Träning för bättre sits.

Sv: Träning för bättre sits.

KL
Efter att ha sett världsrekord efter världsrekord slås i OS-bassängerna blev jag nyfiken på de nya simdräkterna.

Fick en förklaring igår. De håller ihop kroppen till att bli hård.

Alshammar har gått ner 2 storlekar/barnstorlek)- inte för att hon har blivit mindre, utan för att hon har fattat hur mkt det betyder.
Man ser att männen drar ner sin dräkt direkt efter loppet, o tjejerna drar o drar i sina.

Undrar om inte ngt sdnt även skulle vara bra för ryttare:idea:

Alla får rida runt med korsett från halsen och ner:D:p
 
Sv: Träning för bättre sits.

Nej det räcker inte, men det är en bit på vägen. Finns mer övningar man lyckas inte förklara dem i text
 
Sv: Träning för bättre sits.

KL
Efter att ha sett världsrekord efter världsrekord slås i OS-bassängerna blev jag nyfiken på de nya simdräkterna.

Fick en förklaring igår. De håller ihop kroppen till att bli hård.

Alshammar har gått ner 2 storlekar/barnstorlek)- inte för att hon har blivit mindre, utan för att hon har fattat hur mkt det betyder.
Man ser att männen drar ner sin dräkt direkt efter loppet, o tjejerna drar o drar i sina.

Undrar om inte ngt sdnt även skulle vara bra för ryttare:idea:

Menar du att vi alla ska ha på oss för små baddräkter när vi rider? :rofl:
 
Sv: Träning för bättre sits.

Nu kanske jag minns fel, men var dte inte du som hade jättesvårt för att sitta ned i traven när du köpte denna häst som rörde sig mer än din ponny?
I så fall så tycker jag att du har gjort jätteframsteg! :idea:

Man ser inte på videon att du skulle ha så stora problem, men det betyder ju inte att de inte finns!

Jag är inte så bra på träning (när jag läser här i din tråd inser jag jag måste ta tag i träningen för stabilitet själv) men vad du är gör, så borde det vara bra!
Men jag ska också leta upp den där bålstärkande tråden, det borde vara precis det som behövs!
 
Sv: Träning för bättre sits.

Victovie: Tack, men det är den där känslan som förstör så mkt ...
Det är faktiskt väldigt blankt och slätt läder i sadeln så jag kan ju prova med att smörja :idea:
Men det känns ändå som att det inte är där bristerna ligger utan i min sits och hållning :crazy:

Vimsan: det känns iallafall som det just nu, får konsentrera mig mkt mer på att bara sitta stilla än på att rida...

axel: Kanske vore värt att prova, kanske blir som läderstövlar, fast över hela kroppen :idea:

orion_x: Det finns ingen hemsida lr nått som visar/förklarar då? :)
 
Sv: Träning för bättre sits.

Jo, jag kunde inte sitta ner öht. innan (för ca1år sen) men nu känns det som att jmag hindrar honom, håller tillbaka och rider inte fram honom bara för att jag inte har koll på mig själv.. :crazy:

Jo, jag tror jag provar det, fast är lite trögfattat så jag förstod inte allt :o :p
 
Sv: Träning för bättre sits.

Men i så fall så har du gjort väldiga framsteg!
Jag tror att du är lite hård mot dig själv. Självklart är det alltid bra att träna men jag tycker att du ska se till det positiva. För ett år sedan kunde du inte sitta ned alls, nu SER du ut att sitta stilla men har fortfarande känslan av att allt inte är rätt.
Du är ju på rätt väg och har förmodligen "tränat" under detta året utan att du tänkt på det.
Sluta tänk att det är katastrof - tänk att du har gjort framsteg men vill bli ännu bättre!! :)

Jag skrev ut Lektras bilder, nu ska jag börja träna :D
Ska även kolla upp vad det kostar att vara medlem på feel good här i stan, de har core träningar osv som ska vara mycket bra för ryttare!

Det kan ju vara en ide för dig också? Kolla upp vad stans gym har att erbjuda i gruppträningsväg :idea:
 
Sv: Träning för bättre sits.

Om du tränar din kropp till att bli stark i en bra position- att du även går så. så blir det mkt lättare att kunna rida bra.

Läs bålstabilitetstråden.
 
Sv: Träning för bättre sits.

Något du kan tänka på är ju att det går inte att sitta helt still på någonting som rör sig. Det är meningen att du ska röra dig när du rider, speciellt ska stötarna tas i höfterna. Tycker att du sitter bra men det ser lite stelt ut och det kanske är för att du verkligen försöker sitta stilla?
 
Sv: Träning för bättre sits.

Ja, jag spänner mig väldigt mycket för att jag inte ska flaxa omkring och studsa av :o:crazy:
 
Sv: Träning för bättre sits.

bättre grepp i sadeln gör underverk. effax har ett fett för bättre grepp, finns på hippson tror jag!
 
Sv: Träning för bättre sits.

Var på dressyrkurs nere på flyinge nu i sommras där sitsenoch balensen låg i huvudpunkt så jag klistrar in mina antektningar från teorin:

Viktigt med sitsen:
-********* Balans
-********* Styrka
-********* Följsamhet
-********* Koordination
**
·Oftast när underskänkeln ligger fel är det vanligast att problemet
inte sitter i underskänkeln utan i balansen.
·När man greppar tygeln skall tummen bilda ett ”tak” över handen.
·Halvhalt (kortvarig samling), förutsatt att hästen arbetar i form
alltså ”går på tygeln”. En halvhalt pågår ca: 2 – 3 steg då tempot
minskar. När man utför en halvhalt skall drivningen ökas i sittbenen,
mestadels underskänkel skall användas i drivningen då vi vill att
hästen engagerar bukmuskulaturen så att den lyfter ryggen och
höjer framdelen. I en halvhalt möts skänkel och en stillastående
hand (handen går inte bakåt) för att halvhalten skall bli fullständig
och korrekt.
·Vid en förhållning gör man en ”avstämning” för att balansen och
takten skall bli den önskade.

sedan fick vi påpekat under rikningen att man skulle ha rygg och magen som en låda man måste styrka upp magen för att kunna styrka upp ryggen. Tänk även under rikdningen att du verkligen sitter på båda sittbenen och mer eller mindra her rumpan under dig för få en bättre balans och med en bättre balans kommer sitsen oftast till sån rätt. Jag själv hade svårt med min sits innan då jag bytte tränare en hel del och alla tyckte man skulle sitta på olika vis (växlade mellan hopp och dressyrtränare) så jag har suttit med allt från så korta läder så jag knappt nått neranför sadeln till så långa läder så att jag inte når dem. Men tillslut hittade jag rätt tränare och vi focuserade nästan enbart på sitsen så tränaren tog bort mina tyglar och satte på en longerlina på häste och fick honom att börja treva sedan sa tränaren lungt sitt nu kvar i sadeln så 4-5 veckor 2-3 ggr/veckan satt jag och höll krampaktigt tag i sadeln för att orka räta upp mig så att jag inte skulle trilla av. Så longering kanske inte är en sån dum ide, kanske att du kan få behålla tyglarna fast ha dem längre så att man inte tar stöd i dem. Sedan nu i efdterhand så använder jag speciella sadlar med ett större stöd just för att sitta fast lite mer i sadeln dock är inte det enbart för sitsens skull utan mäst för ett medfött fel på mina ben som jag inte kan göra så mycket åt men den sadeln gör att jag automatiskt kommer rätt placerad med rumpa och ben vilket också gör att det blir lättare att skitta ner i sadeln.
 
Sv: Träning för bättre sits.

Tack så mkt för det :D
Saknar nog tyvärr mkt av det här : :o

Viktigt med sitsen:
-********* Balans
-********* Styrka
-********* Följsamhet
-********* Koordination

Centaur: Okej tack, ska kolla efter det då :idea:
 
Sv: Träning för bättre sits.

Uscha, jag var också så innan. Hela jag satt och flaxade som en anka med ryck >< .. Dock så helt enkelt kom de efter tiden, nu sitter jag bara och flaxa med armarna. Ska göra allt för att avvänja mig vid det :p!
 
Sv: Träning för bättre sits.

Någon som har länk på tråden om bålstabilitet? Har själv en kass rygg nämligen och vore hemskt tacksam för länk till den tråd ni pratar om!:bow:

Sökt på bålstabilitet men den vill inte alls hitta ngt som heter så:confused:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 615
Senast: Snubbelfot
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 986
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp