Träna med utställningskoppel!

mian

Trådstartare
Min hund verkar hata utställningskopplet.:(
Har en 7 månaders Parson Russell terrier som jag snart ska på utställning med. Har tränat en hel del på att gå fint i koppel och på att stå. I bitvis går det riktigt bra men just igår gick det uruselt!
Har tränat med vanligt koppel och halsband till för ett tag sen, har provat 3 gången nu med ett utställningskoppel och han lackar ur helt. Han verkar avsky det kopplet och bara börjar bråka.:(
Istället för att gå fin så hoppar och studsar han, biter i kopplet och börjar backa – riktigt trotsig! När han skulle stå igår så var han som en geléklump och bara satte sig hela tiden.:banghead:
Efter gårdagens misslyckade träning känns det som att jag bara vill skita i utställningen, tänk om han gör likadant då.:nailbiting:

Hur skulle ni gjort? Behöver lite tips, råd och peppning. (Är vår första utställning för båda två)
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Vad har du för utställningskoppel?

Du kan ju köra på att ha ett lite finare (smalt) vanligt halsband och sätta ett tunt koppel i det, då blir det väldigt likt ett vanligt koppel men ändå diskret nog att fungera på utställning.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Jag har två tips:

1. Träna med fokus på att det är roligt. Du har en ung hund, många unga hundar sprattlar och hoppar lite även på utställning ;)
Försök att skapa positiva situationer och associationer, ös på med beröm och belöning och träna bara korta stunder. Det är träning och tålamod som gäller, precis som med allt annat. Målet måste vara att hunden ska vara trygg och glad. Fokusera på det.

2. Det finns flera olika sorters utställningskoppel/-halsband.
Jag vet inte om du har erfarenhet av hästar och ridning, men jag ser olika halsband ungefär som olika bett = de är olika skarpa och har lite olika syfte. Prova med ett annat halsband.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Går hunden fint nr den är lös? Isf hade jag satt på utst-kopplet löst löst så det bara hängde och tränat hunden utan att "använda" det. Har en tik som avskydde det i början, när jag använde det som ett vanligt koppel var d väl hyfsat men när jag aldrig så lite försökte lyfta hakan lite på henne så lackade hon och satte sig på rumpan och blängde.. Lagom pinsamt. Öva öva öva, korta stunder (jag kör max en minut när jag koppeltränar inför utställning bara det går bra, annars räcker det med några steg ok och så massa beröm). Mitt mål är att de ska förknippa allt med utställning, dvs kopplet och bordet, med jippiii och beröm och gott godis. Då kommer hållning etc av sig självt.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Svar till Red_Chili och Blueberry

Jag har detta kopppel (hoppas jag fick till länken).
konfg-utstallningskoppel-klamspanne-svart.html


Jo, jag håller på med hästar. Jag föstår att det blir olika "skarpt" beroende vad de har om halsen. Försöker göra träningen rolig och kort. Men kanske är så att jag börjar bli lite nervös och detta märker han av. Man vill ju att allt ska funka och att de ska gå fint, ställa sig fint och så. Men han är ju bara liten, och super busig!:p

Jag har i vanliga fall ett ganska smalt halsband, detta funkar han jätte bra med.
halvstryplader-c-17_41_96.html


Finns lite dåligt utbud här i trakten!
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Förlåt en nästan helt oinvigd, men vad är syftet med utställningen? Är det blodigt allvar (synnerligen lovande hund som behöver meriteras) eller mer prova på och intressant att få en bedömning av hunden?

Om det är att vinna BIS med en meriterad hund förstår jag att varje detalj är väldigt viktig, men är detta egentligen så fruktansvärt viktigt för ett debutantekipage? Om jag fattat det hela rätt så är det inget krav på denna typ av koppel i reglerna, utan mer praxis bland utställare. Jag gissar att det inte borde betyda något för grundbedömningen av hunden, men hur mycket betyder egentligen "fel" koppel konkorrensklass?
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

men vad är syftet med utställningen? Är det blodigt allvar (synnerligen lovande hund som behöver meriteras) eller mer prova på och intressant att få en bedömning av hunden?
Det är att prova på och intressant att få en bedömning av hunden.;)

Jag gissar att det inte borde betyda något för grundbedömningen av hunden, men hur mycket betyder egentligen "fel" koppel konkorrensklass?
Detta undrar jag oxå, skulle man kunna ha det "vanliga" halsbandet nu första utställnigen och kanske ett finare koppel?
Borde vara bättre att hunden får en possitiv uppfattning än att han ska avsky utställningar, som han verkar göra med de kopplet.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Har du hissat upp utställningskopplet under hakan eller sitter det på som ett vanligt halsband och koppel? Hundar är extremt känsliga precis uppe bakom huvudet och sitter kopplet åt där kan hunden få panik. Prova att låta det hänga löst längst nere på halsen. Om det är kopplet i sig han ogillar så hade jag kört på vanligt halsband. Du ska kunna få en bedömning på hunden oavsett.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Om dina koppel placeras på olika ställen, så: ta på båda kopplen och låt utställningskopplet bara "hänga med" ett tag (i din hand, men inte sträckt) tills han vant sig.
Mina hoppade och studsade som idioter i början, jag försöker se till att ha slakt koppel tills de fattar vad jag menar och vänjer sedan in lite stramare koppel efterhand. Är tyvärr inte jätteduktig på att komma ihåg att träna, så det har blivit en tre-fyra gånger hemma och sedan på inoff-are. Det har sett roligt ut ibland :D
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Det är placerat lite längre ned, ungefär som ett vanligt halsband. Det är när jag korta det som han blir galen. Har tränat lite lätt nu i kväll men tränade på fritt följ o stå, det funkade nästan klockrent.:)
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Tack för tipset, men har inte så lång vid kvar till utställningen. Men som tur så är den inofficiell. Få väl bli som det blir, hopp o studs.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Ta det med hopp och studs, inoff ska vara kul, inte perfekt :) Det kommer med tiden!
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Tack!:)
Så får det bli, få hoppas han få några sekunders fint uppförande.;)

Vi åker dit för att ha roligt så får vi se hur det går.

Ska åka och kolla om jag hittar någon bättre koppellösning oxå.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Kan funka bättre med ett bredare utställningskoppel, finns de som är bredare under hakan än i övrigt, en del hundar uppskattar dessa bättre. Annars brukar de vänja sig med "de vanliga" efter ett tags användning.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Nu har jag ju en helt annat typ av hund, men så viktigt kan det väl inte vara att ha "rätt" koppel? Jag har ställt vår hund i allt från vanligt brett läderhalsband till kedja till nylonstryp...
Och hon flamsar en hel del inne i ringen också, försöker gärna hångla med domaren under tandvisningen, trots att hon är 6 år och utställningschampion :D
Huvudsaken är att hunden är glad och gillar att visa upp sig!
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Lär hunden att visa sig på löst koppel. En bra hund ska kunna visa sig själv, tycker jag. Precis som att hunden inte ska dra i vanligt koppel ska den inte dra i utställningskoppel.
Vet att det verkar vara vissa raser som ska "lyftas upp" med hjälp av kopplet, men sånt avstår jag helst.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Jag försökte detta med första hunden, vilket resulterade i en dammsugare :) (mkt godis överallt i ringarna...) Säger absolut inte att det inte går, och det är supersnyggt med en hund som tassar på i löst koppel. Det är mitt mål, men jag tränar inte tillräckligt för att uppnå det i nuläget.
 
Sv: Träna med utställningskoppel!

Om det varit hopp och studs som i "fyfasen så kul jag har, jag är buuuusig" så hade jag låtit det vara. Orutinerade hundar får i mina ögon mer än gärna leva rövare i ringen. Det är positivt om de står still framför domaren, och detta är ju lättare att träna in.

Men om han visar obehag hade jag nog funderat varför han reagerar så starkt på kopplet. Kanske byta till något annat eller ändra sättet jag hanterar kopplet på.
Man behöver inte ha stramt och spänt koppel på utställning!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 186
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund På söndag blir det av - utställningsdebuten för lilltjejen! Det är bara 8 vinthundar med (bara 3 salukis - och jag vet vilka de är)...
Svar
14
· Visningar
1 025
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp