Träna rapport, hur börjar man?

Blandrastik

Trådstartare
Kamrat C har en 6-månaders B.C som ska bli "rapport-champinjon".

Jag kan i princip inget om grenen utan har läst hur man gör och bevistat en styck tävling. Hur har ni som håller på med rapport börjat?
Kamrat C är lite inne på själva spårdelen, jag är själv inte så övertygad, då hunden i tävlingsamanhang i första skicket tar ett bakspår på typ 15 personers spår.

Sen är det frågan om hur mycket man ska låta "kalla in" i början? Eller ska man låta hunden leta vidare om han inte hittar den person som gått in i skogen?

Börjar man med två synliga människor?

Att den måste hålla truten är vi överens om, inga skick om hunden inte är tyst.
C föreslog att man kunden använda hennes gamla tik, som förlöpare, kan det vara nåt?
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Jag återkommer till dig ikväll. Orkar inte skriva så mycket på mobilen :)
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Här är en till nybörjare på rapport, men jag tänker mig att man börjar med att skicka hunden som en budföring med synliga förare, sen kan man sakta men säkert börja utöka avståndet, innan man börjar med så långa avstånd att hunden inte ser den andra föraren så måste det vara så befäst att hunden utan tvekan vet vad den ska göra..
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Fast kör du, sitt och kommando, eller får hunden springa på eget initiativ? Känns som det där att "springa själv" är det svåra.

Att skicka honom emellan oss på grusväg, typ 50m ifrån varandra med inkallningsrop funkar fint.
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Alltså, vi gör ju släpspår med våra hundar, det borde vara samma sak typ:angel:

Nä, men det finns någon ganska ny skrift om Rapport, har en kompis som gick ngn utbildning i det nämligen, ska se om jag hittar vad den heter.
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Börja så, "fri budföring" mellan er på ett visst avstånd. Ni behöver inte vara på en väg utan dra ut i skogen direkt.
När han har pejl på det så kan ni börja lägga kommando på det och kräva att han ska vänta lite mellan skicken (vi snackar sekunder till en början).

När ni sen har koll på lydnaden och att hunden vet att ordet betyder att han ska leta upp mottagare/matte så börja träna stationering mellan skicken.
Ni gör en station med uppbindningskedja, filt, vatten och vad ni nu vill ha. Medhjälparen tar med sig hunden ca 100m därifrån och gör en likadan station där denne lägger hunden så att den bara får ligga där och vänta en liten stund. Det ska vara avslappnat och mysigt. När hunden är avslappnad så skicka. Likadant hos föraren, lägg lite godis på filten och låt hunden vila där. Skicka tillbaka till mottagaren. Detta tränas med fördel på fält dom första gångerna.

Utöka allting successivt.

När ni sen ska börja träna på att hunden ska hitta spåret som leder vidare så tycker jag att vinden ska ligga åt hundens håll från mottagaren sett. Alltså ska hunden kunna få mottagaren i näsan när den når stationen. Stå inte så långt bort dom första gångerna, kanske 20-30 m bort bara.

Frågor? :)
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?


Inte mer än ett par hundra..:)

Du skickar alltså hunden i början helt utan kommando? "Vår" B.C vill gärna lubba iväg, ska vi hålla in och ge kommando eller är det okej att han "bara springer iväg"

Sen det här med "att hitta spåret", på tävlingen var det ju 15 pers som gick iväg med hundarna till första stationen. Ska man gå första sträckan ett par gånger? Vill man överhuvudtaget att hunden ska spåra med nos i backen, med tanke på att första vändan är ju bakspår?
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Om han gärna sticker på eget bevåg och har en klar bild av vad som förväntas så kan ni absolut sätta in lite krav på att vänta.

Huvudsaken är att hunden hittar dit den ska på kortast möjliga tid, så var den håller nosen är inte så viktigt. Absolut kan ni gå sträckan någon extra gång. Det bästa vore om ni kunde ha någon mer med er ut så att det vid iaf några tillfällen blir flera dofter.
Att hunden bakspårar i rapport bör inte påverka övrigt spårarbete. Det är ju både annan situation och utrustning.

Fler frågor? :D
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Jag skulle vilja lägga till att inte frestas att lägga till rop och sådant om hunden inte hittar, utan att förebygga sådana situationer redan innan, genom att som Disen skriver göra lätta släpp i rätt vindriktning.
Eftersom man inte vill att hunden ska gå på hörsel, dvs stanna och vänta sig rop, så bör det heller inte bli en del av träningen.
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Tack för det tillägget! Jag tänkte nämna det när jag skrev igår kväll, men det försvann på vägen.
 
Sv: Träna rapport, hur börjar man?

Jag har skrivit en artikel om rapport, med en hel del träningstips. Om du mailar mig på sanna@rohult.se så kan du få den. Jag har kört rätt mkt rapport med tidigare hundar, mkt rolig gren!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 805
Senast: Luff
·
Övr. Hund Har fått upp ögonen för rapport! Verkar både bra och roligt för hund och förarna. Har en 4 årig Parson Russell tik och en 5,5 månaders...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 437
Senast: Keb71
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Oldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp