Bukefalos 28 år!

@Julienne
Jag är inne på lite samma spår som @Monstermom :)
Om man tänker att man aktiverar hunden 1h per dag så har hunden ändå 23h/dygn att vila på :) Det ger 7h aktivitet och 161h vila per vecka, vilket inte är så mycket när man ser det så. Jag tror personligen att det är svårt att överaktivera en hund så länge man aktiverar den på olika sätt och både fysiskt och psykiskt. 1h bollkastning varje dag kan nog göra vilken hund som helst stressad, men om du sprider ut aktiviteterna på t ex dragweight (styrka), agility (kondition, hjärna, samarbete), spår/nosework (hjärna), löpträning (kondition), dog parkour (styrka och balans) så kan du lätt köra varje dag :)
 
Vila är jätteviktigt för musklers uppbyggnad, i (över)ansträngning bryts musklerna ner medan de i vilofasen byggs upp för att klara den ansträngningen bättre nästa gång. Får de ingen vila kommer de bara att fortsätta brytas ner. (Och får de bara vila så bryts de också ner, kroppen sparar inte på överkapacitet - use it or lose it.) Men man kan ju jobba olika muskler på olika sätt, olika gånger, då blir det lite som en form av "vila" för de som inte ansträngs just då. Ju hårdare överansträngning (och för hård är inte bra!) desto mer vila behövs, först för att bygga upp musklerna dit de var, sedan lägga på lite extra så de kan jobba mer nästa gång. Och tvärtom, ju mildare överansträngning desto kortare vila behövs. (Och de allra flesta hundar sover ju faktiskt ganska regelbundet. :D)

Så länge hunden ligger i alla fall en bit under "ansträngning" räknar jag det som vila. :up:

Det hon på hundkursen menade va att de skulle vila för huvudet typ. Som ex efter en 2 dagars utställning tyckte hon hunden skulle vila (endast kissa bajsa promenad) i minst 2 dagar. Men min tycker jag inte är ett dugg påverkad efter en utställning, jo efter Crufts men inte efter en vanlig utställning.
 
Med vilodag menar jag inte att man inte gör något fysiskt alls, utan bara att man inte har någon riktad fysträning. Monsters vilodagar har i alla fall någon/några mils promenad i sig plus träningspass inom någon sport eller något spår eller liknande, som regel. Jag menar inte att hunden slappar i soffan.
Jag har ändrat mig en del runt det här det senaste året. Mina hundar har tidigare gått rätt hårt alla dagar i veckan, nu är jag mer noga med att lägga in riktiga vilodagar. Och då menar jag verkligen vila dvs vi hänger i soffan hela dagen, på sin höjd att de går ut och kissar i trädgården. Under perioder jobbar de verkligen hårt sju dagar i veckan i flera veckor, då försöker jag lägga in _viloveckor_ efteråt för att kroppen ska hinna läka ut småskador osv.

Har inte fystränat dem alls i sommar, de behöver all vila de kan få när de inte jobbar. Lite balansträning och stillsam gymnastik är vad de får i träningsväg nu. Kondisen är kanske lite sämre än förra sommaren när vi dragtränade mer, men å andra sidan upplever jag att deras mentala batterier är lite mer laddade nu. Förra hösten var de rent ut utbrända!
 
Jag har ändrat mig en del runt det här det senaste året. Mina hundar har tidigare gått rätt hårt alla dagar i veckan, nu är jag mer noga med att lägga in riktiga vilodagar. Och då menar jag verkligen vila dvs vi hänger i soffan hela dagen, på sin höjd att de går ut och kissar i trädgården. Under perioder jobbar de verkligen hårt sju dagar i veckan i flera veckor, då försöker jag lägga in _viloveckor_ efteråt för att kroppen ska hinna läka ut småskador osv.

Har inte fystränat dem alls i sommar, de behöver all vila de kan få när de inte jobbar. Lite balansträning och stillsam gymnastik är vad de får i träningsväg nu. Kondisen är kanske lite sämre än förra sommaren när vi dragtränade mer, men å andra sidan upplever jag att deras mentala batterier är lite mer laddade nu. Förra hösten var de rent ut utbrända!

Det tror jag absolut, men för våra hobbyhundar är det nog betydligt mer vila till vardags än det är för dina hundar. :D

Det hon på hundkursen menade va att de skulle vila för huvudet typ. Som ex efter en 2 dagars utställning tyckte hon hunden skulle vila (endast kissa bajsa promenad) i minst 2 dagar. Men min tycker jag inte är ett dugg påverkad efter en utställning, jo efter Crufts men inte efter en vanlig utställning.

Vila för huvudet är jätteviktigt, men då handlar det väl om att vila från intryck efter hunden varit bombarderad. Jag tycker snarare att ett rejält fyspass efter någon mentalt stressande upplevelse kan vara väldigt bra!

(Huruvida hunden behöver vila efter just utställning eller inte låter jag bli att uttala mig om.)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 649
Senast: solrose00
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 800
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 970
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp