Youweremyangel

Trådstartare
Det är så här att jag har en hund, en korsning mellan tax och jack russel.
Hon är en hund som älskar att röra på sig men jag har inte tidigare varit intresserad av några slags hund övningar. Men nu har jag blivit lite intresserad av agility och tänkte att det vore kul att försöka aktivera min vovve med detta.

Min hund är dock 4 år, kan det vara för sent att börja nu?
Och hur ska jag börja för att hon ska lära sig, jag fattar ju att jag inte kan börja hoppa massa med henne direkt utan skulle vilja träna lydnad och dressyr först då jag tkr det behövs. Hon drar nämligen väldigt mycket och bryr sig inte så mycket om vad jag säger.

Skulle gärna vilja ha lite tips och råd om hur jag kan gå till väga för att hon ska börja lyssna på mig.

Tacksam för svar. :)
 
Sv: Träning?

Aldrig försent att lära sig :) !

Det du kan börja med som en första övning är "kontakt".. Om hunden inte redan kan det förstås. När du säger kontakt ska hunden kolla upp i dina ögon beröm. Ge godis. När den väl lär sig det så kan du börja öva in "fot".. Dvs hunden ska gå på din vänstra sida nära dig och när säger fot så går du och hunden går precis brevid varken före eller efter.. Hunden ska hela tiden ha fokus på dig. Stanna så ska hunden sitta precis brevid dig stilla. Beröm plus godis. Sen kör inkallning om hunden inte redan kan det förstås. En annan bra sak är att lära hunden "stanna". Det är inte så svårt. Visa gärna med handen som polisen gör stoptecken och säg "stanna". Backa nått steg hunden ska sitta kvar, gå fram beröm.

Nu är det dags att bygga ett hinder tycker jag. Lär hunden "hopp". beröm.. När hunden kan hopp, säg åt den att stanna på ena sidan av hindret.. Du själv hoppar över hindret , vänder dig om och sedan inkallning.. när hunden närmar sig hindret skrik hopp, gör den det MAssa beröm och godis.. bus. typ.. går den runt eller under led tillbaka hunden och säg hopp .. osv..

Ett bra tips är att ladda ner "hundkoll" från svt.. Varje avsnitt är en liten bit om nybörjare agility.. Du kan ju också gå en kurs :) Agility är skitkul och bra motion:) Köp en tunnel också att öva i sedan sätt pinnar som slalom :)
 
Sv: Träning?

Det bästa är nog att gå en kurs för själva agilityn, men först kräver de flesta klubbar (iaf häromkring) att hunden ska kunna vara lös kring andra hundar.

Hunden måste alltså kunna inkallning, stanna och att ha kontakt på dig även med störning. Se till att ha gott godis eller en leksak hon älskar. Använd gärna klicker.

Och det är klart att det aldrig är försent att lära! 4 år är ju ingen ålder heller.
 
Sv: Träning?

Det är så här att jag har en hund, en korsning mellan tax och jack russel.
Hon är en hund som älskar att röra på sig men jag har inte tidigare varit intresserad av några slags hund övningar. Men nu har jag blivit lite intresserad av agility och tänkte att det vore kul att försöka aktivera min vovve med detta.

Min hund är dock 4 år, kan det vara för sent att börja nu?
Och hur ska jag börja för att hon ska lära sig, jag fattar ju att jag inte kan börja hoppa massa med henne direkt utan skulle vilja träna lydnad och dressyr först då jag tkr det behövs. Hon drar nämligen väldigt mycket och bryr sig inte så mycket om vad jag säger.

Skulle gärna vilja ha lite tips och råd om hur jag kan gå till väga för att hon ska börja lyssna på mig.

Tacksam för svar. :)

Det bästa är nog om du går en kurs i agility så du även får lite hjälp med att sätta igång din hund.
Personligen tycker jag aldrig det är försent att börja med något nytt.!

Har sätt en tax/jack russel blandning tidigare, hade varit roligt med en bild på din vovve,bara av ren nyfikenhet:)!
 
Sv: Träning?

Jättekul att du vill börja träna och aktivera din hund! Har du någon brukshundklubb? I så fall har de säkert allmänlydnadskurser. Börja med att gå en sådan kanske för att sedan arbeta dig vidare och gå en agilitykurs så att du får allt rätt och får hjälp att få till det bra? :)
 
Sv: Träning?

En del av hindrena kan du börja träna med hunden kopplad. Troligen kommer vovven att inse att det är så roligt det här med agility att du får en bättre kontakt och inkallning lite på "köpet". Så har det funkat med alla mina hundar som fått testa agility. :)

Jag började med min golden när hon var 5år, dvs förra sommaren. Hon älskar det och blir som valp på nytt på agilityplan...! Så nej det är inte försent att börja nu.
 
Sv: Träning?

Tack så jätte mycket för alla svar :D jag är jätte sugen på att börja på direkten. Kommer börja med lydnad :) ska försöka lägga in en bild senare, har dock aldrig fattat hur man gör :P
 
Sv: Träning?

minabilder165.jpg


Här e en bild på min lilla prinsessa Precious :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
38
· Visningar
1 059
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 910
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 135
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 573
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp