Träna rumsrenhet på valp

L

LunaBus

Igår kom vi hem med en pigg och glad liten tös på 3 månader. Hon är född och uppvuxen i en hundgård bland en massa slädhundar och inte tränad för rumsrenhet. Hon älskar att vara ute trots att hon fryser när det är lite kyligt och hon gör behov ute men det mesta gör hon inomhus istället. Hon dricker som en kalv så vattnet tar vi upp efter att hon druckit sitt så hon inte går dit och osynnesdricker.

Min fråga är nu, hur tränar jag henne att bli rumsren?
En annan fråga, hur mycket mat ska hon ha? (hon äter Eukanuba)

Jag gav henne lite väl mycket mat igår just för att hon inte fått någon då många hundar i hundgården åt upp hennes del (hon är dock inte mager) så första natten nu med olyckshändelser får jag väll skylla mig själv men behöver tips om fortsatt utfodring.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Min lilla gick också ute mesta av tiden på ställe där han föddes. Men vi gjorde precis som vanligt - ignorera när han gjorde ifrån sig inne, och berömma jättemycket när han gjorde ute - och efter ungefär en eller två månader hade han förstått att man ska uträtta sina behov ute.

Angående foder - jag vet inte så mycket om hur mycket hon ska ha, var försiktig med att öka snabbt, öka istället gradvis. Är du säker på att ni vill ge henne Eukanuba? Det funkade i alla fall inte för oss, mycket spannmål i det vilket ledde till mycket och löst bajs.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Du gör som med små valpar. Ut med hunden då den ätit, sovit, lekt osv. Beröm.

Hur mycket hunden ska äta står väl på paketet?:confused:
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Då gör jag kanske rätt som jag gör nu då? Skiter i om hon gör inne, bara torka upp. Sen när hon gör utomhus så blir det mycket "bra" och en godis som beröm.:D
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Jag ignorerar olyckor som händer inomhus och berömmer behov utförda utomhus i MÄNGDER!! Min valp satt och tittade på mig med massor av iver i blicken varje gång hon kissade/bajsade ute :D Tog henne bara 2 veckor att förstå hur det skulle gå till :)

Vad gäller fodret bör du kunna läsa på påsen hur mycket din hund ska ha. Däremot hade jag inte gjort som du och gett så mycket till en hund som är van vid lite. Magen får en chock! Undernärda hundar ger man inte enorma portioner till heller, man börjar med mindre portioner och ökar på sucessivt, så hade jag gjort i ditt läge också, baserat på att du vet hur mycket valpen fick innan och att dom nu var för små.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Försök förekomma genom att du alltid tar ut hunden efter den sovit, ätit, busat osv. Beröm om du vill när den gör ifrån sig ute, och ignorera när det händer olyckor inne.
Jag tänker alltid att det är mitt fel om olyckor sker, då är det ju jag som inte varit uppmärksam och sett till att valpen fått komma ut i tid.

På natten föredrar jag att ha valpen i sängen. Dels för att de oftast sover bättre då och också för att jag själv vaknar om valpen vaknar och behöver gå ut.
Sover valpen så skulle jag absolut inte väcka den, men så fort valpen vaknar på natten är det dags att gå ut.

Man kan också se till att hålla koll om du har några rum som sällan används. Min valp var helt med på att man inte skulle göra ifrån sig inne, men så har vi två rum som vi sällan är i och där gick det tydligen bra att ha toa ;)

Angående maten så kolla vad det står på förpackningen, och om maten ska ökas så gör det försiktigt. Du har inte fått några rekommendationer gällande mat från uppfödaren?
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Att den dricker som en kalv är inte normalt, jag skulle tycka att det var illavarslande om min valp gjorde så.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Uppfödaren vi köpte henne av hade många hundar och körde därmed på billigast möjliga mat, han berätta att hans slädhundar kostar 18 000 i bara foder om året men han sa däremot att Klass färskfoder är ett kanonbra foder att ge till hunden. Det fodret hade vi till vår förra hund men eftersom korvarna inte går att dela på ett smidigt sätt och färskheten enbart håller ett dygn kunde vi inte ta det till våran valp då hon inte ska ha en hel korv nu när hon är så liten, då får vi bara kasta mycket mat pga dess korta hållbarhet. Så de i djuraffären rekommendera Eukanuba eller Royal under hennes valptid. Valde Eukanuba till henne då. Men så snart hon är äldre blir det Klass färskfoder då det är det jag vill ha till min hund och föredrar.

Jag tycker inte Eukanuba eller Royal ger det jag vill ha ut från ett foder men det är de bästa jag kan få tag på här utöver Klass.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Hur mycket mat har hon fått hos uppfödaren? Har du inte fått nån info om det?
Annars gå efter påsen. Men jag antar/hoppas att du blandar ut med det hon fick hos uppfödaren också?

Svar om rumsrenhet har du redan fått, vill bara tillägga att olyckor kommer hända oavsett hur mycket mat och vatten hon får. Jag skulle inte begränsa vattenintaget en massa, men hur mycket är "dricka som en kalv"?

Varje eller ev. varannan timme brukar vara lagom att gå ut med valpar dagtid, beroende på vad de gör (efter mat, efter sömn (men väck den inte efter en viss tid, var bara beredd på att gå ut)). Lek och bus får de att bli extra kissnödiga (=gå ut oftare, klart de ska leka).
Sen slutar de oftast kissa om man lyfter upp dem, så om du ser att hon börjar kissa så upp med valpen och skynda ut så hon får kissa klart ute. Att bära/hålla i är ett bra tips för att undvika olyckor innan man hunnit ut/klä på sig på morgonen etc också.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Jag tycker inte Eukanuba eller Royal ger det jag vill ha ut från ett foder men det är de bästa jag kan få tag på här utöver Klass.
De två är inte de bästa fodren (enl mitt tycke iaf). Jag skulle testa något annat, Foderbilen levererar till alla som har en postlåda i Sverige, direkt hem till dörren. Och de har mååånga fodersorter.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Hur mycket mat har hon fått hos uppfödaren? Har du inte fått nån info om det?
Annars gå efter påsen. Men jag antar/hoppas att du blandar ut med det hon fick hos uppfödaren också?

Svar om rumsrenhet har du redan fått, vill bara tillägga att olyckor kommer hända oavsett hur mycket mat och vatten hon får. Jag skulle inte begränsa vattenintaget en massa, men hur mycket är "dricka som en kalv"?

Varje eller ev. varannan timme brukar vara lagom att gå ut med valpar dagtid, beroende på vad de gör (efter mat, efter sömn (men väck den inte efter en viss tid, var bara beredd på att gå ut)). Lek och bus får de att bli extra kissnödiga (=gå ut oftare, klart de ska leka).
Sen slutar de oftast kissa om man lyfter upp dem, så om du ser att hon börjar kissa så upp med valpen och skynda ut så hon får kissa klart ute. Att bära/hålla i är ett bra tips för att undvika olyckor innan man hunnit ut/klä på sig på morgonen etc också.

Hos uppfödaren fick hon två skopor morgon och två skopor kväll och enligt eukanuba påsen är det de hon ska ha efter att jag stått med vågen och vägt upp.

Vi fick med en hel kasse med hennes tidigare foder så vi blandar för en lättsam övergång, den biten känner jag redan till.;)

Dricker som en kalv, ja det är ju inte så att hon står där kontinuerligt det är ju bara ett uttryck som många kanske tar "far to serious". Första dagen så lapa hon i sig jätte mycket vatten och hängde sig över skålen, hon tömde skålen vilket gjorde henne jätte kissnödig, något jag tror beror på att hon i hundgården fick slåss om maten och vattnet bland en massa andra valpar men hon visar på att hon börjar lugna sig vart efter hon kommer in mer i vår familj och börjar inse att skålarna är hennes och ingen kommer ta det. Numera dricker hon enbart efter att hon lekt och efter att hon ätit men maten går fortfarande fort ner dock inte lika fort som första dagen.:)
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

De två är inte de bästa fodren (enl mitt tycke iaf). Jag skulle testa något annat, Foderbilen levererar till alla som har en postlåda i Sverige, direkt hem till dörren. Och de har mååånga fodersorter.

Tycker inte jag heller och det skrev jag inte att jag tyckte utan att det är de bästa jag kan få tag på här i butik utöver Klass. Foderbilen... ska kolla vad de har för utbud. Tack för tipset.:)
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Frskfoderkorv går väl att frysa ner? Gör färdiga portioner och frys ner. Ta fram en ny på tining varje gång du matar.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Frskfoderkorv går väl att frysa ner? Gör färdiga portioner och frys ner. Ta fram en ny på tining varje gång du matar.

De är frysta redan när du köper dem vilket innebär att du måste tina upp dem och fryser du då sen ner dem igen så har de redan tappat sin färskhet. De ska helst tinas och serveras direkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna rumsrenhet på valp

De är frysta redan när du köper dem vilket innebär att du måste tina upp dem och fryser du då sen ner dem igen så har de redan tappat sin färskhet. De ska helst tinas och serveras direkt.

Jag ger min valp KLASS färskfoder, om han bara ska äta det så ska han ha en hel sån 500g korv per dag, men jag blandar det med hans torrfoder och då får han 1/3 korv per dag. Och det jag gör är att helt enkelt skära den frusna korven i 3 delar, det går! Tänkte på ifall du hellre vill ge den maten till valpen :)
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Jo så tänkte jag. Jag delade fryst färskfoder i portioner och satte i frysen. Svårt, kräver krafter, men möjligt.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Jag ger min valp KLASS färskfoder, om han bara ska äta det så ska han ha en hel sån 500g korv per dag, men jag blandar det med hans torrfoder och då får han 1/3 korv per dag. Och det jag gör är att helt enkelt skära den frusna korven i 3 delar, det går! Tänkte på ifall du hellre vill ge den maten till valpen :)

Förslag på vad man kan använda för att dela den? Jag testa det när vi hade vår förra hund men inget jag har tar sig igenom den, inte ens en vass kniv.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

Ja du..vi har inte så vassa knivar här hemma men med lite styrka gick det ändå med en lite större kniv.
 
Sv: Träna rumsrenhet på valp

KL
Färskfoderkorvar går utmärkt att dela, man låter dem småtina o sen använder man en vass sågtandad kniv o/e en riktig kött förskärare göra resten o sen fryser man in det i lagom bitar igen.
alla hundar gillar inte Klass, en del blir risiga i magen av det. Finns Bravo, Fodax, Nordic, Priima, Vom og Hundemat o kanske några till.

Vad gäller torrfoder så finns det massvis av sorter som är bättre än Eukanuba o RC.
På foderbilen.se kan du jämföra foder, kolla t ex på Standardt, Magnusson M&B, Robur, så slipper du oxå bidra till växthuseffekten genom att inte köpa importerade skitfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 271
Senast: super
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 752
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp