Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

milly

Trådstartare
Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år) nordsvensk som jag precis köpt.

Transporten står i en liten hage. Första dagen lät vi honom gå fritt i hagen och komma fram o hälsa på oss då vi (jag o en kompis) satt på lämmen. Han tyckte den var lite otäck och satte inte en fot PÅ lämmen. Men var framme o hämtade morötter/äpplen av oss... och vågade iaf undersöka transporten från markplan litegrann. Vi la ingen press på honom, försökte bara ett par ggr att få honom lyfta upp en fot men icke (en hALV hov fick han på längst ner men inte mer). Han tog godsaker från lämmen och även uppifrån golvet på transporten men vägrade att lyfta en enda fot på lämmen utan bara sträckte sig med halsen för att nå det... Så vi lät det va. Ca 2timmar höll vi på så, avslappnat och ingen press.

Nästa gång kunde inte min NHkunniga kompis närvara så jag försökte lite själv först, samma vis som frsta dagen, men han tyckte fortfarande att det var jättesvårt att lyfta upp en fot. Kände att jag kom inte så långt själv så jag bad de förra ägarna (han står ju kvar hos dom än tills har lasttränat klart o kan vi flytta honom) om hjälp med att lasta in ponnystoet han går med och ta hjälp av henne... Hon stod där inne sen och vi försökte uppmuntra honom att gå in på den andra sidan - nu fick han iaf mod till sig att komma upp med framfötterna på lämmen och huvudet in i transporten. Men längre ville han inte. Trots äpplen och godsaker (som motiverar honom till tusan annars).

Tredje gången var min kompis med igen och vi lyckades få honom gå längre. En bart med hjälp av uppmuntring/lockelse av godbitar. La man minsta lilla press på honom t ex baikfrån backade han direkt- eller om man drog i repet.
Han var inne med alla fyra fötterna men bringan en bit ifrån bommen i fram och ville inte riktigt ända fram. Men han gick in så där flera ggr, självmant, och åt av äpplen och lite hö.

Fjärde dagen var jag själv - han ville gärna gå in igen på samma vis, flera ggr, även då han fick gå fritt i hagen. Han kom in helt självmant flera ggr och åt i lugn o ro (jag stod där inne bakom frambommen o gav honom godsaker då han kom in).
Han t o m insisterade på att gå in i transporten sen! Om man bad honom att backa ut och gå därifrån. Han var LITE längre fram vid bommen denna gången, vågade sträcka huvet över bommen och ta godsaker.

Igår var vi två igen. Då var han ända framme det sista, ett par ggr, (nåja, han skulle kunnat komma fram några cm till för att va helt perfekt men han var framme iaf godtagbart). Sen prövade vi från markplan hur han skulle reagera om vi rörde på lämmen - han blev skraj! Stack några ggr. Men vi lyckades lugna honom litegrann och nu är det där vi är. Han måste vänjas vid ljudet av den och att den åker upp. Det ska tränas på ett par dagar - från markplan och från olika håll. Och vara cool med det innan vi testar INNE i transporten...

Fortsättning följer.....
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Kul med en uppdatering och superkul att det går så bra!! :bump::bump:
Det låter som att ni gör precis rätt för den här hästen, skönt att han får lära sig i lugn och ro. :bow:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Kul med en uppdatering och superkul att det går så bra!! :bump::bump:
Det låter som att ni gör precis rätt för den här hästen, skönt att han får lära sig i lugn och ro. :bow:

Ja och det är mycket tack vare att min kompis, alias Lundborg här på Buke, hjälper mig med sina kunskaper! :)

Har en film som jag ska försöka ladda ner här.... får se om jag lyckas... fattar inte hur jag ska kopiera adressen till den från facebook..?
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Laddade ner den på min hemsida istället:
http://mis.zoomin.se/P2303577

Han går in två ggr (den är från idag) och den sista gången, ca 1min 30sek in i filmen, går han in HELT.

Det som gått framåt idag är att han är lugnare vid upplyftning av lämmen, står bredvid nån meter bort o käkar och är okej med det då den åker upp o ner (=gnisslar en hel del) och slår hårt mot transporten. (när man stänger igen den) Dock är det fortfarande ganska otäckt om han står med baken mot lämmen (bredvid transporten)så att han ser den baikfrån... lite bakskygg... Framifrån eller från sidan går mycket bättre! Då han kan se det.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Bara en snabb tanke:
Jag ser att ni har stödben på transporten, finns det någon anledning till att ni inte har dem nere?
Tänkte att transporten känns stadigare för hästen att gå på om de är nere och stöttar lite.

Nu är nog inte "gunget" i transporten hästens största bekymmer, men det var bara en tanke som pluppade upp.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Bara en snabb tanke:
Jag ser att ni har stödben på transporten, finns det någon anledning till att ni inte har dem nere?
Tänkte att transporten känns stadigare för hästen att gå på om de är nere och stöttar lite.

Nu är nog inte "gunget" i transporten hästens största bekymmer, men det var bara en tanke som pluppade upp.

Japp finns en god anledning till det - dom är igenrostade och går inte att lita på, tyckte vi. Har lånat transporten av en bekant som använder den ytterst sällan.

Nä det är inte det som är problemet för hästen heller. Just nu är jag mest spänd för hur sjutton det ska gå att stänga igen bommen i bak och sen LÄMMEN! Tänk om han får panik - trots att han vänjs vid det först från marken!! (är ju inte samma sak när man sitter fatsklämd i en transport och inte kan fly...)
Funderar på att låta c-ponnyn (som han går med i hagen och som var den som stod i transporten då vi fick honom att ta sina första steg upp på lämmen) stå bredvid på andra sidan som stöd vid första gången vi ska stänga in honom. Hon är lugn och han ser henne lite som hans mamma. Eller finns det några risker med det?

Tips? Erfarenheter? (av när en häst för första gången ska stängas in i en transport)

Han har bara åkt EN gång med sin mamma då han var 4-5mån gammal.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Om ponnyn verkar kunna vara ett stöd för honom så tycker jag att det är en bra ide. :idea:

Om ni bara väntar med att stänga tills han står där inne tryggt när ni slamrar med läm och bom och halvstänger, så är det ingen fara.
När han står där inne, gå omkring där bak, klia svansroten, slamra med andra bommen. Stäng nästan bommen, så den vidrör honom och avbryt innan han kastar sig. Precis som ni gjort hittills. Dela upp i flera små etapper och se till att han hela tiden är trygg, så kommer det inte vara någon stor skillnad bara för att ni tillslut stänger helt.

Keep up the good work! :D
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

vad duktig och lugn han är!

jag skulle göra det lätt för honom och ha mittväggen dragen åt sidan. Börja så, och ha en helbom när ni börjar vänja honom vid att vara instängd. det blir mycket för en grön häst att dels stå så trångt, och sen vänja sig vid att stängas in. Kom ihåg också redan nu att ni vänjer honom vid att ni rör er bakom honom, gå fram och tillbaks över lämmen bakom honom, och rör på grejer och slamra osv.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

vad duktig och lugn han är!

jag skulle göra det lätt för honom och ha mittväggen dragen åt sidan. Börja så, och ha en helbom när ni börjar vänja honom vid att vara instängd. det blir mycket för en grön häst att dels stå så trångt, och sen vänja sig vid att stängas in. Kom ihåg också redan nu att ni vänjer honom vid att ni rör er bakom honom, gå fram och tillbaks över lämmen bakom honom, och rör på grejer och slamra osv.

Vi började med att ha mittvägen åt sidan. ;) Första gångerna han skulel vänjas vid att gå in i transporten... Men det är väl ingen bra idé då han ska stängas in första gången? Tänkte på att då får han ju mer kraft (plats) till en ev. panikattack? Eller?

Vi har iaf vant honom vid ljudet och rörelsen (när den åker upp o ner) av lämmen från markplan nu och han är trygg med det. Började sedan att lyfta på den lite i taget då han stod inne i transporten (ätandes äpplen ur hinken av mig) och i början blev han lite osäker/rädd och när han ville fick han backa ut lugnt och titta sig för, sen kom han in igen till äpplena. ;) Och min kompis lyfte på lämmen om och om igen , försiktigt. Men vi vågade bara lyfta på den så den blev plant upp från marken eftersom han ännu inte var fast i transporten med bakbommen. Iaf - han blev tryggare o tryggare med det. Så vi prövade också vad han skulle säga om vi grejar med bakbommen på baken på honom - och den var han inte alls lika orolig för. Kompisen tryckte försiktigt bommen så att han kände trycket från den på sin bak men vi beslutade att han inte var riktigt mogen för att stängas in ännu. Så vi slutade där den gången (i fredags). Hade ju hållt på med lastträningen i 1 ½ timme (med pauser!) vid det laget och vi märkte att han började tröttna och var inte ens lika intresserad av godsakerna längre.

Kan berätta att han råkade fastna med svansen i bakbommen (när den hängde på sin plats där bak) och blev livrädd och backade raskt ut ur transporten och skenade iväg... (vi står i en hage så det är lugnt, han sprang bara ett tio-tjugotal meter bort). MEN 2 minuter senare var han SJÄLMANT inne i transporten igen och tiggade äpplen! ;) Så han blev inte rädd för transporten pga den där lilla incidenten... :idea: Skönt!

Fortsättning följer (blir nog imorn eftersom jag inte kan träna nånting i helgen då jag inte har en barnvakt).
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Måste bara:
tusen tusen :bow: till dig för att du så himla fint och grundligt hjälper din häst att känna sig trygg med transporten. Det kommer du ha igen många gånger om i framtiden :idea:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

ja, det har känts helt rätt med att lastträna steg för steg!

Skönt att det fanns TID till att göra det i lugn o ro.
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Måste bara:
tusen tusen :bow: till dig för att du så himla fint och grundligt hjälper din häst att känna sig trygg med transporten. Det kommer du ha igen många gånger om i framtiden :idea:

Tack men jag måste ge en STOR del av eloget till Lundborg! :bow: Som alltså är den som hjälpt mig och kommit med bra förslag på hur vi ska ta allting - steg för steg. Så är VILLE jag ju göra med lastträningen men utan Lundborgs hjälp hade jag nog inte kommit på sätten och hon har vanan att läsa av hästen bättre också.

Ja jag hoppas att detta ger en lastvänlig häst i framtiden! Det är ju därför jag absolut inte vill stänga bommen och lämmen "så fort man bara fått in hästen" för vad kommer hästen då tänka om det vid nästa gång det blir dags att åka transport.... "VILL INTE! Det var obehagligt och en massa tvång och press".
Hade lite problem med min första häst så vill inte gå igenom DET igen! :crazy:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

:o nu blev jag generad..
väldigt kul att vi TILLSAMMANS har fixat detta :D

jag kommer DEFINITIVT att göra så när jag ska lastträna min svårlastade häst..
bara jag får iordning på min transport:p
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Kul! Kommer du med Lundborg till vår PNH-träff då kanske i början på oktober? Skulle vara superkul att få höra mer live :idea:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

Kul! Kommer du med Lundborg till vår PNH-träff då kanske i början på oktober? Skulle vara superkul att få höra mer live :idea:

Va? PNH träff? Det har jag inte hört nåt om? :idea:

Iaf - idag var han instängd med bakbommen på plats och vi lyfte upp lämmen ett par ggr (men stängde aldrig igen ordentligt eftersom vi ju inte skulle åka nånstans). Han hade stöd av sin hagkompis bredvid sig på andra sidan mellanväggen... Och det gick jättebra! Han var inte rädd! Även om han satte press på bakbommen.... men det var inte pga RÄDSLA/PANIK utan pga ovanan att ha nåt som stoppar där bak. Han brydde sig inte heller då lämmen lyftes upp! Han var cool. Det går nog bra även utan hagkompisen nästa gång! :)

Så nu är vi så gott som klara med lastträningen! Äntligen!!! :D
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

lycka till i dag! Synd att jag inte kunde varit med och tittat!
men det går säkert jättebra!!!
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

GRATTIS!!
Vad härligt! :bump:

Jo, vi skulle träffas typ i nynäshamn den 10/10 hade vi tänkt, jag fattade det som att Lundborg skulle med då. Häng på om du kan vetja! :idea:
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

ja, vi får se om jag kan då
 
Sv: Lastträning av min "dominanta häst" (som jag skrev tråd om för ett tag sen)

GRATTIS!!
Vad härligt! :bump:

Jo, vi skulle träffas typ i nynäshamn den 10/10 hade vi tänkt, jag fattade det som att Lundborg skulle med då. Häng på om du kan vetja! :idea:

Den 10:e kan jag inte. Så då var det kört! :( Next time... maybe.
 

Liknande trådar

Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 426
Hästhantering Håller på och lasttränar min 3-åring, och hon går numera in utan problem och jag kan sätta för bakbommen. I början tyckte hon även det...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Skruttan
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
6 740
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp