Bukefalos 28 år!

träna på att visa tänderna

kisse

Trådstartare
På utställning... Min vackra tik backar från domaren när han/hon ska kolla tänderna =klass två:cry:. Hon är verkligen snygg, och hemma kan jag hjälpligt få kolla i munnen och jag har bett lite olika personer som kommer hem till oss att kolla henne.

Har mina små misstankar om att det härrör från ett vetbesök då hon backade och kände sig trängd, morrade till slut mot vet som då helt förklarligt satte på en munkorg.

Känns jättetråkigt att inte kunna få bra utställningsresultat pga detta. Finns det hopp? Några bra tips som jag kan ha missat? Givetvis använder jag godis när jag tränar, ofta köttbullar :d.
 
Sv: träna på att visa tänderna

Det är nog bara att träna, träna och träna... Ta alla chanser du får att låta folk kika henne i munnen, kanske inte bara på hemmaplan utan även hos andra, på promenader osv. Möter du nån ute som vill hälsa så fråga om denne personen kan tänka sig att lyfta lite på hennes läppar också, självklart får personen ge henne en godbit efteråt också...
Min kompis hanhund gillade inte beröring när han var liten men det tränades bort...Min kompis frågade ALLA hon mötte som visade intresse för honom om de kunde känna över honom och gärna känna lite på "bollarna" också :o
Sen får man ju tänka att alla hundar är individer, alla gillar inte uställningar men är det bara en enda sak som inte fungerar så kan det ju kännas lite "snöppligt" men det kanske tillslut måste vara en sak man får acceptera om det inte kan tränas bort...
 
Sv: träna på att visa tänderna

Jag fick rådet från min hunds uppfödare, att INTE låta folk titta hunden i munnen hur som helst, BARA jag och husse! Ska kreti och pleti öppna hennes mun och titta, blir hon bara stressad och otrygg. Låt ingen titta henne i munnen, men gör det själva, mycket lugnt och steg-för-steg, godisbelöning etc. Ingen stress! Låt det ta tid, och låt INTE folk titta henne i munnen, bara ni! Då blir hon lugn och trygg och tänker inte mer på saken, och utställningsdomaren får kika om han så vill!
Nu såg jag just ovanstående kommentar om att LÅTA alla titta hunden i munnen. Du får nog själv avgöra vilket du tror är bäst för just din hund.
 
Senast ändrad:
Sv: träna på att visa tänderna

Läste lite slarvigt ditt inlägg och missade att hon hade morrat åt en veterinär. Är hon otrygg tycker jag kanske det är bättre att ni följer Lenas råd och tar det rätt lunt med bara dig och husse.
Min kompis hund var inte så otrygg, han tyckte bara det "var onödigt" att stå still och bli känd på så han försökte slingra sig därför, visade inga tendenser till att morra eller liknande.
Men alla hundar är ju individer, det som fungerar för den ena fungerar inte för den andra osv.
 
Sv: träna på att visa tänderna

Jag har haft samma problem med en hund som jag ställt en del.
Börjae med att han började rygga och efter de så morrade han till.

Jag tog hem hunden för träning. Därefter så började jag att titta på tänderna 1-3 gånger om dagen sittande på golvet oh efter varje gång som hundne gjort ett bra jobb utan morr så fick han en godis.
Fortsatte så fram till jag kännde att jag kunnde göra de utan problem efter de så satte jag mig på knä och tittade sen efter några gånger så kunde jag stå upp och titta på tänderna.

En sak som är lite synd är att många tror att i utställnings ringen ska man vara tyst och hunden ska gå som ett klister runt fötterna på en.
Jag föredrar att amn snackar med hundarna att man verkligen berömmer dem man behöver inte stirra upp dem så att de blir rena cirkusen.
Men ett smajl och en vift på svansen ser bara bra ut.

Någonting som du oxå kan göra när du ska visa hundens tänder är att du sätter dig nära hunden på huk tar ett litet nätt tag i nacken på hunden samtidigt som du pratar eller klappar hunden. Så att den känner din trygghet.
Jag tror inte att man ska låta andra titta på tänderna,bättre med en stark person som dom känner trygghet för som oxå kan vara med vit vet besök och i utställnings ringen.

Lycka till ;)
 
Sv: träna på att visa tänderna

Tack för alla svar!

Testar nog förslaget om bara "vi" först, för att senare utöka till andra också. Har tidigare bara fått förslaget att alla ska få titta, men det har ju varit med blandade resultat så att säga.

Har tänkt ställa på stora stockholm, för hon är snygg :love:, så nu är det bara att träna då...
 
Sv: träna på att visa tänderna

Fundera också hur du kan stödja din hund just på utställningen. Hur gör du när domaren kommer fram för att kika i munnen? Står du kvar och låter domaren göra sitt eller gör du något för att hjälpa hunden och domaren med momentet?

Min vuxna tik har varit lite "backig" när okända män kommer och ska kika i hennes mun. Jag är noga med att sätta mig på huk invid henne, med min framsida mot henne. Då kan jag lägga en hand under magen, bakom frambenen för att både hindra henne att backa och för att vara lite stöd. Domaren har aldrig visat att detta skulle vara negativt.

Jag har också varit med om att domaren bett mig öppna munnen på hunden och visa tänderna. Det kanske är ett alternativ om det är just det din hund tycker är äckligt, om domaren i övrigt får ta i henne och så.
 
Sv: träna på att visa tänderna

Jag har funderat på det här med att jag skulle kunna öppna munnen. Är det ok på större utställningar då? jag bara tänker att hunden ska väl visa att den är cool i hanteringen också.

Absolut bra tips på hur jag kan stötta min hund, men jag tvivlar på att jag kan hindra henne från att backa... GD, och en stor sådan:D.

Tack för tips!
 
Sv: träna på att visa tänderna

Jag har för mig att det var en stor, nationell SKK-utställning men kan minnas fel. Du får väl fråga. Jag blev ombedd av domaren att visa hundens tänder. Jag tror att han såg att hon drog sig lite undan och ville bespara sig och hunden det. Det var iofs när hon gick i juniorklass och då kanske de är lite snällare, för som du skriver så skall de ju kunna hanteras också.

Angående storleken så handlar det ju inte om att hålla fast, bara att markera för hunden att den skall stå, att du finns där och att det är OK. Jag har ju briard och de är såklart inte lika stora som en GD, men inte skulle jag kunna hålla fast henne om hon inte accepterade att man tog i henne. Dock känner hon att handen under magen är tillräckligt hinder för att inte backa. Hon kan "luta sig" lite bakåt men det är allt.

Jag måste dock hålla med Lena om att försöka göra det till något tryggt, som bara husse och matte gör. Varje dag, många gånger. Till slut, när det är naturligt för hunden att ni gör det kan nån kompis som hunden också litar på få testa. När hunden är avslappnad med det kanske okända kan prova. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 107
Senast: linnsan
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 239
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 150
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp