Bukefalos 28 år!

Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

W

white socks

Nu tänkte jag att det är dax för lite debatt igen....:)

Behöver tränare eller ridlärare ha en "riktig" tränar utbildning för att vara bra? Riktig menar jag här ha gått en rejäl utbildning.

Funderar lite på detta ibland när jag ser tränare eller ridlärare i sitt arbete. En bra ridlärare är väl en som ser vad som behöver göras åt ett problem och som OCKSÅ kan förmedla detta på ett förståeligt sätt till ryttaren. För att kunna se ett problem behöver man nog ha ridit en hel del själv för att känna igen det. För att sedan kunna förklara det för ryttaren behövs, tror jag, lite människo kännedom. Du kan inte säga samma sak till alla, för alla uppfattar inte meddelandet på samma sätt. Lär man sig detta på instruktörs kurser? Alla är inte mogna heller att ta vissa tillsägelser (t.ex. vad som bör göras för att få stopp på att hästen genar i volten) för att man kanske har ett annat problem (t.ex hästen känns skumpig - undrar om jag kan sitta kvar...:eek: ) som man koncentrerar sig på.

Jag tror att en lång erfarenhet och god ridkunskap samt en pedagogisk läggning också kan resultera i en bra ridlärare eller tränare. Samtidigt menar jag att man inte är bra instruktör/ tränare bara för att man har gått en kurs.
Vad finns det för erfarenheter bland western ryttarna här i Sverige? Vad tycker ni?
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

En del människor är ju naturbegåvningar och har öga för detta naturligt. Andra kan behöva ha lite pedagogik i botten för att vara riktigt bra. En utbildning höjer ju statusen på tränarna och på vår sport så det är en bra idé med någon form av akutorisation tycker jag.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Min tränare har endast låååååång erfarenhet av hästar. har har ridit massor av olika hästar och tillhör de bästa i sverige. han är nog inte så "känd", men jag vet att han i sin tur känner alla de "stora" som Peter Eriksson, Per Larsson osv. Han har bra hästöga och otroligt bra tålamod. tyvärr har han skadat båda höfterna så han kan själv inte rida kanonbra just nu.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Tävlingsmeriter spelar ingen roll för mig, om människan har fattat hur hästen fungerar i/med sin kropp och med en ryttare på ryggen eller en kusk bakom, har fattat hur vi påverkar hästarna, har fattat vad hästen behöver för att tränas så att den håller och om h*n fattat vad ryttaren behöver för att kunna hjälpa hästen till det mål man har.
Pedagogik är nåt jag tycker absolut krävs för att man ska kunna förmedla sin kunskap.

Förstår tränaren inte varför hästen behöver värmas upp och bli lösgjord, så förstår h*n inte heller varför hästen behöver stärkas för att hålla och då kan man lika gärna låta bli.

Jag skulle bli otroligt glad om man kunde komma på nåt system för utbildning och diplomering av tränare även inom western, men vem ska då organisera och arrangera och vem ska bedömma vad som krävs?
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

WRAS har gjort flera försök att dela in tränare i olika kategorier men det har inte fungerat så bra...

De som hållit på ett tag vet vilka som är seriösa, problemet är de som kommer helt nya och går på en "snackare", kan förstöra väldigt mycket av anseendet för vår sport.

Tyvärr kan man inte förbjuda någon att kalla sig för tränare och det går inte att tvinga in de redan etablerade i nån sorts utbildningsprogram

Mitt tips till den som letar tränare är kolla tävlingsresultat och om man ser någon som rider riktigt bra, fråga vem den tränar för

Malin
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

WRAS har gjort flera försök att dela in tränare i olika kategorier men det har inte fungerat så bra...

De som hållit på ett tag vet vilka som är seriösa, problemet är de som kommer helt nya och går på en "snackare", kan förstöra väldigt mycket av anseendet för vår sport.

Tyvärr kan man inte förbjuda någon att kalla sig för tränare och det går inte att tvinga in de redan etablerade i nån sorts utbildningsprogram

Mitt tips till den som letar tränare är kolla tävlingsresultat och om man ser någon som rider riktigt bra, fråga vem den tränar för

Malin

Kan det även bero på att många WRAS tränare inte har varit av särskilt hög kvalitét?
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Visste inte att tränare var indelade i WRAS tränare... och vad mer???
Har WRAS haft utbildning för tränare som därmed ger att personen blir en WRAS tränare eller....Den andra kategorien tränare undrar jag vilka det kan vara? AQUA tränare? SRHA tränare? NCHA tränare?

Det är ju samma sport för 17!

Jag tror som tidigare diskuterats att det inte finns någon tränar utbildning och att det är det som gör att det blir rörigt på tränarfronten.

De mest meriterade "tränarna" här i landet är ju de som placerat sig bra - alltså de man talar om. Men jag tror fortfarande att det finns jätteduktiga personer som inte syns på tävlingsbanor eller är kända som kan bidra med massor. Så är det ju olika nivåer på ridkunskapen som spelar roll. En som precis har börjat rida western behöver ju inte ha en landslags ryttare som lärare för att lära sig de absoluta grunderna...
Så om man rider på WRAS tävlingar eller AQUA tävlingar spelar ju inte så stor roll - huvudsaken man förstår vad ridningen går ut på.:smirk:
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Problemet är att de absoluta grunderna är det som dom sämre tränarna inte kan.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Problemet är att de absoluta grunderna är det som dom sämre tränarna inte kan.

Säkert är det så, men jag vet ju även "etablerade" tränare som missat grunderna, åtminstone när de lär ut till andra eller tränar upp andras hästar. Eller så bryr de sig inte...:eek: Undrar om det inte ifrågasätts lite för lite när det gäller vad western tränare/ridlärare kan eg.
Bara för att man placerar sig bra på tävling betyder det inte att man själv ridit till/in sin häst...man kan ju ha köpt en färdig häst, och då går det ju bra....ett tag! (Om man nu inte är en jäkel på ridning)...Sedan är det åter igen detta med att kunna förmedla sina kunskaper...:cool:
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Håller med, en bra tränare ska kunna utbilda unghästar fram till tävlingsbanorna och där ge fina resultat. Många tränare köper sig mkt dyra färdigutbildade tävlingshästar som de ger bra resultat på tävlingsbanan men fixar inte grundarbetet med att utbilda fram unghästar.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Jag skulle aldrig påstå att alla etablerade tränare kan några grunder, långt ifrån.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Precis!

Vad är det som säger att etablerade tränare är de duktiga?
Bara för att folk säger det?
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Nej, de är få här i Sverige .
Vi har själva nu gått över till en "ny" tränare med 4 åringen efter att ha ridit i 5 år för en annan tränare. Så långt som vi (eller rättare sagt dottern) har kommit på 4 åringen har inte den andra gamla tränarn alldrig fixat. Här blev det mkt grundridning och rätt tekniker när de "små" problemen uppstod de fixade han till på ett par minuter medans den "andra" hade fått ha flera veckors arbete till det .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Ja, en bra tränare har offtast bra rykte medans en sämre har dåligt rykte. Jag tror att det är bra att lyssna på hästägarna, ryttarna om tränarn är bra. Då kan man lägga de sämre åt sidan.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Men jag vet inte om jag håller med. För folk är bra på att snacka. Och annat folk är bra på att lyssna på folk som är bra på att snacka.
Betyder det då att en tränare är bra, för att folk är duktiga på att snacka om den personen?
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Men jag vet inte om jag håller med. För folk är bra på att snacka. Och annat folk är bra på att lyssna på folk som är bra på att snacka.
Betyder det då att en tränare är bra, för att folk är duktiga på att snacka om den personen?

Shit! Det där blev för mycket för min trötta hjärna att processa just nu! :rofl:

Men jag tror att jag håller med dig. :D

Godnatt.
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

:rofl:

:D

Jag tror faktiskt också vi är överens i frågan! Tror vi diskuterat den förut! :D
 
Sv: Tränare och ridlärare - behöver de ha gått en utbildning?

Ja precis vad jag också tror! Skönt att fler tänker så...:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 249
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 283
Senast: Dimmoln
·
Ridning Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp