Träna inkallning med lina

Sv: Träna inkallning med lina

Spårlina är jättebra!
 
Sv: Träna inkallning med lina

Tja... jag är inte så haj på det här med spår så jag vet inte hur långa de linorna brukar vara.. Men gissningsvis 5 meter...
Vad är det för hund du ska träna inkallning med?
 
Sv: Träna inkallning med lina

Oki:) men hur lång ska den vara?

Min är 15meter och det tycker jag är lagom!
Längre än så vill jag inte ha mellan mej och min hund... Men 5meter tycker jag blir för kort!

Jag måste lägga till en grej.. Visst har du sele och INTE halsband när du tränar i lina?
Så du inte skadar hunden om du måste lägga in "nödbromsen" :P
 
Sv: Träna inkallning med lina

Min är 15meter och det tycker jag är lagom!
Längre än så vill jag inte ha mellan mej och min hund... Men 5meter tycker jag blir för kort!

Är dom så långa!! Som sagt jag visste inte riktigt eftersom jag inte håller på med spår.. Men den vi har till kursarna på klubben tror jag inte är så långt... Eller är den det...:eek: :angel: Hehe... Dålig på att uppskatta längd tror jag..
 
Sv: Träna inkallning med lina

Är dom så långa!! Som sagt jag visste inte riktigt eftersom jag inte håller på med spår.. Men den vi har till kursarna på klubben tror jag inte är så långt... Eller är den det...:eek: :angel: Hehe... Dålig på att uppskatta längd tror jag..


Den spårlina jag har är 12meter, men jag har en annan lina som jag tränar hundar i inkallning (15meter) osv.
En lina som bara inte gå att dra av :)
Händer ju som satg att man måste dra i nödbromsen ibland, och då är de ju bra om linan inte går av:bump:
 
Sv: Träna inkallning med lina

Beror lite på hur långt från dig du vill att hunden ska få gå..

Min var 15 när jag köpte den tror jag, har kapat 1 eller 2 meter för jag tyckte den var lite för lång.
 
Sv: Träna inkallning med lina

Har använt allt mellan 8 och 20 meter. 16 tycker jag är lagom när jag o hunden tränat några gånger. Det som är så bra med lina är ju att man kan "korta ner" avståndet utan att behöva kapa linan.
 
Sv: Träna inkallning med lina

Skador av halsband!!!!

Skrönor. Ännu har ingen på ett trovärdigt sätt kunnat verifiera en skada av halsband och koppelanvändning på en hund.
Däremot så byggs ständigt dessa skrönor på. Varför????
 
Sv: Träna inkallning med lina

Jag brukar använda spårlina på 15 meter vid träning av inkallning av ensam hund. Jag har haft både sele och halsband vid användning av spårlina. Tanken är ju inte att hunden ska rycka. Hunden ska ju vända innan linan tar slut och hålla koll på hundföraren.
 
Sv: Träna inkallning med lina

Vi har en spårlina som är 15 meter. skulle inte funka med en kortare för oss i alla fall. Tycker dom plast/gummiklädda är bäst. dom är lätta att torka av om dom blir skitiga och drar inte åt sig vatten som dom andra gör.
 
Sv: Träna inkallning med lina

Skador av halsband!!!!

Skrönor. Ännu har ingen på ett trovärdigt sätt kunnat verifiera en skada av halsband och koppelanvändning på en hund.
Däremot så byggs ständigt dessa skrönor på. Varför????

Om du har e15meters stum lina i halsband, så sticker hunden i full fart och du måste stoppa genom att rycka tag i linan... Hunden är inte beredd och det tar tvärstopp.. Tror du inte det skadar??

Vi hade en hund på gymnasiet där jag gick som fastnade med en lina runt ett träd när den satt av efter ett rådjur, pang så föll hunden ihop- bruten nacke..


Sen kommer det in många hundar med smärtor i nacke/rygg, det kanske är svårt att säga med 100% att det sitter i koppelryck, med det är ju knappast omöjligt..
(Så är det knappast troligt att en hundägare kommer till veterinären och säger att "jag har ryckt min hund i kopplet så många gånger att jag misstänker att jag skadat den")!!!

Jag menar, det finns kanske inget dokumenterat på att det är skadligt att hänga upp hunden i örat i taklampan, eftersom skadan lika gärna kan komma från slagsmål eller nåt annat.
Men för det går jag knappast och hänger upp hunden för att prova och se...
Allt jag misstänker kan skada min hund låter jag givetvis blir att utsätta den för, helst eftersom att det finns massa andra bättre metoder.
Och jag tror att alla vettiga hundägare resonerar likadant.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna inkallning med lina

Jag har 15 m och kör med halsband. Min hund har aldrig stuckit i full fart efter något än så länge. F
ast än man har hunden i långlina så måste man ju ändå ha koll på den.
Håller du linan någorlunda sträckt så blir det inget större ryck i nacken.

Jag förstår mig inte på dem som har hunden i långlina och trots att hunden går precis bredvid så håller de i andra änden av linan. Resten av linan släpar i marken. Sticker hunden så hinner den ju ändå 15 meter innan du får stopp på den.
 
Sv: Träna inkallning med lina

Har en 15m lina som vi har då vi spårar med honom.

Köpte en sele idag då vi även ska börja använda linan till inkallning o "frigång" när man e på öppna platser.
Känns lite riskabelt om han sätter av i full kareta o rycker till i halsbandet, så en sele kändes mer rätt.

/Tobbe
 
Sv: Träna inkallning med lina

Jag har 15 m och kör med halsband. Min hund har aldrig stuckit i full fart efter något än så länge. F
ast än man har hunden i långlina så måste man ju ändå ha koll på den.
Håller du linan någorlunda sträckt så blir det inget större ryck i nacken.

Jag förstår mig inte på dem som har hunden i långlina och trots att hunden går precis bredvid så håller de i andra änden av linan. Resten av linan släpar i marken. Sticker hunden så hinner den ju ändå 15 meter innan du får stopp på den.

Jag har ju bara långlina som en säkerhet, egentligen ska jag ju inte behöva ta tag i den eftersom att jag hoppas att hunden ska lyssna på mej istället...
Men OM hunden sticker trots att jag ropar "stanna, kom" så avger jag ett riktigt avgrundsvrål samtidigt som jag VILL att det ska ta tvärstopp i linan, för att hunden ska fatta att det INTE är okej att bara sticka!
Och därför kör jag ALLTID i sele, där tar det tvärstopp utan att risk för nackskada finns.
 
Sv: Träna inkallning med lina

precis. håller man linan sträckt så mister den ju sin funktion.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 644
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 262
Senast: Lisalei
·
Hundträning Hjälp önskas! Jag ska införskaffa en långlina till min valp att använda till skogspromenader och träning. Vilken längd kan vara lagom...
2
Svar
24
· Visningar
2 063
Senast: linnsan
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp