Bukefalos 28 år!

Träna och Tävla sök

Sv: Träna och Tävla sök

Här är en till som inte orkar ta tag i det :D
Jag åker nästan kana efter min vuxna på väg till sökrutan.
Men jag är helt ärlig och erkänner att jag orkar inte och jag skiter faktiskt i det.
På promenader vill jag dock ta mig fram för egen maskin och har lagt ner lite jobb där :D
 
Sv: Träna och Tävla sök

Så gör min okcås! Men jag låter henne ha den höga förväntan och ser det som något positivt. Kul att hon vill jobba! Men blir det för jobbigt är det bara att lägga ner lite jobb där så är det lugna bananer ;).
 
Sv: Träna och Tävla sök

Precis. Förr sades det ju alltid att 'bra brukshundar drar i kopplet'. Det var på den tiden då schäfrar och kelpies släpade runt sina förare överallt, men dom gick himla bra på apellplanen.

Haha! Den har jag också hört..även i nutid ;) . Eller varianten "drar inte hunden i kopplet är den inte tillräckligt driftstark"..Ehm...joråsatte.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Haha. Jag har hört det nämnas på skämt från mina gamla rävar på klubben. Jag skrattar varje gång. Dålig humor :D

KL

Mallen går oftast lös fram till spår eller ruta. Han går inte ner sig av att jag sätter lydnad på honom utan kör lika hårt och målmedvetet som om han fått släpa mig till platsen :love:
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vilken duktig voffe du har Disen! Jag är lite rädd att jag ska ta bort "glädjen" genom att kräva att hon inte får dra i kopplet på väg till spårpåsläpp osv. Men å andra sidan, jag har ju visat klart och tydligt att man INTE får nosa på appellplan, och det har hon ju inte gått ner sig av. Så då borde man ju kunna kräva samma i skogsarbetet.

KL

En tanke...

Om någon springer och gömmer sig i skogen á la skojsök med familjemedlemmar, när man sedan skickar iväg henne springer hon fort som attans och letar rätt på personen men kutar sedan direkt tillbaka till den som skickat henne. Eftersom det är en rullhund bör det vara en bra grej, eller hur?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ravishing;1530014 En tanke... Om någon springer och gömmer sig i skogen á la skojsök med familjemedlemmar skrev:
Nja, eftersom figurantintresset är a och o i sökarbetet så hade jag föredragit att figgen leker eller ger godis under tiden som du springer ut till figgen i skogen. Sedan kan ni tillsammans gå tillbaka till stigen igen.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Men är inte tanken att hunden när den har hittat figgen ska ta ryllen och sedan in till föraren för påvis?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Men är inte tanken att hunden när den har hittat figgen ska ta ryllen och sedan in till föraren för påvis?


Jo visst är det det! Men till att börja med så lär man hunden att leta och hitta figgen. Själva markeringen är något annat. Figurantintresset är det viktigaste! Kan hunden springaut och leta figge utan någon syn eller ljudretning?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Markeringen tränar du separat på väldigt kort avstånd, kanske tio meter där hunden ser på när figgen går och "gömmer" sig. Oftast börjar man med hittaövningarna där hunden ska få inpräntat att springa rakt ut i 50 meter och leta figge.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Alright, se vad bra att jag startade denna tråd så ni kunniga får dela med er! :).
 
Sv: Träna och Tävla sök

Det beror nog på hunden och hur man ställer kravet. Jag har en mycket högtempererad hund som ändå lätt kan styras pga att han är så signalkänslig. Visst kan jag bli förbannad påväg till rutan, men han går ändå som en missil ut i rutan :).

Vad gäller rulle så har vi i vår grupp gett figgen lösrullar. När hunden hittar figgen bjuds den upp att ta/kampa lite med rullen, någon sekund senare kallar ägaren in hunden. Den kopplas och ekipaget springer ut till fig och får ubermycket beröm och belöning. Det fattar hundarna mycket fort.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Det låter som ett bra sätt att lära in tycker jag! Verkligen! Har ni walkie talkies och så också?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Det första man ska fokusera på när man lär in sök är att figgarna ska va det roligaste i hela j*vla världen. Vad ska annars få dom att fortsätta när det blir svårt. Så maaassvis med lek och godis ska det vara.
Vi kör med walkie talkies, jäkla smidigt. Speciellt när jag lärde in framslag och skulle hinna ut i rutan medans hunden var hos figgen, figgen tryckte då på knappen så de lät när hunden kom fram och jag visste att nu är det grönt att kuta ut i rutan utan att störa hunden.
Sedan så måste man ju kunna kommunicera och veta att figgarna är redo osv.
Men nu blir det förmodligen inte så mkt mer sök med min vuxna :(
Efter utredning pga påvisad smärta så har hon röntgats och höfterna var riktigt riktigt dåliga :cry:
Hon ska ju givetvis få fortsätta arbeta och motionera efter hennes villkor. Men jag vet hur hon är, är ngt roligt så skiter hon i allt och kör. Hon skulle aldrig sakta ner eller visa olust i söket pga sina höfter. Därför vill jag heller inte sätta henne i en situation där hon påfrestas mer än vad hon ska.
Så hädanefter får det bli spår för henne som skogsarbete. Riktigt trist när hon är så förbannat rolig att köra i söket och hon ÄLSKAR det.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Fy vad tråkigt med din hund! Skönt att du ändå har spåret att aktivera henne med, det sliter ju inte på samma sätt som söket. Hoppas hon klarar sig från mer smärta!

kl

Ang hundar som drar, vi ställer samma krav på Q när vi går till söket som på andra promenader, dvs håll dig här bredvid mig tills jag säger något annat. Söket är så himla roligt tycker han så det gör inget att lägga lite tryck på honom innan, när man kommer fram till rutan och sätter på tjänstetecknet är det ju en ny situation!
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vad tråkigt för er Shark :(. Du får skaffa en till hund att köra brukset med... Var bor du?

Och jag suger verkligenåt mig allt detni säger. Figurantintresse A och O är noterat :).
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ja hon kommer ju få fortsätta med lydnad och rallylydnad med utan hopp.
Så det finns ju att göra utan att slita onödigt på höfterna.
Men skritt i skogen är ju superbra för musklerna så spår blir ju bra för både huvud och kropp!
 
Sv: Träna och Tävla sök

Nej, vi håller koll på var figgen är på pricken och när föraren ska kalla in så höjer vi handen. Det är max en sånhär övning / hund. Dom fattar oerhört fort! :laugh:

Har du vägarna förbi södra Sverige så är du välkommen att träna med oss. Vi tycker bara det är roligt med nytt folk (sölvesborg har under många år varit snudd på legendariska för vår kunskap i just sök :D). Det är såklart en ära för mig att få vara med dessa giganter!
 
Sv: Träna och Tävla sök

Wow vad häftigt! Kanske får ta mig en roadtrip ner till södern då :p.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 269
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
883
Senast: BernT
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp