Vad är fel på min hund? Desperat sista försök

Fick resultat igår 👍 Blodplättarna normala så han verkar vara på bättringsvägen. Veterinären menade på att det är kortisonet som orsakar alla besvär med ryggont, mage mm så ska trappa ner nu. De ville inte utreda magen förrän han slutat helt med medicin och är "friskförklarad" utan fick råd att byta foder och se om han fick anfall eller ej.

Så vilket byter man till? Vi har haft RC, Acana, Canagan, Happy Dog och Mush. Så ge gärna tips på vad era mag-känsliga hundar äter, vill dock ha spannmålsfritt och så måste det va låg fetthalt.
Hur ofta ger ni era mat? Han har fått 4ggr/dag nu pga hungern m kortisonet men det är kanske inte det bästa för känsliga magar? Ska gå ner till en halv losec varannan dag och har bara tabletter för en vecka så behöver hitta ett vettigt alternativ asap..
 
Fick resultat igår 👍 Blodplättarna normala så han verkar vara på bättringsvägen. Veterinären menade på att det är kortisonet som orsakar alla besvär med ryggont, mage mm så ska trappa ner nu. De ville inte utreda magen förrän han slutat helt med medicin och är "friskförklarad" utan fick råd att byta foder och se om han fick anfall eller ej.

Så vilket byter man till? Vi har haft RC, Acana, Canagan, Happy Dog och Mush. Så ge gärna tips på vad era mag-känsliga hundar äter, vill dock ha spannmålsfritt och så måste det va låg fetthalt.
Hur ofta ger ni era mat? Han har fått 4ggr/dag nu pga hungern m kortisonet men det är kanske inte det bästa för känsliga magar? Ska gå ner till en halv losec varannan dag och har bara tabletter för en vecka så behöver hitta ett vettigt alternativ asap..
Känsliga magar ska ha mat ofta - min (som inte äter kortison) får mat 4-6 gånger om dagen plus mellanmål. Han äter ett njurfoder (fett) och Purina HA. Jag väger honom någon gång i veckan

När vi bara trodde att det var magen fick han Majstor anka och ris (anka sägs vara snällt, men många ankfoder är feta).
 
Fick resultat igår 👍 Blodplättarna normala så han verkar vara på bättringsvägen. Veterinären menade på att det är kortisonet som orsakar alla besvär med ryggont, mage mm så ska trappa ner nu. De ville inte utreda magen förrän han slutat helt med medicin och är "friskförklarad" utan fick råd att byta foder och se om han fick anfall eller ej.

Så vilket byter man till? Vi har haft RC, Acana, Canagan, Happy Dog och Mush. Så ge gärna tips på vad era mag-känsliga hundar äter, vill dock ha spannmålsfritt och så måste det va låg fetthalt.
Hur ofta ger ni era mat? Han har fått 4ggr/dag nu pga hungern m kortisonet men det är kanske inte det bästa för känsliga magar? Ska gå ner till en halv losec varannan dag och har bara tabletter för en vecka så behöver hitta ett vettigt alternativ asap..
Min hund som har kraftig magkatarr (så kraftig att de trodde det var cancer) får enbart äta RC hypoallergenic. Hon äter 6-7 ggr om dagen. Hon får också losec och andapsin.
Ska hon ha något att tugga på annars är det Virbac-ben. Inget annat.
 
Fick resultat igår 👍 Blodplättarna normala så han verkar vara på bättringsvägen. Veterinären menade på att det är kortisonet som orsakar alla besvär med ryggont, mage mm så ska trappa ner nu. De ville inte utreda magen förrän han slutat helt med medicin och är "friskförklarad" utan fick råd att byta foder och se om han fick anfall eller ej.

Så vilket byter man till? Vi har haft RC, Acana, Canagan, Happy Dog och Mush. Så ge gärna tips på vad era mag-känsliga hundar äter, vill dock ha spannmålsfritt och så måste det va låg fetthalt.
Hur ofta ger ni era mat? Han har fått 4ggr/dag nu pga hungern m kortisonet men det är kanske inte det bästa för känsliga magar? Ska gå ner till en halv losec varannan dag och har bara tabletter för en vecka så behöver hitta ett vettigt alternativ asap..
Vår hund som var allergisk mot typ alla vanliga proteiner och som oxå fick bukspottkörtelinflammation åt Emmzo vilt tillsammans med Olewo morotspellets som vi blötte upp. Båda våra hundar med känsliga magar var tvungna att äta var femte timme dygnet runt för att fungera bra i magen. En vän som oxå har hund med känslig mage har köpt en foderautomat som matar på nätterna. Min sambo och jag sov i skift eftersom våra hundar även behövde ut och kissa på natten pga kortisonet.
 
Min som fick pankreatit och magproblem för 1,5 år sedan rekommenderades och fick då mat 5 ggr/dag men efter några månader så drog vi ner till 4 ggr/dag vilket hon fortfarande får.
 
Ni som haft kortison, slutade era kissa inne när ni minskade dosen? Och matfixeringen? 🙏
Nu har vi sedan 2 dagar trappat ner till 1mg/kg.
Är ensam med 10mån bebis och hund så att hålla honom borta från mat är nästan omöjligt om jag inte låser honom ute eller i ett sovrum 5 gånger om dagen.. så hoppas verkligen inte att han är så hyperkänslig, han hittar ju alltid en smula trots att jag sopar och torkar hela tiden 😓
 
Ni som haft kortison, slutade era kissa inne när ni minskade dosen? Och matfixeringen? 🙏
Nu har vi sedan 2 dagar trappat ner till 1mg/kg.
Är ensam med 10mån bebis och hund så att hålla honom borta från mat är nästan omöjligt om jag inte låser honom ute eller i ett sovrum 5 gånger om dagen.. så hoppas verkligen inte att han är så hyperkänslig, han hittar ju alltid en smula trots att jag sopar och torkar hela tiden 😓

Kissandet blev bättre på min, men matfixeringen finns kvar. Han går ju dock fortfarande på låg dos så jag vet ju inte om det skulle försvinna helt om han skulle sluta med kortisonet helt och hållet.
 
Ni som haft kortison, slutade era kissa inne när ni minskade dosen? Och matfixeringen? 🙏
Nu har vi sedan 2 dagar trappat ner till 1mg/kg.
Är ensam med 10mån bebis och hund så att hålla honom borta från mat är nästan omöjligt om jag inte låser honom ute eller i ett sovrum 5 gånger om dagen.. så hoppas verkligen inte att han är så hyperkänslig, han hittar ju alltid en smula trots att jag sopar och torkar hela tiden 😓
Biverkningarna minskar när dosen minskas. Men 1 mg/kg är fortfarande en hög dos så förvänta dig ingen jättestor skillnad.
 
Biverkningarna minskar när dosen minskas. Men 1 mg/kg är fortfarande en hög dos så förvänta dig ingen jättestor skillnad.
Tack för svaret 🙏
Jag är dock förtvivlad, tycker han har blivit mycket värre sen vi halverade dosen. Första 2-3 dagarna blev han bättre, nu har han i princip varenda symptom på Cushings.. plus kissar inne dagligen, okontaktbar så fort det finns mat, vill inte gå promenad.. precis som i början av kortisonbehandlingen, och den var ändå 25mg/dag.
Hur låg dos räknas som låg? Han ska till veterinären på torsdag, förhoppningsvis kan vi gå ner till 5mg/dag på 10kg då. Vet du något om Myfenax ger samma biverkningar? Hittar inte direkt någon info om det läkemedlet..
 
Vi ger Myfenax till vår ridgeback som lider av kronisk mag- tarmsjukdom. Han tål inte kortison eller Cyklosporin, så Myfenax blev det istället. Vi märker inga av de vanliga biverkningarna som kortison ger. Däremot har Myfenax en allvarlig biverkning då den går på benmärgen och trombocyterna. Vi får kolla vår kille regelbundet med blodprov så att värdena är okej.
 
Vi ger Myfenax till vår ridgeback som lider av kronisk mag- tarmsjukdom. Han tål inte kortison eller Cyklosporin, så Myfenax blev det istället. Vi märker inga av de vanliga biverkningarna som kortison ger. Däremot har Myfenax en allvarlig biverkning då den går på benmärgen och trombocyterna. Vi får kolla vår kille regelbundet med blodprov så att värdena är okej.
Men det va ju skit, han får myfenax och kortison mot pankreatit och trombocytopeni 🤦‍♀️ tror han har allvarliga problem med mage/tarm så risken är väl att han får gå på sånt resten av livet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 835
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 384
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 502
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp