Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då löste det sig :up: Och så får vi hoppas att du inte får biverkningar, för då behöver du ju också pausa.
Jag tänker att detta just skulle fallit in under "behöver" bryta en träningsvana annars. Att träna är ju vanligtvis hälsosamt men för att vara hälsosamt är det viktigt att också kunna avstå från träningen när det inte är lämpligt, så att det inte blir ett tvång som driver träningen.
Jag har aldrig någonsin tränat sjuk! Jag har heller inte skrivit att jag ska springa sjuk. När jag frågar om man kan springa efter vaccinering så är det självklart för mig att jag menar om jag inte får biverkningar.
Jag tycker att det har varit en kul grej att ha ett mål och klarat genomföra. Om du tycker att det är osunt så tycker vi olika.
 
Veckans fjärde träningspass avklarades igår kväll, i form av ett sjukt jobbigt crossfitpass. Uppvärmning och teknikträning av sumomarklyft följdes av:

21 step-ups på låda med hantel i famnen (jag körde 8 kg)
15 sumomarklyft som övergick i drag till hakan (jag körde 20 kg)
9 burpees

5 rundor och målet var att bli klar på 12-15 minuter. Jag har ingen aning om när jag blev klar eftersom jag kollapsade i en liten svettpöl på golvet så fort jag avslutat sista omgången burpees. Fy vad jobbigt det var!

Idag är jag nyvaccinerad och det blir soffläge med Netflix och godis resten av dagen. Jag känner hittills inte av några biverkningar förutom värk i arm och huvud, men kroppen har definitivt förtjänat lite ordentlig vila oavsett :)
 
Jag har aldrig någonsin tränat sjuk! Jag har heller inte skrivit att jag ska springa sjuk. När jag frågar om man kan springa efter vaccinering så är det självklart för mig att jag menar om jag inte får biverkningar.
Jag tycker att det har varit en kul grej att ha ett mål och klarat genomföra. Om du tycker att det är osunt så tycker vi olika.

Du behöver inte gå i försvar, och jag hoppas det inte är en öm tå att gå in i en träningstråd och kommentera detta. Om vi båda gillar att ha mål och att bara springa när man är frisk så tycker vi ju lika. Jag menar bara att målfokuset och att träningen blir av inte ska ta över.
 
Du behöver inte gå i försvar, och jag hoppas det inte är en öm tå att gå in i en träningstråd och kommentera detta. Om vi båda gillar att ha mål och att bara springa när man är frisk så tycker vi ju lika. Jag menar bara att målfokuset och att träningen blir av inte ska ta över.
Du kan sluta tala om vad jag måste och inte!
Det verkar väldigt populärt att ropa varning hit och varning dit så fort ngn har ett mål.
Jag har aldrig mått så bra som jag gjort sen jag började min plan 1 januari. Jag känner mig pigg, glad, har inte haft en sjukdag under hela pandemin, har en vikt jag trivs med och känner mig allmänt tillfreds.
Och för MIG är det surt att bryta min ”streak” även om det inte har ngn betydelse för ngt egentligen.
Ingenstans har jag frågat vad åsikterna om min plan är.
 
Du kan sluta tala om vad jag måste och inte!
Det verkar väldigt populärt att ropa varning hit och varning dit så fort ngn har ett mål.
Jag har aldrig mått så bra som jag gjort sen jag började min plan 1 januari. Jag känner mig pigg, glad, har inte haft en sjukdag under hela pandemin, har en vikt jag trivs med och känner mig allmänt tillfreds.
Och för MIG är det surt att bryta min ”streak” även om det inte har ngn betydelse för ngt egentligen.
Ingenstans har jag frågat vad åsikterna om min plan är.

Jag talar inte om för dig vad du måste. Det verkar ju i dina svar som att du håller med mig i hur jag resonerar så jag förstår inte din reaktion och tycker att du överreagerar. Jag har inte skrivit att du inte ska ha mål eller köra streak som träningsupplägg, det jag började med var att fråga varför inte en vaccination skulle vara en anledning till att göra en dags uppehåll i träningen.

Du har din plan och om du är trygg i att du inte har ångest som drivande faktor så är ju det bra för dig och det är väl då bara att köra på enligt din plan. Men du skriver i ett öppet community där vi är många som tränar på olika sätt och för andra här (t ex mig) kan det vara viktigt att få resonera om när målfokus är viktigt och SKA få ta över för att pusha sig över motståndströskeln, och när målfokuset och rädslan för att missa ett träningspass istället blir en negativ drivkraft. I ett öppet forum så peppar, pushar och hetsar vi varandra genom de inlägg vi skriver och jag tycker det är viktigt att få diskutera balansproblematik också. Du behöver ju inte delta i det om du inte vill och du har ingen skyldighet att svara, men har ingen anledning att gå i försvar mot mig heller.
 
Jag talar inte om för dig vad du måste. Det verkar ju i dina svar som att du håller med mig i hur jag resonerar så jag förstår inte din reaktion och tycker att du överreagerar. Jag har inte skrivit att du inte ska ha mål eller köra streak som träningsupplägg, det jag började med var att fråga varför inte en vaccination skulle vara en anledning till att göra en dags uppehåll i träningen.

Du har din plan och om du är trygg i att du inte har ångest som drivande faktor så är ju det bra för dig och det är väl då bara att köra på enligt din plan. Men du skriver i ett öppet community där vi är många som tränar på olika sätt och för andra här (t ex mig) kan det vara viktigt att få resonera om när målfokus är viktigt och SKA få ta över för att pusha sig över motståndströskeln, och när målfokuset och rädslan för att missa ett träningspass istället blir en negativ drivkraft. I ett öppet forum så peppar, pushar och hetsar vi varandra genom de inlägg vi skriver och jag tycker det är viktigt att få diskutera balansproblematik också. Du behöver ju inte delta i det om du inte vill och du har ingen skyldighet att svara, men har ingen anledning att gå i försvar mot mig heller.
Varför ska det vara så svårt att svara på grundfrågan utan att lägga till en massa jag inte är intresserad av? Varför är det viktigt att informera mig om din åsikt?
Om andra vill ha andra svar är dom ju fria att fråga.
 
Varför ska det vara så svårt att svara på grundfrågan utan att lägga till en massa jag inte är intresserad av? Varför är det viktigt att informera mig om din åsikt?
Om andra vill ha andra svar är dom ju fria att fråga.

Därför att du är en löpare och jag är intresserad av att höra hur andra löpare tänker. Eftersom du skriver om din träning i ett diskussionsforum och inte i en träningsdagbok så hoppades jag att du är öppen för att diskutera träning och inte bara rapportera träning. Vill du inte diskutera det som skrivs så är det ju bara att hoppa över att svara på frågorna/resonemangen.
 
Varför ska det vara så svårt att svara på grundfrågan utan att lägga till en massa jag inte är intresserad av? Varför är det viktigt att informera mig om din åsikt?
Om andra vill ha andra svar är dom ju fria att fråga.
Men alltså, skriver du något på ett öppet forum så får du ju vara beredd på att folk reagerar på det du skriver, och att de kanske inte reagerar precis så som du hade tänkt/velat att de skulle göra.

Jag tycker att det är jättebra att vi - och i det här fallet @Thaliaste - reagerar när vi tycker att något låter lite vanskligt, även om det ibland visar sig att vi tolkat situationen helt fel. Det är så otroligt vanligt med tvångsmässig träning och div. destruktiva beteenden när det kommer till framförallt träning, kost och hälsa att det är bättre att reagera en gång för mycket än en gång för lite, åtminstone i min bok. Om inte annat kanske det kan hjälpa någon annan som läser. Visar det sig sedan att man misstolkat och att personen i fråga inte alls har något problem som sådant så är det ju bara att gå vidare, ingen skada skedd liksom.

Jag har själv fått flera viktiga påminnelser genom åren tack vare den här tråden, oftast via inlägg som skrivits till andra/om andras situationer, och tror inte att jag skulle ha en så sund inställning till träning och min kropp utan det.
 
Därför att du är en löpare och jag är intresserad av att höra hur andra löpare tänker. Eftersom du skriver om din träning i ett diskussionsforum och inte i en träningsdagbok så hoppades jag att du är öppen för att diskutera träning och inte bara rapportera träning. Vill du inte diskutera det som skrivs så är det ju bara att hoppa över att svara på frågorna/resonemangen.
Ok då ignorerar jag dina frågor nästa gång. Bra att veta att det är ok!
 
Men alltså, skriver du något på ett öppet forum så får du ju vara beredd på att folk reagerar på det du skriver, och att de kanske inte reagerar precis så som du hade tänkt/velat att de skulle göra.

Jag tycker att det är jättebra att vi - och i det här fallet @Thaliaste - reagerar när vi tycker att något låter på gränsen till osunt, även om det ibland visar sig att vi tolkat situationen helt fel. Det är så otroligt vanligt med tvångsmässig träning och div. destruktiva beteenden när det kommer till framförallt träning, kost och hälsa att det är bättre att reagera en gång för mycket än en gång för lite, åtminstone i min bok. Om inte annat kanske det kan hjälpa någon annan som läser. Visar det sig sedan att man misstolkat och att personen i fråga inte alls har något problem som sådant så är det ju bara att gå vidare, ingen skada skedd liksom.

Jag har själv fått flera viktiga påminnelser genom åren tack vare den här tråden, oftast via inlägg som skrivits till andra/om andras situationer, och tror inte att jag skulle ha en så sund inställning till träning och min kropp utan det.
Om jag frågar om vad det finns för riktlinjer vad gäller träning efter vaccin så måste jag räkna med att diskutera en massa andra saker?
Det låter rätt orimligt.
Dessutom tycker jag att alla dessa hysteriska varningsklockorna i tid och otid är ledsamma. Min träningsglädje får sig en smäll.
 
Om jag frågar om vad det finns för riktlinjer vad gäller träning efter vaccin så måste jag räkna med att diskutera en massa andra saker?
Det låter rätt orimligt.
Nej, det är ingen som tvingar dig att diskutera något alls. Däremot är det enligt mig orimligt att bli arg på andra användare när de reagerar på saker du skrivit - framförallt när de gör det i all välmening.
 
Nej, det är ingen som tvingar dig att diskutera något alls. Däremot är det enligt mig orimligt att bli arg på andra användare när de reagerar på saker du skrivit - framförallt när de gör det i all välmening.
Jag blir inte arg jag blir galet ledsen. Jag har äntligen lyckats hitta rätt med träning, kost och hälsa och får i nyllet att det är på gränsen till varning. Men då vet jag att det är ok att igonera sånt som sårar och som inte hör till min fråga.
 
Dessutom tycker jag att alla dessa hysteriska varningsklockorna i tid och otid är ledsamma. Min träningsglädje får sig en smäll.
Såg inte det här tillägget förrän nu. Det är ju tråkigt att du känner så, men som en person med lite för mycket erfarenhet av ortorexi och osunda relationer till träning/kost/hälsa blir jag bara lättad och tacksam när jag ser folk reagera. Jag tar ärligt talat ganska illa upp av att du refererar till det som "hysteriska varningsklockor" när det gäller ett reellt problem som orsakar många människor mycket lidande.

Jag blir inte arg jag blir galet ledsen. Jag har äntligen lyckats hitta rätt med träning, kost och hälsa och får i nyllet att det är på gränsen till varning. Men då vet jag att det är ok att igonera sånt som sårar och som inte hör till min fråga.

Ok, jag tolkar dig som arg eftersom du reagerat med arga smileys på både mina och @Thaliaste s inlägg.

Jag förstår inte riktigt varför du blir sårad och ledsen när det enda vi gör är att visa omtanke och kolla så att allt är okej. Är allt helt bra så är det ju bara att du säger det, och så är det inte mer med den saken. Det är ingen som försöker hindra dig från att träna eller att njuta av det, det är ju toppen att du hittat en rutin som du trivs så bra med och jag är verkligen glad för din skull, på riktigt!
 
Såg inte det här tillägget förrän nu. Det är ju tråkigt att du känner så, men som en person med lite för mycket erfarenhet av ortorexi och osunda relationer till träning/kost/hälsa blir jag bara lättad och tacksam när jag ser folk reagera. Jag tar ärligt talat ganska illa upp av att du refererar till det som "hysteriska varningsklockor" när det gäller ett reellt problem som orsakar många människor mycket lidande.



Ok, jag tolkar dig som arg eftersom du reagerat med arga smileys på både mina och @Thaliaste s inlägg.

Jag förstår inte riktigt varför du blir sårad och ledsen när det enda vi gör är att visa omtanke och kolla så att allt är okej. Är allt helt bra så är det ju bara att du säger det, och så är det inte mer med den saken. Det är ingen som försöker hindra dig från att träna eller att njuta av det, det är ju toppen att du hittat en rutin som du trivs så bra med och jag är verkligen glad för din skull, på riktigt!
Jag gjorde det men det hjälpte inte.
Jag förstår inte att du inte förstår. Men jag slutar kommentera i den här tråden för ifrån att vara glad över min prestation så känns det bara skit.
 
Jag gjorde det men det hjälpte inte.
Jag förstår inte att du inte förstår. Men jag slutar kommentera i den här tråden för ifrån att vara glad över min prestation så känns det bara skit.
Nä, vi får nog acceptera att vi inte förstår varandra riktigt helt enkelt! Jag tycker att det vore tråkigt om du slutade skriva här och är som sagt väldigt glad för din skull som hittat ett så bra flyt i träningen, men du gör naturligtvis det som känns bäst för dig.
 
Jag blir inte arg jag blir galet ledsen. Jag har äntligen lyckats hitta rätt med träning, kost och hälsa och får i nyllet att det är på gränsen till varning. Men då vet jag att det är ok att igonera sånt som sårar och som inte hör till min fråga.

Jag tvekade om jag skulle skriva detta eller inte, för det känns som att du kommer att bli provocerad och arg av vad jag än skriver och det är inte min avsikt. Allt jag skriver i denna tråd är av omtanke om dig och/eller om andra. Även om inte du har problem så är vi många som har olika issues kring träning och var glad istället åt att du har kommit in i ett sätt som funkar för dig! Tycker det vore tråkigt om diskussionen i tråden gör att du inte kan känna glädje i träningen och hoppas att du inte lämnar tråden bara för att någon här tänker annorlunda än du.

Om det är till någon tröst så har vi alla våra grejer som vi funkar annorlunda än andra i och som vi blir provocerade av hur andra skriver om. Själv funkar jag inte så som normen säger att man ska gällande mornar och blir lite ledsen när det hyllas att träna på morgonen som om det skulle vara bättre träning än vi som tränar på kvällen. Särskilt ledsen blir jag när det beskrivs som slött att "ligga och dra sig" på morgonen (som jag läste in i inlägg 195 t ex) eller att det är ett dåligt karaktärsdrag man borde jobba bort. Men vi har alla våra triggerpunkter och jag inser ju att alla som skriver så inte menar att JAG är en slö eller dålig människa och försöker att bara bortse från sådana inlägg. Om de inte skriver att det är slött och dåligt rätt ut förstås, men ofta är det ju jag som läser in lite för mycket och tar åt mig på ett sätt som inte var menat.
 
Har en intensiv period på jobbet så har inte tränat på 12 dagar och räknar inte med att komma till skott på ännu ett tag. I förrgår bytte jag om och tog fram mattan, och så satt jag där på golvet flera minuter innan jag bara ”nämen jag orkar verkligen inte?!” :laugh: nåja. Det är för ovanlighetens skull inget fel på viljan utan det är bara omständigheter som sabbar, vilket är surt men ändå lite hoppfullt.
 
Igår såg jag sjukt mkt fram emot långpasset jag skulle springa idag. Idag kände jag inte alls för det. :confused: Men tänkte ändå att det skulle ändra sig när jag väl var igång. Men nej. Det gjorde det inte. Det var rejält långtråkigt. Och inte blev det bättre av att det aldrig tycktes ta slut… 2 h löpning när motivationen tryter var verkligen ingen höjdare. Men, men, 18 km in på kontot i alla fall. Nu håller jag vila i två dagar och ser fram emot tisdagens pass med löpargruppen istället.
 
Här går det bra med spinning och dans, men jag får verkligen inte bålstyrka och överkropp att kännas roligt. Det blir bara ett nödvändigt ont som jag måste traggla mig igenom och jag kollar på klockan var femte minut och önskar att det gick fortare. Ja, det är roligt att jag blir starkare och starkare igen, det är bra att jag övar in tekniken och förebygger skador, men måste det vara så fruktansvärt tråkigt? Ugh. Jag tror att jag hade behövt en träningskompis, men lite svårt när en bara tränar hemma:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
409
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
917
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp