Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan mer om vaccinationer på hästar än folk.. :angel: vila ett dygn efter vaccination och rid lugnt några dagar om hästen inte visar någon reaktion.

Känns väl lämpligt att applicera på människor med? :laugh:
Jo men jag menar om man inte känner av.
Svaret skulle till Saigon.
 
Jo men jag menar om man inte känner av.
Svaret skulle till Saigon.
Jag tänker att du ändå har triggat ditt immunförsvar och jag skulle ta det lite försiktigt. Om du inte känner av något alls, en kort och lågintensiv joggingtur?

Och om du springer samma dag, innan sprutan borde du alltså ha vilodag dagen efter sprutan. Och sen dag två efter kan du ta det extra lugnt?
 
Jag kan mer om vaccinationer på hästar än folk.. :angel: vila ett dygn efter vaccination och rid lugnt några dagar om hästen inte visar någon reaktion.

Känns väl lämpligt att applicera på människor med? :laugh:

Samma här. Har noll koll på sånt där vad gäller mig själv, men stenkoll på hästen :angel: 😅 Dock hade jag tagit det extra försiktigt med influensavaccin för det är ju känt att folk reagerar på det. Jag frågade samma med mitt TBE-vaccin men där var det enligt ssk bara att köra på.
 
Blev ett morgonpass 5 km i skogen. Joggade långsamt och kände mig trött och stel, men kom igång på hemvägen och sprang på som vanligt sista delen. Snittiden blev ju dock inte så bra pga att jag gick ut långsamt. Gjorde sedan 20 min minibands då jag kom hem. Så nu är det gjort för dagen, får se om vädret är på min sida eller om det ska åska och regna på em, hade tänkt försöka rida ut ett pass på min häst som är mer vild än tam ute så jag orkar inte med det om det dessutom är skitväder.
 
Gårdagens pass blev av idag istället :up: Cirkelträning med fokus underkropp. Gick 5 km imorse också, intressant iakttagelse då var att efter ca 3 km kände jag hur jag började tippa bäckenet. Det börjar väl bli lite framtungt, och lite dålig kontakt med bålen. Koncentrerade mig på att ”dra in svansen mellan benen” resten av promenaden. Ryggontet kommer ju förr eller senare, men hellre senare :p
 
Halvmilen gjord i ett för mig rätt bra tempo. (Klockade inte dock)
Klar 5:15. Så skönt att kunna sitta länge med kaffet innan jobbet.
F701A102-4C04-450A-878B-10687A88CBDA.jpeg
 
Tog en lunchpaus idag o gjorde 2 korta pass med sandra friberg. Bättre än inget. Gick 1 timme på morgonen o sen ridit ett pass o rastat hunden på kvällen, dock så mkt mygg o skit så jag kom inte så långt... morgonen är bästa tiden såhär års.
 
Gjorde ett så himla skönt och tufft pass förut. Jag väger numera närmare 90 kg, eller om jag gått över nu. Så kroppsövningar är tuffa pga att jag i vanliga fall ligger på ca 68-70 kg.

Blev både övningar med enbart kroppen, lite skivstång, träningsband och TRX. 45 minuter tog det och hela jag känner mig på moln :D Blir dessutom "gräsänka" imorgon kväll då mannen åker på kalas tillsammans med barnen. Så jag ska försöka vagga runt nån km i skogen. Jag följer inte med eftersom mina kvällar är oftast ganska tuffa fortfarande, så för att de ska kunna stanna lite längre så blir jag hemma. Tror kalaset började 17, och runt 19 ligger jag i soffan med benen i högläge.
Lite sidospår från träningen.
 
Lunchträning idag! Överkroppsfokus, körde ett axelpass ("shoulder shaper") från min app som var ganska roligt :up: Fick dock byta ut en pressövning under passets andra halva eftersom min vänstra axel började kännas av lite. Bättre att avbryta i tid! Bytte ut mot bicepscurls :D

I helgen blir det nog väldigt lugnt så jag sammanfattar veckan redan nu med två styrkepass och fem dagar med 10-15 000 steg :up:
 
Även jag körde ett lunchpass idag. Det är så skönt att ha motionen färdig innan fredagkvällen startar! Blev 11,94 km varav 5 km i tröskelfart och resterande var lugn upp- resp. nedjogg. Strålande sol och närmre 25 gr! Men skön vind som svalkade tidvis. Superhärligt!

Imorgon säger schemat att det ska vara långpass i 2 h och 10 min. Som tur är har jag köpt mig en vätskeväst från Salomon som jag med glädje ska inviga! Förra veckans springande med flaska i handen var ingen höjdare. Längtar sjukt mkt efter passet men funderar extremt mkt på var jag ska springa. Skulle gärna vilja se ngt nytt men måste vara i terräng/skog. Och jag vill heller inte behöva köra för långt. Får se om jag kan komma på ngt bra.
 
Som vanligt så skiter sig mina planer, hade planerat att jogga långt efter jobbet, innan jag hämtar hunden hos hunddagiset. Men hunden var såklart dålig och jag behövde åka till veterinären efter jobbet. Sen har hon varit halvdrogad och pipig och varken sugen på joggingrunda eller att lämnas ensam. Hejbaberiba. Livet med djur. Livet överlag.
 
Jag ska iväg och springa om en liten stund.
Höger ben är inte riktigt med mig idag så det här lär ju bli intressant 🤔
Har iaf varit uppe i 3 timmar och åt för 2,5 timme sedan så hoppas få behålla min frukost idag.
 
I onsdags när jag sprang så fick jag inget flyt i löpningen, för korta och långsamma steg vilket jag inte lyckades få rätt på. Ledde såklart till problem med knäna 😔

Idag försökte jag motverka det vilket resulterade i alldeles för snabb löpning. Låg på 4:46 i intervallerna vilket är minuten snabbare än där det känns ok. Resulterade i att jag fick gå lite under både intervall 6 och 7 🤦‍♀️

Benen kändes bra men pulsen....

Varför kan jag inte få det lite lagom??
 
Idag kände jag mig lite seg och ovillig men ut kom jag efter två koppar kaffe och macka.
Kändes rätt ok i kroppen.
På mitten av passet körde jag 2 km i riktigt bra tempo. Körde utan klocka men jag tryckte på så mycket jag trodde att jag skulle klara distansen ut.
Totalt blev det 1 mil.
Glad över att jag klarar mer än jag har trott att jag någonsin skulle göra.
Ha en fin lördag!
 
Jag tappade helt motivationen en period och tränade bara crossfit en gång i veckan. Blev så tröttsamt att kämpa på med löpningen när benhinnorna bara krånglade, sjukgymnastiken var dödande för själen och styrketräningen kändes bara SÅ tråkig!

Men nu har jag hämtat mig lite igen :) kört tre lätta löpningar i veckan (ungefär som att jag någonsin kör svåra...) och planerar styrketräning imorgon. Planerar att börja träna crossfit två dagar i veckan lite nu under sommaren och se om jag orkar med det, jag har fortfarande ofta träningsvärk två dagar efteråt :p men det är riktigt roligt oftast trots att mina skador ställer till lite bekymmer och att jag inte orkar så mycket som jag skulle vilja. Har visat sig att jag fortfarande är skitdålig på armhävningar vilket har sinkat mig ibland när vi gjort level assesments. Så det ska jag försöka göra lite varje dag tänkte jag.
 
Jag kör ju min ”varannandagstreak”som jag inte vill bryta.

Är du med i någon tävling eller varför kan du inte bara räkna bort en dag så att "varannan dag" just denna gång innebär två kalenderdagar? Poängen med vaccin är ju att trigga immunförsvaret på ett liknande sätt som vid riktig sjukdom så det blir ju ändå en påfrestning på kroppen.
 
Är du med i någon tävling eller varför kan du inte bara räkna bort en dag så att "varannan dag" just denna gång innebär två kalenderdagar? Poängen med vaccin är ju att trigga immunförsvaret på ett liknande sätt som vid riktig sjukdom så det blir ju ändå en påfrestning på kroppen.
Jag kör en egen form av streak och vill inte bryta den om jag inte behöver. Nu fick jag en tid på en joggdag så då hinner jag jogga innan och kan få mer än 55 h till nästa pass och det fortfarande är på rätt dag.
 
Jag kör en egen form av streak och vill inte bryta den om jag inte behöver. Nu fick jag en tid på en joggdag så då hinner jag jogga innan och kan få mer än 55 h till nästa pass och det fortfarande är på rätt dag.

Då löste det sig :up: Och så får vi hoppas att du inte får biverkningar, för då behöver du ju också pausa.
Jag tänker att detta just skulle fallit in under "behöver" bryta en träningsvana annars. Att träna är ju vanligtvis hälsosamt men för att vara hälsosamt är det viktigt att också kunna avstå från träningen när det inte är lämpligt, så att det inte blir ett tvång som driver träningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
409
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
917
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp