Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Armhävningar på tå med vikt på ryggen var en annan övning vi pysslade med idag. Jag har aldrig testat förut men är definitivt peppad på att bygga upp styrka där också! Dagens resultat blev 3 st med 9 kg. Jag testade 10 kg också men klarade inte ens en, så jag var nog hyfsat slutkörd där :laugh:
:eek: :bow: sjukt imponerande tycker jag som inte ens klarar en enda på tå, utan vikt :D
 
Jag har sprungit intervaller på bana idag i 30 gr värme. Var ett sk testpass som tydligen ska kunna indikera vilket tempo man kan hålla på maraton. Jag kände mig sjukt nöjd med passet och kunde hålla rätt tempo (alla intervallerna var extremt jämna i tempo). Var också så nöjd med att jag lyckades hålla mig någorlunda avslappnad trots den högre farten. Det brukar annars vara min akilleshäl att jag spänner mig lite så fort det går i högre fart än bekvämt. Men jag blev sjukt förvånad, och lite besviken, när jag sen såg att min puls 65 % av passet legat i zon 2 och 3 istället för i zon 4 (tröskel). Enbart 27 % gick med rätt puls. Så då var det ju så klart inte så konstigt då att jag hade lättare för att vara avslappnad. Summa summarum hade jag alltså behövt springa i ett högre tempo både på intervallerna och på vilan för att få den träningseffekt som var tänkt. Nu känns träningspasset väldigt bortkastat när ansträngningen var så låg och distansen så kort (bara 5,2 km) (träningseffekten blev 2,8 ”du behöll din kardiorespiratoriska förmåga under passet”). Bara slöseri med tid med andra ord! Men jag tröstar mig med att jag iaf hade roligt under passet och njöt av det underbara vädret! Till nästa gång ska jag se till att ha pulsen synlig på klockan under passet så att jag kan rätta till och skärpa till mig om jag ligger för lågt.
 
:eek: :bow: sjukt imponerande tycker jag som inte ens klarar en enda på tå, utan vikt :D
Just armhävningar har alltid varit en stark gren för mig, jag vet inte riktigt varför. Jag har fått för mig att det har mycket med muskelkontakt att göra också, inte bara råstyrka (även om lite styrka naturligtvis inte skadar). Vi var 4 tjejer på passet igår och hade allt från en som inte kunde göra på tå alls till en som kunde göra 3 st med 20 kg på ryggen :eek: Vi alla tränar ungefär lika mycket (fast tjejen som fixade 22 kg är nog ändå starkare på alla sätt och vis), så det verkar variera väldigt mycket från person till person när det kommer till just armhävningar.
 
Joggade 7 km på morgonen. Med min nya superlåga hastighet tänkte jag testa och se hur många pass man kan göra, tidigare har jag upplevt att två per vecka räcker men då har jag ju sprungit betydligt snabbare dvs slitigare. Dels har jag ju nu gett kroppen mer tid att vänja sig med belastningen, har nu senast sprungit regelbundet i 10 månader och har ju såklart sprungit mkt tidigare år men hade ett uppehåll med regelbundenheten men gav mig fasen på att hålla i detta nu från augusti.

Jag upplever att det är lättare att jogga väldigt långsamt än att gå snabbt. Märkligt. Det är även en kompromiss med hunden, som verkligen avskyr löpning. Jag tycker dock att promenader är för ineffektivt för mig själv, så jag tänker att om jag joggar sakta så hon står ut så får jag motion men hon slipper tröttna. Fick vända idag pga att det hann bli lite varmt för hund, men själv hade jag kunnat fortsätta säkert dubbelt så långt. Men som sagt, hundar och ungar... man får anpassa sig. Nu hade jag bara en timme till förfogande vädermässigt, och valde mellan promenad eller långsam joggingrunda, jag valde det senare för min egen skull.
Vågar jag säga att det jag ser mest fram emot med att åka och hälsa på familjen om några veckor är möjlighet till hundvakt så att jag kan träna utifrån mina gena behov och slipper anpassa mig till hund? :o

När jag kom hem gjorde jag 20 min minibands. Känner mig trots en allmänt dålig period, nöjd med att ha fått in 3 joggingpass och styrketräning (minns inte om jag gjorde 3 styrkepass faktiskt, men minst 2 blev det ju iaf igår och idag). HAr känt att jag ligger efter träningsmässigt och det är en boost för känslan att ta igen lite nu. Till veckan väntar dessutom mkt jobb pga att jag har jourvecka, så jag vet inte alls hur jag kommer hinna sy ihop det med häst och min egen träning. Om det är strul på jobbet kommer jag inte ens kunna åka till stallet. Det ger ju dock utrymme för att klämma in egen träning hemmavid men tyvärr ska det vara varmt och jag jobbar från tidig morgon så hunden kommer inte få så mkt motion då det är alldeles för varmt när jag slutar jobba :(
 
5CDF2181-33AE-492E-9A8A-7466B12C428C.jpeg


Varmt, svettigt, solkrämshalkigt men så himla skönt. Avslutade med ett dopp i havet.

Annars har jag fått in två tabatapass den här veckan och inser att jag tränat på bra även om jag upplever den som en sämre träningsvecka.
 
Min vecka innehöll till slut 2,5 träningspass :p Planen var 3 st och jag körde på idag men var tvungen att avbryta för att trösta väldigt ledset barn :heart Sen hoppade vi i poolen för att svalka oss och nu lagar vi mat och tja, det lär ju inte bli någon fortsättning på passet :laugh: men men! Nöjd ändå med två helkroppspass och ett halvt överkroppspass. Mellan 8 000-18 000 steg per dag i veckan :up:
 
Jag har lämnat in min mobil på lagning så jag kommer inte åt veckosummeringen, men senast jag kollade var jag uppe och nosade på 300 intensiva minuter och 9000 steg per dag i snitt. Något åt det hållet i alla fall, jag är nöjd oavsett! I helgen har jag varit mer eller mindre förlamad av träningsvärk efter fredagens pass, så pass att jag var tvungen att ta värktabletter för att kunna sova i lördags, så det blev inte mer än en kort promenad samt 8 km cykling. Skönt för kroppen att få ta det lite lugnt! Planen för den här veckan är:

Måndag: 2 km promenad, 30 min yoga
Tisdag: 3 km promenad, crossfit
Onsdag: 3 km promenad, crossfit
Torsdag: 2 km promenad, hoppträning
Fredag-söndag: Bortrest för midsommarfirande, så det lär inte bli mycket till träning. Tänkte dock försöka hinna med en tur till stallet på söndag eftermiddag :)
 
Med fyra timmars sömn och en heldag på jobbet var jag inte aspepp på crossfit idag, har dessutom haft problem med benhinnorna i helgen igen efter att ha varit funktionär på hopptävling.

Vi körde front squat efter uppvärmningen, jag kör med en låda bakom som hjälper mig att inte köra för djupt för knäna. Hade som mest 37,5 kg, totalt gjordes 5 reps, 7 sets.

Sen var det AMRAP 10 min
6 pistol squats
(anpassade med låda bakom för att inte få för djupt, kudde under foten för att utmana stabiliteten)
8 bodybuilders broad jump
30 single unders


Målet var minst 5 rundor, jag fick ihop det men var kräkfärdig efteråt så orkade faktiskt inte sista 45 sekunderna. Kämpade som ett svin så svetten rann och jag maxade verkligen vad jag orkade.

Med start den här veckan och fram till semestern ska jag testa att köra crossfit två dagar i veckan, får se om jag överlever :D coachen på den andra dagen är nog tuffare än den jag är van vid, men är också införstådd med mitt skadeläge.
 
Med fyra timmars sömn och en heldag på jobbet var jag inte aspepp på crossfit idag, har dessutom haft problem med benhinnorna i helgen igen efter att ha varit funktionär på hopptävling.

Vi körde front squat efter uppvärmningen, jag kör med en låda bakom som hjälper mig att inte köra för djupt för knäna. Hade som mest 37,5 kg, totalt gjordes 5 reps, 7 sets.

Sen var det AMRAP 10 min
6 pistol squats
(anpassade med låda bakom för att inte få för djupt, kudde under foten för att utmana stabiliteten)
8 bodybuilders broad jump
30 single unders


Målet var minst 5 rundor, jag fick ihop det men var kräkfärdig efteråt så orkade faktiskt inte sista 45 sekunderna. Kämpade som ett svin så svetten rann och jag maxade verkligen vad jag orkade.

Med start den här veckan och fram till semestern ska jag testa att köra crossfit två dagar i veckan, får se om jag överlever :D coachen på den andra dagen är nog tuffare än den jag är van vid, men är också införstådd med mitt skadeläge.
"Kämpade som ett svin", "kräkfärdig" och "svetten rann" låter som klassiska symptom på ett väl genomfört crossfitpass, bra jobbat! :D
 
"Kämpade som ett svin", "kräkfärdig" och "svetten rann" låter som klassiska symptom på ett väl genomfört crossfitpass, bra jobbat! :D
Haha, tack! Jag tycker liksom att jag brukar bli svettig och trött, men jag tror att ju mer varm i kläderna jag blivit (igår var mitt tioende pass!) desto bättre har jag blivit på att pusha mig själv lite också istället för att nöja mig.
 
Nämen, dålig sömn i natt igen, vad kul! Barnet vaket mellan 01:30-04:30 :up: Jag fick i alla fall sova nästan 3,5 timme innan och sen knappt 3 timmar efter så känner mig ändå helt okej. Borde kunna köra mitt träningspass som planerat på lunchen, men hoppade över morgonpromenaden idag igen. Sömn är ändå viktigast.
 
Jag glömde ju min planering för den här veckan:

Måndag: crossfit
Tisdag: styrka armar/axlar och sjukgymnastik
Onsdag: löpträning
Torsdag: crossfit
Fredag: löpträning och sjukgymnastik
Lördag: styrka core/rygg
Söndag: minibands helkropp och sjukgymnastik
 
Jaja nämen dagens crossfitpass ser ju "roligt" ut... :wtf:

Screenshot 2021-06-22 at 12.04.49.png


På tal om att kämpa som ett svin och bli kräkfärdig, alltså. Är inte ett dugg övertygad om att det här är en bra idé, men vi får väl se kl 16 när det är dags. Återkommer med rapport, om det nu skulle råka finnas något kvar av mig när jag är klar ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
899
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 268
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp