Träna upp barbacka -Balans

Matilda_0000

Trådstartare
När jag var yngre red jag barbacka 8/10 gånger på en massa busiga ponnyer så min balans var grym. I somras hoppade jag barbacka och red barbacka mycket bättre än med sadel.

Men nu när jag slutat rida utöver ridskolan så har min balans blivit fruktansvärd. Jag studsar så otroligt när jag bara rider utan stigbyglar. :(:confused:

Bara på några månader har jag försämrats genom att bara rida 2 ggr i veckan på ridskola.

Har ni några tips? ( Jag letar efter medryttarhäst så att jag kan göra lite vad jag vill )

Det blir svårt att rida barbacka lektioner då det inte finns på ridskolan ( kanske på privat lektion ) men det blir jätte dyrt till slut.

Finns det några sätt att öva upp den balansen på annat sätt? :D;)
 
När jag var yngre red jag barbacka 8/10 gånger på en massa busiga ponnyer så min balans var grym. I somras hoppade jag barbacka och red barbacka mycket bättre än med sadel.

Men nu när jag slutat rida utöver ridskolan så har min balans blivit fruktansvärd. Jag studsar så otroligt när jag bara rider utan stigbyglar. :(:confused:

Bara på några månader har jag försämrats genom att bara rida 2 ggr i veckan på ridskola.

Har ni några tips? ( Jag letar efter medryttarhäst så att jag kan göra lite vad jag vill )

Det blir svårt att rida barbacka lektioner då det inte finns på ridskolan ( kanske på privat lektion ) men det blir jätte dyrt till slut.

Finns det några sätt att öva upp den balansen på annat sätt? :D;)
Det du kan göra är att träna upp bålstabiliteten. Har du stark bål så följer du mycket lättare med hästen och blir mera följsam då du inte behöver spänna benen och armarna för att så att säga känna att du kan hålla dig kvar. Ofta är ju det en anledning till att det blir studsigt och jobbigt. Löser ju inte problemet men det blir mycket enklare iallafall.
 
Ett tips jag fick för flera år sedan var att stretcha insidan av låren för att kunna komma ner i sadeln ordentligt. Jag upplevde det då som att det fungerade.
 
Träna bålstyrka och bålstabilitet. Tänk på att släppa ner benet och inte knipa med knäna, som det är lätt hänt att man gör.

Kan du fråga ridläraren om du får rida barbacka på vanlig lektion? T.ex. på dressyrlektionerna?

När jag var yngre red jag barbacka nästan jämt, mina ridlärare fick tjata på mig för att jag skulle använda sadel :idea: Nu har jag blivit lite äldre och fegare, och jag känner när jag rider barbacka att jag blir lite framåtlutad och spänd. Inte mycket, men tillräckligt för att balansen ska flyga sin kos.
 
När jag var yngre red jag barbacka 8/10 gånger på en massa busiga ponnyer så min balans var grym. I somras hoppade jag barbacka och red barbacka mycket bättre än med sadel.

Men nu när jag slutat rida utöver ridskolan så har min balans blivit fruktansvärd. Jag studsar så otroligt när jag bara rider utan stigbyglar. :(:confused:

Bara på några månader har jag försämrats genom att bara rida 2 ggr i veckan på ridskola.

Har ni några tips? ( Jag letar efter medryttarhäst så att jag kan göra lite vad jag vill )

Det blir svårt att rida barbacka lektioner då det inte finns på ridskolan ( kanske på privat lektion ) men det blir jätte dyrt till slut.

Finns det några sätt att öva upp den balansen på annat sätt? :D;)


Fråga ridläraren om du kan skippa sadeln på lektion? Det är väl det enklaste. Det behöver ju inte vara någon speciallektion för alla bara för att just du inte har sadel.

Annars som flera skrivit - bålstabilitet! Rygg- och magövningar, plankan är jättebra, allt som stärker mittendelen. Stretcha höftböjaren. Pilatesboll om du tycker det är roligt, du kan sitta på bollen istället för på en stol framför datorn.

...och våga studsa, det går inte att sitta helt still på en häst, däremot ska du så att säga studsa i rätt takt och inte mot hästen utan med i rörelsen.
 
Prova att dra dig ner i sadeln genom att hålla i framvalvet. Sedan håller du lösare tills du släppt helt. Du ska fokusera på hur din kropp gör för att inte studsa och hålla kvar den känslan, när du börjar studsa igen så gör du om det. Tänk på att göra dig lång också, både uppåt och neråt. Det är enklast att få till rätt känsla utan stigbyglar tycker jag (särskilt i allroundsadlar som ofta finns på ridskolor).
 
När jag var yngre red jag barbacka 8/10 gånger på en massa busiga ponnyer så min balans var grym. I somras hoppade jag barbacka och red barbacka mycket bättre än med sadel.

Men nu när jag slutat rida utöver ridskolan så har min balans blivit fruktansvärd. Jag studsar så otroligt när jag bara rider utan stigbyglar. :(:confused:

Bara på några månader har jag försämrats genom att bara rida 2 ggr i veckan på ridskola.

Har ni några tips? ( Jag letar efter medryttarhäst så att jag kan göra lite vad jag vill )

Det blir svårt att rida barbacka lektioner då det inte finns på ridskolan ( kanske på privat lektion ) men det blir jätte dyrt till slut.

Finns det några sätt att öva upp den balansen på annat sätt? :D;)

Balansen borde inte försämras så snabbt, så antingen har du blivit väldigt mycket svagare, eller (kanske mer troligt) så hade hästarna du red barbacka på mjukare gång än hästarna du rider nu. Det är enorm skillnad på hur olika hästar är att sitta på, en del är som att sitta i en soffa, och andra kräver balans och styrka á la Edward Gal för att man ska sitta stadigt.

Det handlar mycket om att sitta rätt och vara stark i bålen, så att man orkar parera hästens rörelser och vara stilla i överkroppen. Det finns en del clinics på youtube, med Kyra bl.a., där kan man få bra sitstips.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 350
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp