Träning under "transportpromenad"

marytwice

Trådstartare
Jag behöver lite tips, jag har läst böcker och forum av olika slag men nu är det blankt i huvudet...

Jag har en labbe på 6 år som är väldigt mycket "labrador" dvs glad, busig, äter allt...etc, men framför allt rätt så okontaktbar när vi är ute och går.

Det går rätt så bra att gå ut och jobba med honom, ex gå ut och jobba med inkallning, platsövningar och liknande.

Problemet kommer när vi "bara" ska gå någon stans - transportpromenader till exempel till och från dagis.
Det är inte så att han ställer till med några direkta problem, men han stänger totalt av öronen.

Har någon något bra tips på vad vi kan göra på dessa promenader så att matte blir roligare/aktuell att lyssna på, men ändå kommer framåt.

Han är väldigt matmotiverad, så vet han att jag har godis i fickan så har han rätt så bra kontakt med mig under promenaden, leksaker fungerar i korta stunder - han tappar intresset fort.

Lite rörigt inlägg men hoppas någon har några idéer

/M
 
Sv: Träning under "transportpromenad"

Det är ju en retriever dom brukar väl oftast gilla att bära på saker.. Gillar din att knalla runt med tex en pinne/boll eller annat så undviker man ju ätandet, och min hund blir iaf mer koncentrerad på sin arbetsuppgift :)
Sen kan du ju alltid träna in ett kommando som betyder går i min direkta närheten inget nosade eller flams men utan att han behöver gå fot!
Kommer inte på nått mer :o
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 715
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp