Bukefalos 28 år!

Träning inför utställning

Kalaspinglan

Trådstartare
Min kängurur-korsning tycker det är mycket roligare att hoppa, skutta och kampa med mattes arm än att visa upp sin oerhört fina trav.

Nu ska vi ställa honom nästa helg, och två utställningar helgen därpå... och då vill jag att han ska trava fint när jag springer (så han länger sig ordentligt) och inte hoppa.

Kan någon tipsa mig om hur jag ska göra för att få honom att sluta busa och ta det på allvar.. :D
 
Sv: Träning inför utställning

Vi har nog hund från samma kull. Vi ska ställa ut om 2 veckor och gubben har fått gå ringträningskurs nu ett par månader, han klagar! Han ska dessutom gå själva utställningen eftersom jag inte kan springa.
Vår hund hoppar och studsar och flänger omkring så fort man tar ett springsteg, men jag tröstar med att han åtmnstone är jäkligt glad!
 
Sv: Träning inför utställning

Jag rycker bakåt-uppåt och säger nej och berömmer en bra trav.
 
Sv: Träning inför utställning

Hmmm, känner igen det där... :) Sist jag ställde Leia (hennes andra gång) så fick hon jätte fin kritik om man bortser från kommentaren "ngt bundna bakbensrörelser", inte så konstigt med tanke på att hon hoppade mer än travade :angel:
 
Sv: Träning inför utställning

Hmmm vi fick "rör sig fint när hon vill :o "

Kan säga att vi inte fick något pris :crazy:
 
Sv: Träning inför utställning

Skönt att höra att man inte är ensam med en hoppetossa...
Men nu blir det hårdträning inför sommarens kommande utställningar..
 
Sv: Träning inför utställning

Det är bästa är ju för det första att lära honom att han inte ska hoppa när du springer, många unghundar gör det då man busade så med dem som valpar. Då är det ju bara nej som gäller och beröm när han springer ordentligt, det kan ni öva varenda gång ni är ute och går.

På utställning är det bästa om du stannar till snabbt, så att han förstår att det är oacceptabelt. Arrangera egen utställning hemma med ring och allt och bara spring. Träna på att stanna snabbt och vända honom, han måste kunna springa bra på alla håll. Sedan måste du lära dig att se hans tempo, de som känner sina hundar väl vet precis hur snabbt de kan springa utan att gå över i galopp. En ung hund är ju ofta lite obalanserad, så det är mycket svårare. Spring hellre lite långsammare än att utmana ödet, en hund som galopperar kan inte bedömmas...

Tänk på kopplet. Försök inte hålla upp hans huvud, de flesta domare tycker illa om det, låt honom springa som han brukar, naturlig ställning, med bara lite kontakt. Många hundar blir dessutom irriterade när man håller upp huvuden, och kan då börja streta eller busa.

Så det är bara att öva. Det ska alltid va kul i ringen, en hund med viftande svans ger alltid ett bättre intryck. Så om du känner att det blir för mycket skäll och och nej så får du ta en annan väg, samtidigt måste de kunna koncentrera sig en stund, även som unga.

//E
 
Sv: Träning inför utställning

Min "lillflicka" fick omdömet: en mkt glad och frammåt valp, när jag visade henne första gången, hon hade mer gemensamt med en studsboll än med övriga hundar... hennes kullsyster visades på samma utställnin (Valputställning vid 4 mån ålder) fick omdömed "lite blyg för dagen". Inget säger att hundar blir lika för att stamtavlan är den samma och dessa är ju helsystrar, samma färg, kön och ålder... men där upphör likheterna. Härligt med individualitet!

/Lori
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 603
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Paus1234
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp