Bukefalos 28 år!

Träning - nybörjare och form

Mirifax

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli rätt.... men jag ska försöka.

Jag har ridet dressyr i hela mitt liv innan och har samlat ihop hästarna på "dressyrvis". Nu har jag börjat rida western och har tränat för två instruktörer. Jag har en häst som är grön. Hon är inriden engelskt om det spelar någon roll och går i skritt, trav och galopp.

Den första instruktören arbetar mycket från dressyrtänket och har själv tränat och tävlat mycket dressyr. Det är framåtdrivning, rida mot handen och samling som gäller. Jag känner mig hemma för det påminner mycket om det jag kan. Hästen släpper efter och kommer i rätt form efter ett tag och vi glider fram.

Den andra instruktören arbetar precis tvärt om, det är långa tyglar som gäller och hästen ska själv hitta sin form. All ridning sker på långa tyglar och hästen finner själv "sin takt" och att sitta på henne känns som att glida fram.

Skillnaden känns som att när jag rider henne för första instruktören så har jag en powerhäst och för andra instruktören en avslappnad häst som ändå jobbar. Det var de bästa orden jag kunde komma på.

Nu funderar jag fram och tillbaka på vad som är westernridningens kärna och vilken av instruktörerna jag ska välja, jag trivs bäst med edn första instruktören personlighetsmässigt men bäst med hästen när jag rider för andra instruktören. Finns det olika skolor inom western, hur strävar man för att komma dit och vad arbetar man efter? Jag känner mig som "nybörjare" en aningens förvirrad! :)
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Även i westernridning ska hästen gå i form, skillnaden är att i dressyr vill man att hästen ska ha ett mjukt stöd mot bettet och man har hela tiden en kontakt. I westernridning så tar man i hästen och får den att gå i form MEN när den ger efter för bettet så ger man den slack i tygeln för att tala om att "den gjort rätt, det jag ville att du skulle göra" Strävan är alltså att hästen själv ska gå i sin form utan att man hela tiden måste hålla i den, detta kommer från att man ute i terrängen behövde kunna rida på en hand för att ha den andra handen fri att hantera ett lasso och annat.

En häst som inte är van att få eftergift kommer ta upp sitt huvud ganska snabbt när du ger den slack, så då är det viktigt att du tar i bettet igen, men så fort den går i form så ger du slack. I början kommer det bli ett himla tagande och givande, men till slut fattar hästen att det inte är någon ide att gå ur formen och att den får vara ifred när den gör rätt.

Western känns så mycket mer RÄTT, hästen får vara ifred när den gör rätt, man gör allt som är fel svårt och allt som är rätt lätt för hästen.

Den vanligaste missuppfattningen med western är att man tror att alla rider runt på långa tyglar och hästen bara traskar runt så. En wesgternhäst som går i fin form på lång tygel på en hand ligger det otroligt mycket träning bakom.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning - nybörjare och form

Gör man så? :confused: Tar ner huvudet på hästen? Kommer inte det av sig självt som i dressyren? Formen ska ju inte vara ett eget moment, utan olika grader utav arbete. En häst går ju alltid mer eller mindre i en form.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Jag vet inte hur det är i Western, men vissa av unghästarna som jag ridit på i dressyren har jag fått visa 1-4 gånger
vart de ska ha huvudet innan de förstår att man inte behöver springa med halsen rak som en planka. Men det är ofta
hästar som inte är "födda på tygeln" som jag fått visa ett par gånger, de förstår mycket snabbt. Då talar vi om ett ledande
tygeltag.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Fast jag förstår verkligen inte det där. En häst kan ju trampa under sig helt utmärkt oberoende av huvudets placering. Men jag kan ju förstå att huvudet måste vara på "rätt" ställe om man rider tex. tävlingsdressyr.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Vist är det så att hästen kan trampa under sig trotts en "felaktig"placering på huvudet, dock är det då vanligare att hästen tuffar på med all tyngd på fram och bakbenen släpas på.
Viktigt att tänka på (har jag fått lära mig) är att en häst har 60% utav sin tyngd på frambenen och sen så hoppar vi på - vad händer då? Mer tyngd på frambenen.
Är ju grymt mycket mer vanligt att se en häst gå med bakbenen efter sig med en "fin" placering på huvudet än att se en häst med bakbenne väl inunder sig och "fel" placering på huvudet.

Men i detta fall skulle jag TRO att det kasnke är mer PK att välja den tränare som främjar en lösgjord häst. Eller tja, det är nog lättare att gå vidare i utbildningsstegen om ekipaget redan känner sig bekväma med att jobba (bekbensaktivitet) på slak tygel än att bygga upp hästen med stöd och sen lära om den en gång till att den ska klara sig utav stödet men behålla formen. Men detta är vad jag tror, vet inte.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Jag tror att det är fysiskt omöjligt för en häst att t.ex. utföra en piaff korrekt om den inte har huvudet i rätt position.
Min egen vill t.ex. alltid gå bakom lod, jag måste visa henne vart hon ska ha huvudet.

Vissa unghästar bjuder naturligt in i handen och hamnar rätt med det samma.
Vissa unghästar bjuder inte naturligt in i handen och förstår inte uppgiften, då visar jag hästen att jag vill ha ett stöd i handen.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Ja, jag har lärt mig samma sak och håller med. Men jag tycker snarare de hästar som går med "rätt" huvud och inga bakben under sig också är hästar som hela tiden småbromsas av sina ryttare. En häst som är lösgjord och drivs framåt brukar trampa under sig, även om den är väldigt öppen i formen.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Och för mig så kan en häst aldrig vara lösgjord om den inte går i en ändamålsenlig form genom hela kroppen,
för mig så är lösgjordhet både fysisk och psyisk. Jag har aldrig sett en häst som ärligt arbetar genom hela kroppen
som är mycket öppen i formen.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Det är ju så olika hur man upplever hästen också. Jag tycker absolut att min 3åring är lösgjord när jag rider. Hon är inte stel alls, utan lätt i mun och sidor och trampar över fint för sin ålder, men hon går ju i en väldigt öppen och kravlös form. Men jag håller med om att lösgjordheten även sitter i huvudet, både på oss och hästen.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Javisst! Alla tycker olika.
För mig är en lösgjord häst en som är fysiskt och psykiskt avslappnad, söker stöd hos mig, har en ärlig framåtbjudning och göra/acceptera allt jag ber
den utan att den går emot. Den ska också vara lika rörlig i båda sidorna av kroppen.

Jag kan ju också tillägga att jag inte jobbar med tvång.
Jag upplever dock att spända hästar lugnar sig om man visar direkt vad man förväntar sig utav dom, istället för att gå med huvudet högt
upp i en giraffform, för mig skapar det bara mer spänning.

Här är tre bilder från ett pass på en vit sak som var spänd och hade svårt att lita på mig som ryttare,
det smällde som tusan tredje gången jag satt på henne, hon slog närapå över med mig på ryggen över staketet
på ridbanan... Ganska nyfölad och tjock på bilderna dock.

Jag visar hästen uppgiften;
ani2-1.png


Häst förstår uppgiften;
ani.png


Nu kan man driva in bakbenen och hästen är kvar hos mig på lös tygel, både psykiskt och fysiskt avslappnad.
ani3.png
 
Sv: Träning - nybörjare och form

När jag skrev ta tag i bettet så menade jag givetvis att man driver med sina ben samtidigt för att få under bakdelen. Precis som man gör i klassisk ridning när man vill att hästen ska jobba i form, kanske skulle varit tydligare:D
 
Sv: Träning - nybörjare och form

"Det finns lika många läror som tränare", heter det väl?!? :) Och har man förmånen att hitta någon riktigt duktig, så är arbetet inte i det stora hela någon väsentlig skillnad mot traditionell dressyr.

Målet är detsamma (formen möjligen lite lägre) och vägarna dit många...

Själv föredrar jag din tränare nr. 2 med den unga hästen, för att den ska "hitta sin form och balans själv", men sedan att sakta och successivt gå över på att kräva mer och mer samling för att sedan kunna få samling kvar i hästen trots slack...

Jag ser det som olika steg i en utbildning, inte regelrätt olika läror?!?!

Det kanske finns en möjlighet att dina tränare gör det också? Nr. 1 kanske tycker ni är redo för mer?

Och av det du skriver så är väl det ypperligt om hästen så ung kan finna sig i båda sätten och förstå dem? Det låter som om ni kommit lite längre än unghästträning då?!?!

Men jag tror du finner vägen till det du själv tycker känns rätt med din bakgrund! Lita på dig själv och ta till dig det som passar er! ;)
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Vilken bra förklaring och vilka fina bilder. Du visar ju verkligen att det inte är någon större skillnad i grundtänket. Jag tänker och tränar på liknande sätt och tränar då enligt en gammal bruksinriktad metod.

Det jag tror många hänger upp sig på är dessa ord "stöd" och "fram till handen" inom dressyren. Dom kan lätt missförstås, och inte bara av westernryttare då:D

Vi westernryttare kanske är lite mer jordnära och benämner saker mer konkret (men inte i allt förstås), vill vi ha en mjuk känsla i handen så kanske vi inte säger "stöd" utan "soft feel" i stället tex.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Fast jag förstår verkligen inte det där. En häst kan ju trampa under sig helt utmärkt oberoende av huvudets placering. Men jag kan ju förstå att huvudet måste vara på "rätt" ställe om man rider tex. tävlingsdressyr.

Jag har fått lära mig så här av min tränare att hela muskelkedjan, från nacke till rumpa, hänger ihop. Så för att få en korrekt samlad form så måste nacken också vara med. Det är liksom "pricken över i:t", men förstås inte det enda av betydelse. Det Ironwill beskriver måste bla finnas först. Hästen måste vara helt lösgjord (soft) i sidled först, både i nacken, bogen, bäckenet och bålen.

En annan känd tränare säger att "manken måste upp först", innan hästen ens kan få in rumpan, men att många hästar får till det ändå, trots ryttaren...:D

http://www.youtube.com/watch?v=mVOAX5Kz2Cs
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Tack så mycket!

Jag tror inte att det är någon större skillnad i grundtänket, eller jag vill tro att det ska vara så i alla fall.
Jag håller med om att man säkert missuppfattar ordet stöd och fram till handen, men med det menar jag att
det ska finnas något framför manken på hästen, det ska finnas en kontakt mellan min hand och hästens mun,
om jag skulle behöva den, det är inte något som ska vara stumt, statiskt eller spänt, det ska vara en mjuk
lätt känsla, det ska kännas som att hästen är med dig och litar på din hand! För mig är det en mycket avslappande
känsla. På min egen ponny lyckas jag dock inte med det i dressyrarbetet för att jag inte kan göra korrekta halvhalter på henne. :o :p
Men den som lär får se, någon gång så ska hon gå i en ändamålsenlig form i dressyren också! Men vi har lite trust issues
efter att vi fick operera henne i munnen för ett par år sedan, allt gick åt pipsvängen då och hon har varit mycket jobbig
med sin mun sedan dess, antingen så hänger hon sig på handen eller så blir hon orolig för att hon inte får något stöd, när
jag tar bort min hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning - nybörjare och form

Jag håller med Fiador, ser superfint ut! Verkligen inte så det ser ut när dressyrekipagen här hemma rider.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Ja hästen kan ju inte trampa över om den inte är mjuk och smidig. Men jag tycker inte nacken behöver vara med. Det här är också en form i mina ögon, om bakkärran är med.

bk4.jpg
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Men jag är inte dressyrryttare heller, aldrig varit. :angel:
Jag är ju inte heller värdig att rida för duktiga tränare enligt folk på anläggningen jag stod på
när jag tränade min ponny. Jag är ju en sådandär flummig oseriös vuxen ponnyryttare som bara
rider ut och inte bör ta upp platser hos tränare som faktiskt satsar på att bli duktiga. :idea: ;)

Ursäkta OT.
 
Sv: Träning - nybörjare och form

Ja, men alla runt omkring vet ju alltid bäst jämt. Allra helst de som aldrig suttit på hästen. Men okej, då lever min fördom om gramanfolket vidare :angel:
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: Nepenthe
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 602
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 023
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp