Bukefalos 28 år!

Träning - nybörjare och form

Sv: Träning - nybörjare och form

Höhö, Jag rider med graman. Blir jag lynchad nu? Det är ju ett utmärkt säkerhetsbälte. :idea: :rofl:
Nej men, när jag köpte ponnyn fick jag rida med graman, på grund av att hon reste sig.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Nejdå, sålänge hon inte går bakom lod är det lugnt ;) Det finns en tränare här som sätter graman på alla hästar, för att " de ska lära sig gå i korrekt form ". Men det är en annan historia..
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Hon går bakom lod utan graman ändå, vi behöver inte förvärra det redan enorma problemet. :)
 
Sv: Träning - nybörjare och form

:eek: Vet inte om jag tänker prata mer med dig i newbietråden.. Eller i denna, den börjar kännas lite kapad ;)
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Haha, slut på OT nu va? Vi får ta det i newbietråden istället. Jag kan ju visa några hemska bakom lod bilder där istället. :d
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Gör man så? :confused: Tar ner huvudet på hästen? Kommer inte det av sig självt som i dressyren? Formen ska ju inte vara ett eget moment, utan olika grader utav arbete. En häst går ju alltid mer eller mindre i en form.

Det viktiga är inte vart hästens huvudvär eller hur långa eller höga kliv den tar, det viktiga är att haserna jobbar korrekt, likt att rygg och magmusklerna aktiveras, då kommer huvudet automatiskt.
För det krävs det skänkling, det viktigaste är att dkänkla först, tygeltag sen.

Jag är inget proffs men ibland släpper det och flyter på.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Mina tankar går helt i de här banorna... Olika vägar att nå målet som är det samma. På något vis känns det bra att börja med tränare tvåoch låta hästen hitta sig själv. Hon är som en dröm att sitta på om jag arbetar direkt på långa tyglar och låter henne hitta balansen själv, hon flyter fram... Jobbar däremot väldigt mycket med lösgörande övningar först men på ett annat sätt än jag är van.

Men första tränaren är det mer det "gamla gnatet", driva mot motstånd i handen till hon släpper efter. Flytta undan och sidvärtsrörelser. Men här upplever jag att när hon släpper efter så trampar hon in under sig med och blir väldigt skön att sitta på.

Eftersom jag varit så konfunderad i höst har jag tränat parallellt, och det har varit ganska bra (och gett resultat) men förvirrande, har nu bestämmt mig för den andra tränaren lite mer intensivt under vintern eftersom han är närmst och lättast att ta sig till, och sedan träna för den första tränaren. Hästen trivs bättre med den första tränaren, eller är mer avslappnad under hela träningspasset.

Det kommer nog gå vägen, kanske är det jag som är för hejalös med, hästen är ju bara riden ordentligt sedan i augusti och då sprang hon runt med huvudet rakt upp i vädret i 200 knyck..
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Jag har fått lära mig så här av min tränare att hela muskelkedjan, från nacke till rumpa, hänger ihop. Så för att få en korrekt samlad form så måste nacken också vara med. Det är liksom "pricken över i:t", men förstås inte det enda av betydelse. Det Ironwill beskriver måste bla finnas först. Hästen måste vara helt lösgjord (soft) i sidled först, både i nacken, bogen, bäckenet och bålen.

Jätteviktigt :) Så tränar vi med för första tränaren, men han är väldigt jordnära så sist red vi och flyttade rumpa för det var där sista "spänningen" satt och det var sedan hon ploppade rätt och flöt fram väl trampandes under sig... utan att jag höll henne i munnen. Hmm..
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Liknande diskussion hade jag med min syster i helgen som motionerade häst åt mig. Hon menar på att den största skillnaden är att vi, westernryttare, ger eftergift fullt ut på båda tyglarna medan hon, engelskryttare, ger eftergift på innertygeln. Jag försökte förklara för henne att vi rider på eftergiften och det hon har drillat mig med förr "det ska va mysigt att göra rätt, jobbigt att göra fel" betyder att mysigt är lika med slack i tygeln och underhållskänkel. Mysigt är mysigare i westerntänket :love:

Jag hade gärna ridit på ett sätt där jag kan använda långa tyglar i oändlighet men med två pigga bomber i stallet behöver/behövde jag volterna för att sakta ner utan att "ta i". Jag hade och har valt tränare efter den som kan se vad jag behöver för hjälpmedel att nå mina hästar här ute i skogen. Min ena bomb är lite mer av en gammelgubbe sen vi sadlade om :love:

Jag hittade denna häromdagen, "Med känsla för hästar" artikel av Dag Nätterqvist
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Tack så mycket!

Jag tror inte att det är någon större skillnad i grundtänket, eller jag vill tro att det ska vara så i alla fall.
Jag håller med om att man säkert missuppfattar ordet stöd och fram till handen, men med det menar jag att
det ska finnas något framför manken på hästen, det ska finnas en kontakt mellan min hand och hästens mun,
om jag skulle behöva den, det är inte något som ska vara stumt, statiskt eller spänt, det ska vara en mjuk
lätt känsla, det ska kännas som att hästen är med dig och litar på din hand!

Vill jag också tro.

Det ÄR många som missuppfattar och förvränger det där med att "rida ihop hästen mellan hand och skänkel". Det finns ju så oändligt många nyanser, det är faktiskt inte bara att "håll emot och banka" :bow:
En välriden häst ska kunna gå med både stöd (den där lätta mjuka känslan, som att hålla ett barn i handen kanske?) och utan.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Det fanns för em tidligt skildnad mellan californska skolan som var närmare spanska Doma Vaquera och Texas skolan som dominerar idag.

DEt californska sättet att rida gorde sig Yänkarna i stor sett av med för att det krävde att man lär sig rida på riktigt (typ Europastandart) och kräver mycket mera tid = jobba och mindre betalt det gilla ingen amerikan....Texas stylen är mindre krävende, hästen gör sitt ändö och det är ok att sitta i stolsits---perfect spec. om man väger 30 kilo för mycket som dom flesta i worlds greates country.
om du är intereserad i den californska stylen, läs

Ed Connel, Hackamore reinsman och Reinsman of the West det finns mycket dresyr i båda böckerna, mycket fungerar utmärkt till dresyrhästar.

At hästen gilla bättre sen avslapnade stilen skulle jag strunta, skulle mera bry mig om sammling ...
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Nepenthe
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 600
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp