Träna upp bättre självkänsla!?

Livet

Trådstartare
För att inte göra detta till en tung tråd på problemen som återkommande depression och ångest så tänkte jag höra hur man bäst stärker sin självkänsla.
Hur får man upp tankarna om sig själv. Jag vill ha tips om böcker, träning, metoder mm mm.
Jag hoppas det finns många tips här så vi kan göra det till en boost-tråd för "må bra" tänk.

Jag tycker då att umgås med hästar/djur stärker och hjälper en till att finnas i nuet.
Både stalljobb mm och att rida.
Promenader rensar.
Ibland kan det vara att bara vara, även om jag ibland behöver lägga mig några minuter.
Det är sådant som stabiliserar mig men jag behöver lyfta mig också. Tips mottages tacksamt och vi är säkert fler som behöver dem :-)
Hur gör ni?
 
Det finns en bra hemsida som tar upp lite såna saker, den heter motivation.se. Kolla där och se om det kan hjälpa.
 
Självkänsla är färskvara och behöver byggas på varje dag. Den bok som hjälpt mig bäst, som inte handlar om "bygga självkänsla" men definitivt förändrar liv är Nonviolent communication av Marshall Rosenberg. Jag har gått rehab som baserades delvis på nvc och kbt och jag fick lära mig kloka saker som att allt vi människor gör, gör vi för att möta behov. Tror den finns att läsa och lyssna på hos nextory. Där finns även massa annat givande som boken ilska, skuld och skam... Och kay pollaks bok att välja glädje... annat bra är böcker av åsa nilsonne och/eller Anna Kåver, dom skriver både ihop och varförsig...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp