Bukefalos 28 år!

Träna och Tävla sök

Ravishing

Trådstartare
Någon här på Buke som är aktiv med sökträning och tävling?

Jag är galet sugen på att börja köra...
 
Sv: Träna och Tävla sök

Här är ett ekipage :)

Tävlade för första gången i lördags och är uppflyttade till högre klass.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Min sambo tränar (målet är väl tävling ;)) och jag brukar hänga med ut i skogen och vara figge :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vi har tränat, inte aktiva längre pga. nedlagd sökgrupp just för tillfället. Har inte tävlat sök, men med nästa hund ;) Sök är verkligen en rolig gren!


OT
Disen: Grattis! :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vad roligt! Men om ni tävlat en gång, borde ni inte vara klara för lägre då? Kanske puckad fråga, men men ;).

Kl

Kör ni med svenska eller norska rullar?
 
Sv: Träna och Tävla sök

De har nog kört appellen i spår, är man bara uppflyttad ur appellen så får man köra lägre i alla grenar.

Vi körde på norskrulle, har man en apportör så var det inget svårt val att köra med rulle. Att det blev just norsk, var nog för att de andra träninhskompisarna körde med det.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vi tränar sök ca en gång i veckan. Tycker det är så himla roligt! Jag har skallmarkering på min eftersom hon har så lätt för att skälla (dvs hon skäller utan att behöva ta i).

I början hade vi jätteproblem med söket, hon ville inte alls springa ut till andra människor när matte stog kvar på stigen. Det spelade ingen roll hor många leksaker eller hur gott godis de hade. Jag funderade länge och provade en hel del innan det lossnade. Började helt enkelt med att träna in en skallmarkering på mig själv (fördelen med att ha skallmarkering är ju att man kan träna det på sig själv) och sedan sprang jag och gömde mig. När hon hittade mig så fick hon skälla och sedan belöning. Denna lek tyckte hon var jätterolig och hon taggade igång som tusan. Så hela mitt sök är egentligen byggt utifrån markeringen! (Ja alla sätt är ju bra utom dom dåliga :) ) Numera springer hon även till andra men det tog ett tag innan hon tyckte det var roligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Träna och Tävla sök

Jag tränar sök :)
Men eftersom jag har en rottis/amstaff så får jag ju inte tävla.
Lite trist för hon går som en jäkla kanonkula. Ärligt talat aldrig sett sån fart i sökskogen förut. Fina framslag för hon med.
Men skit samma, hon älskar det, jag älskar det så huvudsaken är att vi får görs det :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Precis som atthehedge säger så körde vi apellen i spåret. Även där är han uppflyttad till högre och vi startar om en knapp månad.

Vi kör på skall. Han har en otrolig markering! Tydlig och vägvisande utan att kleta på figuranterna. :love:

Har du någon grupp att fråga om hjälp?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jamen titta! Nu lärde jag mig något nytt, hade ingen aning om det!

Nej, ingen grupp alls ännu, ska se om jag kan få komma med någonstans till hösten :).

Skönt för er som kör med skallmarkering! Jag har ju Rottis... och hon skäller aldrig om hon inte vaktar. Det är väl bara att acceptera att jag får köra henne med Rulle. Har läst en del om fördelar och nackdelar och såntdär.

KL

Hur har ni börjat lära in? Några tips om saker jag bör göra grundligt från början?

Attheedge: Därför man ska ha renras :angel:
 
Sv: Träna och Tävla sök

Vi tränar sök, skitkul tycker både jag och odågan!

Vi har inte kommit så långt som till tävling, men vi tränar för att tävla! Den 13:e börjar vi sökkurs och det ska bli skitkul! Det vi hittills har jobbat med är figurantintresse och få henne att förstå systemet med framslag. Hon vill gärna gå tillbaka i rutan för att hitta figgarna i den föregående legan, men det börjar bli bättre nu. Jag växlar belöning mellan kamplek och riktigt gott godis hos fig. Kampen gör att hon blir trött fortare, därför får hon gott godis emellanåt.

Jag kommer att köra med norsk rulle som markering, markeringarna lär jag in utanför skogen till att börja med, sen introducera det i skogen. Jag har sett några hundar med superfin rullmarkering, och det är en kedja jag vill lära in också, för att minska risken för blindmarkering. Målet jag har är att hon ska springa ut till fig, kolla om hon får belöning, kommer det ingen belöning så ska hon ta rullen och komma tillbaka till stigen. Hur jag ska göra det hoppas jag på att få hjälp med under kursen! De hundar som jag sett som markerar så där fint, har tränat för den instruktören vi ska gå kurs för ;)

Hoppas du hittar en bra sökgrupp! Det är svinkul :D
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag har en renrasig flat, som är gdk i högre spår. Att vi inte tävlat sök beror nog mer på min nervositet och oro ;) och att det krävs riktig kontinuerlig sökträning vilket det har varit svårt att få ihop i vår grupp pga skador, graviditet och hundbyten.

Ett tips är att se till att grunda med lek med andra människor, kända och okända. Likaså att det är naturligt och okej för hunden att bära rullen.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ziva och jag har väl inte blivit aktiva än men vi har provat på 4ggr och vill fortsätta. Ziva är jäkla duktig bara hon (och matte) koncentrerar sig:angel:

Första gången vi provade var så jäkla rolig för man tror ju att när man tydligt pekar "ditåt ska du" och hunden ser ut att förstå så borde den ju springa rakt fram på figgen. Men inte Ziva. Så fort jag släppte henne vek hon tvärvänster och med nosen rätt upp skuttade hon sen runt mot figgen, sååå tydligt efter lukten i vinden:rofl::love:
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag vill jag vill! Du får dela med dig av vad instruktören hade för magiska metoder!!

Vilken rulle kommer du köra på? Satt och kollade lite igår på olika rullar men jag vet inte vad som kan funka bra på Rottis?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag har lite "tur" (jäkligt mycket jobb bakom..) att min hund älskar att bära, så där har vi iaf det gratis. Varifrån kommer din Flat? Min mamma har nämligen också ett stycke hoppjerka som hon är sugen på att börja köra lite sök med så småningom. De borde ju funka oerhört bra i sökarbetet? Snabba, lätta, sociala och uthålliga...
 
Sv: Träna och Tävla sök

Är det schäfer eller malle du kör söket med? Eller har jag inbillat mig att du har en av varje? :p
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag har en renrasig flat, som är gdk i högre spår. Att vi inte tävlat sök beror nog mer på min nervositet och oro ;) och att det krävs riktig kontinuerlig sökträning vilket det har varit svårt att få ihop i vår grupp pga skador, graviditet och hundbyten.

Det är MYCKET jobb för att få det riktigt bra. Vi hade motvind på stigen vilket resulterade i att han fick figuranterna i vind. 4 skick sen var vi klara (det blev ett tomskick på sidan där det bara låg en figurant).
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ah, okej. :) Skönt att han funkar med figgarna, vår tränares malle har en tendens att komma in lite för nära... och dold lega drar han gärna lite i :devil: :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
426
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
880
Senast: BernT
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp