Bukefalos 28 år!

träning och foder

tinis88

Trådstartare
Hej! Jag har en 6årig valack som tränas mycket nu och bygger muskler. Tror ni ha kan behöva något extra foder? Just nu får han bara mineraler. Hur hade ni gjort? Hur tänker ni?
 
Hej! Jag har en 6årig valack som tränas mycket nu och bygger muskler. Tror ni ha kan behöva något extra foder? Just nu får han bara mineraler. Hur hade ni gjort? Hur tänker ni?

För 40 år sedan tävlade man OS men inte fanns det någon, mustangmusslie då, inte heller eggemanns, eller kraftmuskel och gd vet vad allasorter de nu finns.
Det funkade supebra och funkar lika bra idag.
Men idag vill folk gärna pengar och de gör man på folks okunnighet många gånger, en snygg förpackning som ser "god" ut och sedan sponsra en kändis som ger guldord på fodret och vips ska alla ha det

Jag har själv gått på allt sånthär förr och lade ner över 1000 varje månad på svindyra mussliefoder och andra tillskott.
Och inte märkte jag någon skillnad på hästen än när jag bara gav havre och betfor och mineraler.
Nä pälsen vart inge glansigare, musklerna växte inte mer och hästen visade inte heller tecken på att må bättre invändigt.

Så jag slutade upp med att betala dya pengar på foder och la ner dom på sköna ET behandlingar istället på hästen, eller träningar för oss bägge=)

Så mitt råd är att vanlig spannmålfunkar ypperigt ,havre, korn, vete, melass, linfrön torkade äpplen och mrötter och vips har man sitt egentillverkad musslie=) Btyyyyydligt billigare=)
Betfor är också super=)

Men visst får man lägga ner massa pengar på foder om man tycer de gör skillnad och promt vill ha de .. all gör ju sm man vill med sina pengar=)

Säger bara min åsikt här och de är ju inge om all andra måste tycka=)
 
Om din häst behöver extra foder? Det hänger helt och hållet på värdena i det grovfoder du ger din häst, en analys så ser du var brister finns.


Instämmer och gör ett litet tillägg om vart i landet du bor. Här i söder har många redan släppt på sommarbete.
 
Det "vetenskapliga" sättet att gå till väga är som boj skriver, att kolla på näringsbehov och vad grovfodret innehåller och eventuellt komplettera.

Om man inte har tillgång till annalys på av fodret så återstår det att titta på hull och hur hästen musklar sig. Ser det bra ut är allt förmodligen frid och fröjd men tyvärr så syns exemeplvis proteinbrist inte förrän det gått rätt långt och då tar det tid att bygga upp hästen igen.

Oavsett hur man går till väga så ska man inte lita på att det man väljer att ge är lagom utan man behöver ha koll på effekten på hästen.
 
Det finns nya studier som visar på att tränande och tävlande travhästar hästar klarar sig på endast grovfoder. Det är bättre för hästens mage att öka på grovfodergivan än lägga till kraftfoder. Man grunden ligger i att ha en analys på sitt foder och beräkna utifrån det( finns gratis program som räknar ut hästens energibehov utifrån foderanalysen o hästens motion).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: IngelaH
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
557
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
854
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp