Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Regnet öste ner större delen av dagen då jag satt fast på jobbet. Sen åkte jag till stallet och då var det mulet, perfekt för jag planerade in en joggingrunda med hunden efter att hästen var klar. Jag hatar dessa ensamsittande högtider så jag hade planerat in både häst och egen träning för att döda dagen så långt som möjligt... Jaha. När jag var klar hade solen tänkt komma fram med 25 grader och kvavt elände. Hunden hade spytt i bilen och inget av det kändes som en bra kombo för joggingtur med hund. Så som vanligt blev mina planer skit. Jag promenerade istället en halvtimme med hunden och när jag kom hem gjorde jag core + minibands totalt i en kvart. Inte mkt men iaf något. Får se då om väderguden, jobbet och livet är med mig nån av dagarna i helgen...

Nu ska jag lyssna på alla midsommarfirare hela natten lång. Kul för dom.
 
26 grader och sol dvs ingen joggingrunda idag. Men hunden är ändå inte i form, jag befarar att hennes kräkande är tecken på att hennes sjukdom är på väg tillbaka... nåväl det hör inte hit. Jag kompromissade och gick en lugn runda med henne och tog sedan ett pass på träningscykeln på jobbe.t Gud så tråkigt, men välbehövligt. Tur den finns ändå när inget annat klaffar.
 
26 grader och sol dvs ingen joggingrunda idag. Men hunden är ändå inte i form, jag befarar att hennes kräkande är tecken på att hennes sjukdom är på väg tillbaka... nåväl det hör inte hit. Jag kompromissade och gick en lugn runda med henne och tog sedan ett pass på träningscykeln på jobbe.t Gud så tråkigt, men välbehövligt. Tur den finns ändå när inget annat klaffar.
Vi hade 18 grader och sol idag och efter att ha gjort några ärenden när jag tyckte det var olidligt varje gång jag var tvungen att kliva ur bilen, bestämde jag att nä det blir ingen träning idag. 26 grader hade jag definitivt inte tränat i...
 
Vi hade 18 grader och sol idag och efter att ha gjort några ärenden när jag tyckte det var olidligt varje gång jag var tvungen att kliva ur bilen, bestämde jag att nä det blir ingen träning idag. 26 grader hade jag definitivt inte tränat i...

Det var för hundens skull. Hon är svår att lämna hemma om jag ska ut och träna så därför får hon följa med i regel, hon gillar ju inte träning på det viset men jag vill inte belasta grannarna med hennes skällande när hon blir sur av att inte få följa :o
Ang värmen så ja, jag avskyr den. Men jag skulle inte få nåt gjort den här delen av året om jag inte bet ihop. Jag red ett pass inomhus i närmare 30 grader (plåtridhus i solsken ingen bra kombo). Men det är så förjävligt med broms så det går ej att få nåt vettigt gjort ute heller...
 
Siktade på löpning på midsommarafton men kroppen var helt spagetti efter torsdagens crossfit så det var bara att glömma. Igår hanns ingen träning med tyvärr, och jag hade fortfarande träningsvärk i både magen och låren.

Idag däremot siktar jag på att få något vettigt gjort. Har dock inte bestämt än om det blir löpning eller något annat.
 
Körde 30 min på träningscykeln på jobbet. Ser ut att bli för varmt för jogging idag med... ska dock åka till stallet och plåga mig på lite ridning. Hoppas kunna vara ute men det är väl tveksamt. Rida i skogen går inte heller pga jobbet då jag måste vara tillgänglig på iPad, tfn och sökare.
 
Skolkade från yogan i morse och tog sovmorgon. Tänker att det är väl också yogiskt. Förutom brännboll och dunken på midsommarafton har jag gjort ett tabatapass den här veckan. Ibland kommer livet i mellan och det känns faktiskt helt okej.
 
Idag fick jag till veckans tredje styrketräningspass, supernöjd! Helkroppsträning idag. 3 superset med 3 varv av varje och sen en avslutande cirkel på 10 minuter med 4 övningar.

Totalt sett är jag nöjd med träningsveckan även om det har blivit mycket mindre promenader än planerat. Har försökt röra mig varje dag på något sätt i alla fall och styrkemässigt har jag tränat underkroppen två gånger och överkroppen tre :up:
 
Kikade just på kommande veckas crossfitpass för att se om det fanns något som man händelsevis skulle kunna göra enarmad. Det visade sig vara betydligt svårare än jag tänkt. 🙄 Armen gör lite mindre ont men är fortfarande väldigt svullen och fortfarande på nivån att jag inte kan böja & lyfta den tillräckligt för att t.ex. röra vid huvudet/ansiktet, så det finns inte på kartan att jag försöker träna med den inom den närmsta veckan. Vill väldigt gärna undvika att slita av muskeln helt och hållet 🙃

Jag vet inte riktigt vad planen för veckan blir, lite löpning kanske? I dagsläget gör det dock ont även att ha armen i "joggingposition"... Rida vågar jag inte heller göra, och tror inte det hade funkat heller. I "värsta" fall får det bli en vilovecka med bara promenader samt ett egetkomponerat underkroppspass eller två, det blir nog bra det med!
 
Kikade just på kommande veckas crossfitpass för att se om det fanns något som man händelsevis skulle kunna göra enarmad. Det visade sig vara betydligt svårare än jag tänkt. 🙄 Armen gör lite mindre ont men är fortfarande väldigt svullen och fortfarande på nivån att jag inte kan böja & lyfta den tillräckligt för att t.ex. röra vid huvudet/ansiktet, så det finns inte på kartan att jag försöker träna med den inom den närmsta veckan. Vill väldigt gärna undvika att slita av muskeln helt och hållet 🙃

Jag vet inte riktigt vad planen för veckan blir, lite löpning kanske? I dagsläget gör det dock ont även att ha armen i "joggingposition"... Rida vågar jag inte heller göra, och tror inte det hade funkat heller. I "värsta" fall får det bli en vilovecka med bara promenader samt ett egetkomponerat underkroppspass eller två, det blir nog bra det med!
Funkar det att cykla?
Beroende på cykel så behöver du ju inte lägga vikt på armen
 
Har haft 1 veckas uppehåll.
Inflammationer i fotleder, knän, höfter, fingrar och armbågar gör det oerhört tufft att ta sig ut för jag vet hur fruktansvärt ont det kommer göra.

Normalt sett fixar jag det ändå för i det långa loppet är träning en stor del i att minska mängden och kraften på inflammationerna.

Men när det psykiska måendet inte heller är bra så blir det övermäktigt att bita ihop.

Nästa veckas mål blir att försöka ta mig ut på mina 2 löppass. Plan B är 2 promenader istället, enklare för psyket men värre för kroppen. Vi får se hur det går helt enkelt.
 
Fråga: finns det någon tid/intervall-app som man kan välja tider på och så piper det när den är klar. Har fått för mig att jag kanske ska springa nån gång i livet, och då tänker jag mig nåt i stil med 1 min spring *pip* 1 min gå *pip*, osv. Och gärna att den funkar så att man kan ha Spotify på i bakgrunden också.
Är det möjligt eller bara önsketänkande från min sida?
 
Fråga: finns det någon tid/intervall-app som man kan välja tider på och så piper det när den är klar. Har fått för mig att jag kanske ska springa nån gång i livet, och då tänker jag mig nåt i stil med 1 min spring *pip* 1 min gå *pip*, osv. Och gärna att den funkar så att man kan ha Spotify på i bakgrunden också.
Är det möjligt eller bara önsketänkande från min sida?

Seconds :)
 
Fråga: finns det någon tid/intervall-app som man kan välja tider på och så piper det när den är klar. Har fått för mig att jag kanske ska springa nån gång i livet, och då tänker jag mig nåt i stil med 1 min spring *pip* 1 min gå *pip*, osv. Och gärna att den funkar så att man kan ha Spotify på i bakgrunden också.
Är det möjligt eller bara önsketänkande från min sida?
Jag har en app som heter "Hybrid interval timer" där man kan sätta ihop hur man vill, har använt den länge så det finns kanske nåt bättre idag.. 🤪
 
Fråga: finns det någon tid/intervall-app som man kan välja tider på och så piper det när den är klar. Har fått för mig att jag kanske ska springa nån gång i livet, och då tänker jag mig nåt i stil med 1 min spring *pip* 1 min gå *pip*, osv. Och gärna att den funkar så att man kan ha Spotify på i bakgrunden också.
Är det möjligt eller bara önsketänkande från min sida?
Jag använder IntervalTimer :)
 
Har haft 1 veckas uppehåll.
Inflammationer i fotleder, knän, höfter, fingrar och armbågar gör det oerhört tufft att ta sig ut för jag vet hur fruktansvärt ont det kommer göra.

Normalt sett fixar jag det ändå för i det långa loppet är träning en stor del i att minska mängden och kraften på inflammationerna.

Men när det psykiska måendet inte heller är bra så blir det övermäktigt att bita ihop.

Nästa veckas mål blir att försöka ta mig ut på mina 2 löppass. Plan B är 2 promenader istället, enklare för psyket men värre för kroppen. Vi får se hur det går helt enkelt.
Usch, vad trist, det låter jättejobbigt. Fungerar det att simma? Det brukar ju vara mindre belastande. (Jag har inte läst i tråden på länge så ursäkta om det redan är avhandlat).
 
För att hålla mitt psykiska mående i schack har jag växlat upp löpningen och har de sista månaderna gått från 2 mil i veckan till 3,5. Hade sånt flow i fredags så sprang en mil i högre tempo än jag någonsin gjort, pressade på riktigt ordentligt, och fick tyvärr ont på framsida vader efter det. Ska göra lite tålyft och ta nästa pass i lugnare tempo så tror jag det gå röver.
 
Usch, vad trist, det låter jättejobbigt. Fungerar det att simma? Det brukar ju vara mindre belastande. (Jag har inte läst i tråden på länge så ursäkta om det redan är avhandlat).
Allt tar olika, simma är tufft för höfter, handleder, fingrar och nacke men jag har simmat mycket. Tror dock att simma är jobbigare mentalt just nu än att springa iom att det kräver lite mer planering.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
900
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp