Träna ihop - motivationstråd

Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag ska pa traning pa Sondag ... vi far se om jag kan fa lite video av Miss Mandy och mig ... och kanske av Princess Diva ocksa, inte for att det ar sa mycket "traning" med den lilla marodoren. Hon fullkomligt sliter ut mig.;)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

kl

Vi kämpar på! Nästan dagligen har vi gjort nåt litet. Inkallningen sitter som en smäck. :)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Här tränar vi säkerhet och veckans ord är stanna. Men jag tror vi behöver en vecka till eller en halv,sen sitter det nog och vi kan börja mera på stå (ja hon ska bli utställningsvalp :D )
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Hur lär du in stå? Vårt stanna börjar sitta bra och jag vill också ställa ut. Snart valpträning men tjuvträna hemma vore skoj!

kl
Ingen film som sagt men vi har tränat iaf. Han kommer på kortare avstånd nu, men hittar han en spännande lukt får jag bli sträng. Inga problem i skog och mark eller under mer lydnadsmässiga former. Kul med framsteg! Han har en jäkla fart :D

lmnu.jpg


4mvw.jpg


47dq.jpg
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag är lat så jag gör det enkelt för mig,efter att dom kan stanna,så lägger jag in ståååååååååå oftast med handtecken.
Och valpen jag tränar nu är bordsras så där kan man enkelt ställa henne på en stol.bord,stubbe eller något och köra stååååååååååå.
På dobbisarna lärde jag in det vid sidan och använde även då handtecken,men dom är ju i lagom höjd för att få handen i ansiktet när stopsignalen kommer :D och sen använde jag brunslock (där körde vi även in fjärrdirigeringen)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag forsoker fortvivlat lara min "lill skit" (en forkortning som numera sags med omhet i rosten men kommer fran ett mycket skarpare "You little shit!"):p att stalla sig fran sittande. Hon poppar upp bakdelen men star kvar med framdelen pa det mest underbara satt ... sedan sitter korken stadigt ... hon har absolut ingen aning om vad ordet jag sager innan betyder. Alls. Ever. Eller sa har hon funderat ut hur man far mest godis :cautious:

Det blev ingen film idag da maken inte foljde med att trana ... hoppas vadret haller i sig, i sa fall provar vi i morgon.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Var på hundkurs igår. Är en unghundskurs på brukshundsklubben. Min hund blir 2 i februari men vi har faktiskt aldrig gått nån kurs med honom. Tränat lite hemma bara. Men jag är så stolt, gick så bra där igår!! Visst, det är mycket att jobba med för att få det perfekt men det går sååå mycket bättre än jag förväntat mig att det skulle göra.
Har hållt på att nöta läggandet nu här hemma i en vecka och det börjar se riktigt bra ut enligt mig själv. Sen även sitt och ligg kvar. Även kontakten, kontakten, kontakten... Klickern är verkligen rolig att jobba med. Med min gamle hund använde vi klicker väldigt mycket. Nu med nya tränade vi en del med klicker när han var valp men sen blev det inte mer. Har ältat läggandet ganska länge men jag har kanske gjort fel för han har bara inte fattat. Inte förrän nu när klickern åkte fram igen :)

Det är så himla roligt att ha nåt att träna för. Till nästa söndag vill jag ju ha finslipat allt ännu mer när jag ska dit.
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Det ser ut att bara säga SWOSH!! :D Och så söööt han är!

KL,
Jag har äntligen blivit med tös!! Så om ett par veckor kan jag hänga på i tråden!
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag är gärna på! :D
tränar hoppning med min Papillon, det kanske kan vara något..? :D
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

KL

Hur går det för er?

Jag har haft min Alice i en vecka nu så vi har inte kommit någon vidare vart.. Men hon är en riktig pärla så fr.o.m dag 3 så gick hon lös. (mest för att stor del av promenaderna går ut på att valla oss människor..)
Igår tog hon dock godis för första gången, så nu är vi igång! När hon kom till mig så kunde hon ingenting. Och med ingenting menar jag att hon kunde Sitt, men inte med kommando. Hon satte sig när hon trodde det förväntades av henne. Och inget mer.

Nu har vi tränat Sitt (med kommando) och Ligg, med goda resultat. Det syns att hon tycker Sitt är lite konstigt. Hon har inte riktigt kopplat kommandot till rörelsen än, men hon sätter sig till slut. Ligg är klockrent. Idag har vi testat tass, kryp och ligg på sidan. (jag blev lite överpeppad..!) Det enda som verkligen blev befäst var Upp, på bakbenen. Det började med att försökte få henne att ge mig tassen, som hon kopplade till ett Sitt fint. Jag körde på det för jag tycker det är bra om hon kommer på saker själv, speciellt nu i början! Sen kom hon på att det var lättare att stå på bakbenen, så vi körde på det. :)

Huvudsaken för mig var att hon ska tycka det är roligt med träning, och ju längre vi höll på desto mer gick svansen! Och den här blicken kom i väntan på kommando. Jag tror att hon kan bli en väldigt rolig hund!! :love:

3F1F945A-B875-4996-9DB2-08BB2A036196-676-00000126747D1FFF_zps534e1fa9.jpg
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Men sötingen då :love:

Urk motivationen har varit i botten, jag siktar på att lära in fotgående och hit (= komma springandes och sätta sig i fotposition) men jag känner mig så uselt dålig :(
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Kan ni inte träna på något annat under tiden, något som är lätt och roligt, tills du känner att du är peppad att fokusera på fot? :)
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Kl
Här går det bra. Försöker ladda upp en film på inkallning på tuben men kommer bara in på sonens konto. Har nu kommit in på tävlingslydnad grund i nov, ska bli sjukt kul och lite läskigt. Just med andra hundar blir han så ofokuserad och valpigt tramsig. O_o
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Åh, vad kul!! Vad är det för hund du har? :) Jag skulle vilja träna "på riktigt" med Alice - någon gång i framtiden. Just nu är hon alldeles för rädd för världen och så har vi nästan en mil till BK, och ingen bil. Men det skulle nog vara jättebra träning för både henne och för din hund (låter det som). Bara att få träna på att vara bland andra hundar :)

KL
Alice gör har gjort såna enorma framsteg under första veckan hos mig! :love: Igår sniffade hon efter folk och hundar som gick förbi, istället för att gömma sig bakom mig! Jag tror helhjärtat på att hon kommer kunna anpassa sig helt till en lite "rörigare" omvärld än den skyddade gård på landet hon växt upp på. Nästa steg blir att träna henne i att vara ensam hemma.. Jag hoppas att hon klarar det lika bra som allt annat.

Jag fick en Upp på bild idag också! :) Det har blivit ett par "träningspass" om dagen nu..! Men vi håller bara på i max 5 minuter åt gången så hon orkar koncentrera sig. Men jag blir ändå lite rädd att jag ska överstimulera henne. Eller jag kanske är nojig?

64890A10-1681-40FE-BC50-C6E360AE4FD5-1033-00000222FFFEE086_zps2490756e.jpg


(Det var inte helt lätt att ta bilden med vänster hand samtidigt som jag skulle fokusera på Alice..! :P )
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Jag försöker lära honom att snurra :D

Jag har försökt bryta ner inlärningen i pyttebitar så nu tränar jag på ögonkontakt vid min vänstra sidan som så småningom ska leda till att han närmar sig mitt ben ännu mer (han befinner sig några dm därifrån just nu).
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Men det är väl bra? Att ta en liten bit i taget! :)

KL

Var nyss ute med Alice i skogen och hittade några nersågade träd som jag fick henne att hoppa upp på! (godis är min bästa vän just nu!) Vi tränade Hopp upp och Sitt. Och försökte lite med Stanna kvar. Men det var knepigt. Kunde ta ungefär ett halvt steg, men Hey, that's okay! Sen fick hon följa min hand och gå runt på stockarna, vända och hoppa mellan olika stockar. Sen hittade vi ett litet fallet träd (lite tjockare än en cavaletti-bom) som hon fick balansera på. Det var inte helt lätt!!
Men hon är så duktig så!
 
Sv: Träna ihop - motivationstråd

Okey-dokey ... i dag borjar traningen for att halla en dumbell, eller apport bock (block?) for 'lillan'. Jag kor med lite "andas lugnt" for matte innan vi startar.:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: linnsan
·
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 066
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp