Bukefalos 28 år!

Träna med gammal hund?

unki

Trådstartare
Jag har ett dilemma.
Jag har en hund som är 12 år gammal, han är relativt pigg för sin ålder men är lite stel och orkar ju inte lika mycket som förut.

Mitt problem är att jag är så himla sugen på att gå på hundkurs, lydnad. Men om jag kommer till hundklubben med en 12 år gammal hund så kommer jag väl att bli helt mobbad. :crazy: Sen är det väl kanske inte rätt mot honom heller, han förtjänar väl en lugn och fridfull sista tid..

Jag har heller ingen möjlighet att köpa en till yngre hund, tyvärr.
Det är väl bara att vänta tills jag får den möjligheten antar jag.

Vad är era tankar? Visst kan man inte gå kurser med en så gammal hund?! Han är ju snart 100 år om man räknar i hundår.

Hur gammal är den äldsta hunden ni har sett på hundkurs?
 
Sv: Träna med gammal hund?

Klart att du kan gå kurs med en gammal hund. Det är ju trots allt framförallt förarna som ska lära sig. Men tänk på att hunden är lite till åren och kanske inte orkar som snorvalparna. Det kommer säkert att gå jättebra och det är klart att du ska gå kurs med honom.
 
Sv: Träna med gammal hund?

Jaa, på ett sätt så håller jag med dig.
Man kan ju ta det lite lugnt och han har ju gillat att gå på hundkurs förr i alla fall.
Men på nåt sätt så känns det ändå fel.
Skulle kännas så konstigt att komma där bland 1,2 och 3 åriga hundar.
Var med på en kurs med han förut en gång (det är mamma som har kursat med honom när han va liten) och då var han 6-7 år har jag för mej. Och redan då var han mycket äldre än dom andra hundarna.
Folk tyckte ju att han var gammal då så vad skulle dom då tycka nu?:crazy::confused:
 
Sv: Träna med gammal hund?

Jag förstår vad du menar. Men det är väl inte för de andras skull som du vill gå en kurs? Och om nu någon skulle tycka att det är konstigt att du går en kurs med en äldre hund så är det inget att bry sig om. Men det är klart. Om du tycker att det skulle kännas konstigt; låt bli. Livet är för kort för att man ska göra saker som känns fel eller bry sig om vad andra tycker om hur man vill göra.
 
Sv: Träna med gammal hund?

ta du o gå din kurs

din hund kanske tycker det är kul?

jag har en döv 11 årig tjänstehud som jag tävlar med,inte föratt jag tycker det är kul,men för att hon tycker det-lite för mkt..

jag gick agilitykurs i vintras med omplaceringshunden,den gamla hunden o valpen.inga problem,menman får värma upp

ge ev ngt smärtstillande,håll honom varm,gör inga häftiga stopp o tänk på att nervsignalerna i hjärnan gå långsammare så man får vara tydlig o ha tålamod så är det inga priblem..micropauser brukar man hinna med mer än väl-lite druvsocker gör att de orkar mentalt.

jag lär fortfarand emin gamla tant nya saker o om gud vill tävlar vi snart elit
 
Sv: Träna med gammal hund?

Jaa, när han var yngre tyckte han iaf att det var kul. Han var alltid lite extra duktig på kurserna mot för hemma som om han ville visa upp sig.:D

Såg att dom hade en klicker-kurs på kennelklubben här, kanske ska anmäla mig till den. Det verkar ju lite roligt. :)
 
Sv: Träna med gammal hund?

Nu har jag ringt och anmält oss till klicker-kursen!
V 34 börjar vi.
Oh, va spännande :D :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 964
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 878
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp