Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

lycka till i dag! Synd att jag inte kunde varit med och tittat!
men det går säkert jättebra!!!

Det var ju inte så mycket att titta på - ja, som DU redan hört via telefon så var det bara att lasta in honom och åka iväg! ;)

Han gick in självmant utan något tvång/press, jag gick först o han följde efter in. Utan tvivel. Sen ville han visserligen backa ut ett par steg, ett par ggr, innan han till slut stod still längst in (och åt äpplen ur hinken), så vi kunde stänga bakbommen. Sen stängdes lämmen och det gick jättebra! Han hade dock aldrig vart med om att man stänger luckan också (det glömde vi träna på!) så DET vart han LITE osäker på men lugnade sig snabbt igen.

Sen när vi skulle lasta ur honom (berättar för er andra som är nyfikna) så blev han först lite ivrig då luckan/lämmen öppnades och försökte backa men stoppades ju av bakbommen. Han var mot bakbommen med baken sen, så att den inte gick att öppna, så jag (som stod inne i transporten) la tryck på grimskaftet så att han kom tillbaka framåt. Bakbommen släpptes ner och han stod helt still. Han backade då inte förrän jag bad honom och det gick lugnt och fint, precis som det ska. *jag är såå nöjd* :idea: Han första åktur gick JÄTTEBRA - i alla avskeenden!

:banana:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Det var ju inte så mycket att titta på - ja, som DU redan hört via telefon så var det bara att lasta in honom och åka iväg! ;)

Han gick in självmant utan något tvång/press, jag gick först o han följde efter in. Utan tvivel. Sen ville han visserligen backa ut ett par steg, ett par ggr, innan han till slut stod still längst in (och åt äpplen ur hinken), så vi kunde stänga bakbommen. Sen stängdes lämmen och det gick jättebra! Han hade dock aldrig vart med om att man stänger luckan också (det glömde vi träna på!) så DET vart han LITE osäker på men lugnade sig snabbt igen.

Sen när vi skulle lasta ur honom (berättar för er andra som är nyfikna) så blev han först lite ivrig då luckan/lämmen öppnades och försökte backa men stoppades ju av bakbommen. Han var mot bakbommen med baken sen, så att den inte gick att öppna, så jag (som stod inne i transporten) la tryck på grimskaftet så att han kom tillbaka framåt. Bakbommen släpptes ner och han stod helt still. Han backade då inte förrän jag bad honom och det gick lugnt och fint, precis som det ska. *jag är såå nöjd* :idea: Han första åktur gick JÄTTEBRA - i alla avskeenden!

:banana:

:D härligt härligt!!!!
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Nu gick det bra, men smörj gångjärnen till luckan.

Ha ej bommen hängandes ner vid lastning.
Den kan lika gärna få den runt benet.

Fortsätt o ha alltid gott om tid. Kör som det vore porslin i släpet!
Bra jobbat.:bow: det brukar inte vara problem om man bara tar det lugnt.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

men Milly! vi tränade ju visst på att stänga luckan.
det var ju det sista vi gjorde.
eller menar du dörren där FRAMME ??
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

men Milly! vi tränade ju visst på att stänga luckan.
det var ju det sista vi gjorde.
eller menar du dörren där FRAMME ??

Nej jag menade luckan där bak . Jag minns inte att vi prövade att stänga den också... men då gjorde vi det då, om du säger det! Jag är ju så snurrig. :p

Vi har facit på att vi gjorde allting rätt iaf. :idea:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

ja, jag stängde den ju 3 ggr 2 snabba ggr och en gång fick den vara stängd ca 10 sekunder ;)

ska bli kul att komma o titta nån dag
 

Liknande trådar

Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 425
Hästhantering Håller på och lasttränar min 3-åring, och hon går numera in utan problem och jag kan sätta för bakbommen. I början tyckte hon även det...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Skruttan
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
6 740
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp