bättre. Han är 13 mån och ska snart Hd/ed röntgas och jag har försökt på ett skonsamt sätt bygga upp honom.

Hoppas naturligtvis på ett bra resultat så jag kan börja både cykla och springa med honom. Men nervöst är det det här med röntgen :nailbiting:

Gällande mentalträning så hade jag som mål att klara anlagsprovet i viltspår innan sommarens slut och det målet har vi nått:). Hade sen tänkt fortsätta på viltspår fortsättningdelen för att innan vintern hinna starta någon öppen klass men så med buller och bång kom spökåldern och ljud vart väldigt jobbigt så jag tänkte att det där med skottträning kanske jag ska lugna mig med ett tag så kursen där det tränas bokade jag av.:(

Har också upptäckt att han är riktigt duktig på lydnadsmoment men jag har verkligen sjukt dåliga tävlingsnerver så jag vet inte hur jag ska klara av det där med ev tävling i framtiden. Men det vore så synd att inte visa upp honom, behövs fler i lydnadstävlingar av min ras. Jag var likadan med förra hundarna. tränande tävlingslydnad, gick kurser. Massor av beröm och peppningar att starta då framförallt den yngsta hunden var magisk men kom aldrig till start pga av mig:(

Jag försöker lägga in mer störningar nu när jag tränar och det går väldigt bra men platsliggning i grupp kan jag ju inte träna på själv:(. Så det momentet har jag ingen aning om hur det fungerar med honom.

Ska försöka få någon som filmar några moment så kanske ni kan ge lite input.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag har faktiskt ingen aning, hittade en liten lathund för lydnadsträning och tänkte jag utgår från den och börjar med det vi har övat lite på förut.
http://www.sshk.a.se/lydnad.htm
Så det blev en liten stund på fotbollsplanen med lite fotgående (väldigt lite...), platsliggning (ca 30s) och inkallning.
Det gick så där, inkallningen gick bäst, Platsliggningen - han blir för otålig och pockar på uppmärksamhet, fot - där har vi massor med träning kvar, han kommer rätt i bland, men oftast så sätter han sig en halvmeter i från mig med nosen riktad mot mig varje gång jag stannar. Det är dock mitt fel - jag har varit slarvig med var han har fått sina belöningar. Nå väl nya tag i morgon.
Just ja, vi tränade lite apport hemma också, han är jätteduktig på att bära saker - förutom när matte ber om det ;)

Tänkte även viga en del av mitt skrivblock till en liten träningsdagbok, så att jag kommer i håg vad jag gjorde tidigare gånger samt vad som gick bra och vad som gick mindre bra.

Det roligaste var nog att han var som duktigast på fotpositionen och uppmärksamheten när vi slutat träna och var på väg hemåt, så vi fick lite extra träning :)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Kul med massa svar! Jag lovade ju ett förslag igår kväll. Kom hem från min träning och som brev på posten kom förkylningen. Dessutom åker jag till Stockholm utan hunden på torsdag så lite fail här... :p

Alla med olika kunskaper och åldrar (valp etc) får vara med!!! Men man får ju anpassa momenten något. Kanske vara med i varannan utmaning istället för varje så man har två veckor på sig istället.

Ska vi börja med inkallning?

Önskemål på övning/moment: (fyll på ni också!!)
Inkallning
Platsliggning/ligg
Stanna kvar
Spela död
Vacker tass
Vittringsapport/apport

Osv osv
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Inkallning låter bra! Ska faktiskt ut och träna alldeles strax, bara här hemma i hästhagen men känner mig taggad :)

Nåt som jag (och min hund) behöver träna mer på är kontakt, gå fot och ligg.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Inkallning är jag också med på! Det funkar kanon om det är minimalt med störningar och stor avstånd. Ska öva mer i tex. skog och på kortare avstånd.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

KL

Hoppas att ni alla är och nöter på, för på söndag är det upp till bevis ;) Jag ber dock om dispens, jag återkommer med en film på måndag om jag hinner! :D

Jag är som sagt i Stockholm och har svårt att hålla tråden levande, ni får gärna hjälpa till :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: linnsan
·
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 066
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp