Träna valp att bli rumsren

Freyja_bus

Trådstartare
Jag vet att min lille valp är just en liten valp, och jag förväntar mig inte att han ska bli rumsren på en gång, men jag har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Valpen är en bichon havanais på snart 10 veckor, och han kom till oss vid 8 veckors ålder. Allt har gått jättebra och det är en kavat och självsäker liten valp som verkar må toppen!

Han förstår att han ska kissa utomhus, i den mån att han alltid kissar direkt när vi går ut. Jag säger "kissa" och berömmer massor, och så långt är allt bra. Dock så kissar han måååånga gånger inomhus ändå, trots att jag alltid tar ut honom direkt efter mat, lek och vila samt typ tjugo gånger där i mellan! Läste någonstans att man bör gå ut en gång i timmen med en valp. Vi är ute säkert en gång i kvarten under valpens vakna tid och ändå torkar vi säkert 10 pölar om dagen här inne, ibland mer, ibland mindre.

Jag ser ju att han förstår att jag blir glad av att han kissar ute, och han blir då mycket nöjd. Men hur kan jag få honom att förstå att jag tycker att det är bättre att han kissar ute än inne? Att jag egentligen inte vill ha kiss inne? Några tips?
 
Kissar han så mycket så känns det lite väl mycket.... har ni kollat så han inte har UVI? Det kan göra att de kissar extra mycket.

Annars är det bara att fortsätta bära ut valpen efter mat/sov/lek och ett par gånger till däremellan, berömma mycket när han gör ifrån sig ute, vara tyst och torka om det händer olyckor inne och bara hålla ut ;).
 
Nej det har vi inte kollat, vet dock att kullsystern kissar lika mycket och de testade för uvi, vilket var negativt. Vi ska ju till veterinären vid 12 v för vaccination, har det inte lugnat sig då kan jag ju höra mig för där.

Vi torkar bara upp utan att säga något, skulle naturligtvis inte skälla på valpen. Är det klokt att ta ut honom direkt efter att han kissat inne eller bör man vänta en liten stund för att öka chansen att det kommer kiss ute?
 
Om man hinner se att han sätter sig för att kissa, så hade jag snabbt lyft upp honom (valpar slutar kissa då, eller ska iaf göra det ;) ) och bära ut honom så han får kissa klart ute. Hinner man inte se det förens han kissat klart, så hade jag bara torkat upp det och låtit honom vara en stund tills nästa kisstillfälle närmar sig :) .
 
Jag försöker göra så (fast han sitter inte och kissar, utan sänker bara ner bakre delen av magen något, och eftersom han är så liten och lurvig är det ibland svårt att hinna se). Ibland slutar han kissa när man lyfter och kissar då klart ute, men om han liksom hunnit börja kissa ordentligt så fortsätter han kissa en del när man lyfter upp (och det blir ju lite kladdigt, ha ha).

Tack för respons, känns som att jag gör rätt då!
 
så kissar han måååånga gånger inomhus ändå, trots att jag alltid tar ut honom direkt efter mat, lek och vila samt typ tjugo gånger där i mellan!

Din lilla valp har just nu ingen kontroll över blåsan så den kan inte vänta tills den kommer ut med att göra ifrån sig. Så från att den är kissnödig tills att det kommer har du typ 2-3 sekunder på dig :)

Begränsa utrymmet och se till att mattor och golv är ordentligt rena. Kolla på din valp inne och lär dig se när det är dags - kanske den går omkring och nosar litegrann, det har mina gjort. Tjo! Lyft upp valpen, ut fort som sjutton och så beröm när det kommer.

Varje gång den hinner ut har du tagit ett stort steg framåt. Varje gång den gör inne har du backat lite. Så ut med den ofta, försök etablera rutiner: här gör vi det. Torka rent inne, så det inte doftar som att det är här vi ska göra det.

Mina tidigare valpar har blivit rumsrena snabbt och varit ganska säkra vid c: 5 mån. Men det är väldigt individuellt, min nuvarande tikvalp är snart 8 mån och är fortfarande inte helt 100% torr även om misstagen kommer alltmer sällan.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Tack, det är så jag gör :) Har dock tre små barn oxå som jag måste ha koll på, vilket såklart gör att jag inte kan ha 100% koll på vad valpen gör hela tiden.

Tvättar bort kisset direkt med klorinspray och våttorkar golven varannan dag, så jag hoppas att jag får bort kisslukten :)
 
Vi ska ju till veterinären vid 12 v för vaccination, har det inte lugnat sig då kan jag ju höra mig för där.

Bara inflika, eftersom jag själv har valp bara en månad äldre än din så fick jag nyss veta att det är nya rekommendationer. TIDIGAST när valpen är 13 veckor får andra vaccinsprutan tas.

När det gäller rumsrenhet är det nog bara att jobba på som ni gör. Vi valde dock att inte ignorera innekissanden utan vi har sprungit fram och burit ut henne även när hon börjat kissat så Hon liksom har blivit avbruten (men har naturligtvis aldrig blivit arg eller sagt något på det viset) och fått kissa klart ute. Tror man får avgöra från hund till hund hur man sköter den saken. (Såg nu att någon redan skrivit om detta så ursäkta att det blev dubbelt)

Nu har vi haft jätte tur eftersom hon i princip har varit helt rumsren sedan första dagen (har aldrig bajsat inne) men trots att hon varit jätte duktigt vart det en period bara för någon vecka sedan (isamband med skada och medicinering) som det hände en del olyckor men då börjat vi bara om med att gå ut med henne som ni nu gör så efter några dagar har det varit helt tort igen :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp