Bukefalos 28 år!

Träna och Tävla sök

Sv: Träna och Tävla sök

Ja, det är MYCKET kamp i dom och det kan bli obehagligt. Min fick lära sig tidigt att det är "hit men inte längre".

Varifrån kommer den? :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

I sökgruppen jag är med i så började dom med min hund att bara få in konceptet att springa fram och tillbaka mellan figgar och få godis.
Jag kunde inget om sök då men litade på dessa och för oss har det funkar bra.
Vi började på ett par meters avstånd och jag placerade mig bara så att hunden kom på min vänstra sida hela tiden men stoppade henne inte när hon sprang fram och tillbaka, figgarna flyttade hela tiden lite framåt.
Sedan så utökade vi avståndet och till sist så började även jag ge godis så hon lärda sig att hon skulle komma till mig mellan.
Sen så har jag bara skickat ut henne, aldrig svårare än vad jag vet att hon klara, ökat svårigheterna mkt långsamt. Har vinden varit jobbig ( alltid kört rutinerade hundar först) så har vi backat lite och lagt figgarna lättare/synliga för att förhindra att hon misslyckas.
Är verkligen ingen expert men jag tror att man ska vara lite försiktig med att köra synligt för länge. Då kan man nog få en hund som springer halvvägs och sedan stannar för att den inte ser.
Kör då hellre dolt och kort, så tänker jag iaf!
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ja det är ju det, och sambon som figgat lite i skyddet åt den hunden har det lite svårare därute... :p Mig kommer han bara in lite för nära, men JÄKLAR vad han kampar i belöningen! Jag som tycker vår schäfer är intensiv, men mallen är helt otrolig. :D
Jag vet faktiskt inte vilken kennel han är ifrån, har säkert hört det men jag har minne som en guldfisk ungefär... :angel: Var är din ifrån?

Vi har förresten en helt underbar tollare i gruppen också, hon är pytteliten och far fram som ett skott i skogen! Hon har också fått en bra kamplust, det är jätteroligt att se på en hundras där det inte är helt vanligt att man belönar med just kamp.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Haha, ja dom är intensiva minst sagt. Dock tycker jag att dom flesta som tränas i skyddet blir extrema. Dom har närmare till pip och stress bland annat.

Min är från Farbax utanför Göteborg. Jag övertog honom för bara ett år sen. Det var kärlek vid första ögonkastet :D
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ja verkligen! Han har (som tur är) inte tränats så väldigt mycket i skyddet så han har inte den där jobbiga stressen. Men han är intensiv så det räcker och blir över. :D Men han är väldigt trevlig på stigen, lugn och behaglig.

Jaha, hur gammal är han? Ibland längtar jag tills vår schäfer är typ 4... eller 7. :p (han blir 2 i oktober)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag lovar att dela med mig om alla tips jag får! Jag ska skaka liv i bloggen igen när vi kommit igång.

Jag funderar på att köra på norsk rulle. De fasta rullarna (tror jag de heter) påminner lite för mycket om mina belöningsleksaker som jag använder, och det tror jag inte är en så bra idé ;)
 
Sv: Träna och Tävla sök

2.5 bara :). Så han är fortfarande sprallig och mycket påhittig. Dock tycker jag att han har mognat mycket dom senaste 2 månaderna. Jag tycker att det är en underbar resa vi gör! Han har ändrats mycket sen jag fick honom, men han är ändå samma hund i grunden som jag föll så platt för.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Ja du måste dela med dig! :) Vi är så liten grupp tyvärr så ibland känns det lite stillastående... så då är det extra bra med lite nya tankar och inputs!

Disen - Vad kul, då har ni många många år framför er på tävlingsbanorna. :) Har du några specifika tävlingsmål?
Det är så himla roligt när man faller sådär platt. Vi hade tur när vi köpte Quando, när vi tittade på valparna var han helt klart vårt förstaval (trots att han var minst av alla ;)) och det är vi så glada för idag! Allt går kanske inte som på räls men han är helt klart en supertrevlig hund som verkligen vill vara med hela tiden :love:

kl

Vad är det för skillnad på norsk rulle och.. öh.. vanlig? :p
 
Sv: Träna och Tävla sök

Norskrulle sitter fast i båda ändarna i ett halsband, har hunden väl tagit den så är den svår att "tappa". Används ofta på hundar som har dåligt gripande, den kan liksom fuskligga lite i munnen.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jo den har jag sett. Trodde det var den "vanliga"! Hur sitter den andra rullen då?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Bruks SM :D

Innan dess så kämpar jag för championat i spår, sök och lydnad. Vi utbildar oss också för försvarsmakten.

Ni då? :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Haha, ja dom är intensiva minst sagt. Dock tycker jag att dom flesta som tränas i skyddet blir extrema. Dom har närmare till pip och stress bland annat.

Min är från Farbax utanför Göteborg. Jag övertog honom för bara ett år sen. Det var kärlek vid första ögonkastet :D

Jag har en helt annan erfarenhet av mallen i skyddet. Att de är betydligt mer lättstyrda i skyddet än tex schäfrarna, och jag har även fått höra av folk som bytt från schäfer till malle att det också var en av anledningarna till att de bytte. Observera att jag pratar om mer erfarna förare då som vet hur de ska styra upp en bruksmalle eller schäfer

Kul att läsa att det går så bra för er, Xo måste vara den snällaste och coolaste mallen jag har träffat. En riktig gentleman :)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Hur är det med Mallarna, kan man ställa dem också? Tänkte på brukschampionatet :p.

Kivina: Hur har du tränar med Doran? Hur långt har ni kommit i söket?
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jag ska erkänna att jag missade en viktig grej i början av sökträningen. Hon hade aldrig lekt med någon annan än mig och en av mina hundvakter. Att då lägga in lek som belöning var inte det klyftigaste jag har gjort ;) Så jag började använda mig av riktigt gott godis istället ute hos fig, och lät andra leka med henne i andra sammanhang. Men nåja, när vi började så hade jag synliga figgar på var sida om stigen. Och hon fick börja med att springa fram och få sin belöning där, när hon var framme gick jag ut och hämtade henne de första gångerna och tog med fig till stigen (flockkänsla).

Vi drog ut avståndet allt eftersom hon blev mer säker. När vi började med dolda figgar så fick vi problem med att hon gärna vill kolla av den gamla legan innan hon söker framåt i rutan, det löser vi genom halvdolda figgar och lite synretning i form av pop-uper.

Och det är här vi är idag. All den här träningen har jag gjort tillsammans med vänner som tränat lite mer än jag gjort. Jag hoppas på att få ordning på allt i samband med kursen! Jag känner att jag famlar lite i mörkret med söket just nu, så jag tror att det här med kurs är en bra idé för oss :D

Om du tycker att det här är lite osammanhängande så beror det på att jag surfar med mobilen ;)
 
Sv: Träna och Tävla sök

Kul!
Husse har väl inget direkt tävlingsmål, annat än att ta sig dit :angel: Han hade ju en schäfer tidigare som var tänkt som väktarhund men pajade ryggen (+ c-höfter som började bli dåliga tidigt) precis innan uppkörning. Så han är nog lite rädd för att hoppas för mycket. Tyvärr är ju champion uteslutet för oss, Q har bara en kula..

Nu har husse börjat plugga men kommer eventuellt köra upp Q för att kunna ha med honom när han jobbar extra, mest för att det är roligare att jobba med hund. :) Men det blir en bonus i så fall, inget inom den närmsta framtiden.
 
Sv: Träna och Tävla sök

För att få fina framslag på min har jag kutat ut i rutan och ropat henne till mig så hon gör framslag på så vis. Nöter in att efter jag vart hos figgen ska vi inte raka spåret tillbaks.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Någon som har bra litteratur att tipsa om? Håller på att läsa Git Jerings bok om sök nu.

Kivin: jag ska fnula på hur jag ska börja, vill inte göra fel och sen få hur mycket extrajobb som helst, det är lite onödigt. Har precis beställt ett fint tjänstetecken till Fling så nu kan vi ju snart börja :angel:.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Det bästa tycker jag är i alla lägen att prata och diskutera med folk som träffat din hund och vet hur den är.
Alla duktiga har gjort sina misstag och då kan dom tala om hur du INTE ska göra :D
Det är ju det som är sååå bra med sök tycker jag, man måste va många personer = många terorier och mkt kunskap, olika metoder.
Vi diskuterar ju alltid efteråt hur det gått med varje hund och vad som funkade bra och mindre bra. Tills nästa gång är det alltid ngn som har en ny grej att prova för det som inte funkade.
 
Sv: Träna och Tävla sök

Jomen precis! Fnulade mest kring om jag ska börja lite själv nu innan, hur jag ska göra liksom. Pch hur jag ska få henne att fatta rullen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
880
Senast: BernT
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp