träningsfysiologi, strategier

Har jag sagt att hon ska bli sprinter?
Har jag sagt att det inte kommer i framtiden?

Suck... Ska man springa snabbt är det skivstång som gäller. Ska man hoppa högt är det en det mer en kompromiss mellan vikt och styrka. Ska man kasta långt är det också skivstång.

Och teknik.

I framtiden är skivstången försent. De andra har redan kört den. Lite som att hoppa över matte för att läsa bättre.
 
Suck... Ska man springa snabbt är det skivstång som gäller. Ska man hoppa högt är det en det mer en kompromiss mellan vikt och styrka. Ska man kasta långt är det också skivstång.

Och teknik.

I framtiden är skivstången försent. De andra har redan kört den. Lite som att hoppa över matte för att läsa bättre.
Vilka är dina meriter på tränings- och tävlingsfronten?
Är skivstång det enda tänkbara och möjliga sättet att bygga muskelstyrka? Eller finns det måhända andra sätt också?
Från vilken ålder anser du att skivstången är ett måste om man ska kunna bli världsmästare?
Och, räknar du pubertet från tidig tjejpubertet eller sen killpubertet?
Jag tycker att du är alldeles för enkelspårig vad gäller träning med skivstång och jag väljer att ignorera ditt tjat om det och istället lyssna på de erfarna tränare som finns runt oss.
Det enda de saknar är kunskap och erfarenhet av träning med astma. Och DET är en helt annan sak.
 
Jag har både ansträngningsutlöst och allergisk astma sedan barnsben. Jag gick tidigit hos sjukgymnast för att lära mig andas rätt. Det underlättade både syresättning och förmåga att få upp slem ur luftrören. Så sjukgymnastik är nog en av flera viktiga pusselbitar.

Några tips för att undvika att astma triggas under träning är att värma upp längre än normalt och att inte dricka kall vätska under ansträngning (ljummen sportdryck/vätska är bäst). Själv behöver jag minst 25 minuters lågintensiv uppvärmning (jogging) innan jag kör hårdare. Med "hårdare" menar jag allt från marafart till backe och sprintintervaller.

Puberten och de närmast följande åren tyckte jag själv för övrigt var den värsta perioden ur astmasynpunkt. Jag hade väldigt svårt att springa ens två kilometer. Sedan började det släppa av sig själv och jag gick från en tvåa i idrott till en solklar femma från den ena terminen till den andra. Det värsta liksom växte bort och jag tror att det är sant för många astmatiker. Det vänder!

Sedan vet jag att du skrev att din dotter har fungerat på Bricanyl men att hon inte tar det för att det är dopingklassat. Jag vet inte om du såg det, men jag svarade i den tråden så jag upprepar det här. Icke-elitutövare omfattas av retroaktiv dispens, vilket innebär att om man testas så begär man (och får) dispens för Bricanyl. En puff Bricanyl direkt före träning kan göra underverk för träning.
 
Jag har både ansträngningsutlöst och allergisk astma sedan barnsben. Jag gick tidigit hos sjukgymnast för att lära mig andas rätt. Det underlättade både syresättning och förmåga att få upp slem ur luftrören. Så sjukgymnastik är nog en av flera viktiga pusselbitar.

Några tips för att undvika att astma triggas under träning är att värma upp längre än normalt och att inte dricka kall vätska under ansträngning (ljummen sportdryck/vätska är bäst). Själv behöver jag minst 25 minuters lågintensiv uppvärmning (jogging) innan jag kör hårdare. Med "hårdare" menar jag allt från marafart till backe och sprintintervaller.

Puberten och de närmast följande åren tyckte jag själv för övrigt var den värsta perioden ur astmasynpunkt. Jag hade väldigt svårt att springa ens två kilometer. Sedan började det släppa av sig själv och jag gick från en tvåa i idrott till en solklar femma från den ena terminen till den andra. Det värsta liksom växte bort och jag tror att det är sant för många astmatiker. Det vänder!

Sedan vet jag att du skrev att din dotter har fungerat på Bricanyl men att hon inte tar det för att det är dopingklassat. Jag vet inte om du såg det, men jag svarade i den tråden så jag upprepar det här. Icke-elitutövare omfattas av retroaktiv dispens, vilket innebär att om man testas så begär man (och får) dispens för Bricanyl. En puff Bricanyl direkt före träning kan göra underverk för träning.

Glömde posta en länk som jag hade tänkt göra: http://www.naaf.no/Documents/1. All...ling_av_anstrengingsastma_Bjermer_Romberg.pdf

Artikeln gör en genomgång av olika typer av behandling, men också lite träningsråd vid ansträngningsastma.
 
tack @Philosophia för konkreta råd (i det ämne jag frågat efter...) VI får testa om det hjälper med (ännu) längre uppvärmning. Besök hos sjukgymnast för andningsteknikövning får det också bli framöver, men jag tror att det får vänta tills vidare undersökningar är gjorda så vi vet bättre vilka förutsättningarna är. Jag är ju, som sagt, inte helt säker på att det ens är astma vi har att brottas med...

Skillnaden mellan effekten av Bricanyl och Ventoline är inte så stor att det känns lönt att hålla på och krångla med det. Och ja, jag har koll på att det finns nån form av generell dispens för medicinering och möjlighet att söka om dispens i efterhand. Problemet är bara, som jag ser det, att dottern har fått sin diagnos på alldeles för lösa grunder (= dålig undersökning, bara på våra ord) så jag är inte ens säker på att vi skulle få ut ett läkarintyg på att det är astma hon har, om vi skulle behöva ansöka om dispensen i efterhand. (grinig läkare) Och jag vet ju att oanmälda dopingkontroller förekommer, att de dyker upp på träning och tar prov (vi har några klubbmedlemmar som fått lämna prov på detta vis), så jag vågar helt enkelt inte chansa. Det får vänta tills vi har fått bättre undersökningar utförda.
 
Sedan vet jag att du skrev att din dotter har fungerat på Bricanyl men att hon inte tar det för att det är dopingklassat. Jag vet inte om du såg det, men jag svarade i den tråden så jag upprepar det här. Icke-elitutövare omfattas av retroaktiv dispens, vilket innebär att om man testas så begär man (och får) dispens för Bricanyl. En puff Bricanyl direkt före träning kan göra underverk för träning.
Det måste väl vara specifikt för friidrotten i sådana fall? Jag var nämligen på föreläsning i helgen i barnens ena sport och där måste det sökas dispens för Bricanyl innan tävling. Nu är det extremt sällan dopingkontroller i den sporten på den nivån men det förekommer.
 
Det måste väl vara specifikt för friidrotten i sådana fall? Jag var nämligen på föreläsning i helgen i barnens ena sport och där måste det sökas dispens för Bricanyl innan tävling. Nu är det extremt sällan dopingkontroller i den sporten på den nivån men det förekommer.
reglerna varierar något mellan olika idrottsförbund, men alla står ju under riksidrottsförbundets regelverk.
http://www.rf.se/Antidoping/Dispens/
 
Jag hade också astma som yngre, andningsträning gick jag också på. Kanske kan vara värt att prova även fast dottern inte är ordentligt utredd? I mitt landsting kostar det 200 kr att gå till sjukgymnast och det hade jag gärna lagt ut på vinst och förlust om det skulle kunna ge mitt barn en bättre vardag.
 
Jag hade också astma som yngre, andningsträning gick jag också på. Kanske kan vara värt att prova även fast dottern inte är ordentligt utredd? I mitt landsting kostar det 200 kr att gå till sjukgymnast och det hade jag gärna lagt ut på vinst och förlust om det skulle kunna ge mitt barn en bättre vardag.
Vi avvaktar tills vi vet vad vi har att brottas med, både i form av diagnos och väntetid för vidare undersökningar. Nuvarande system funkar "okej" och hon har inga som helst problem "till vardags" utan det är bara vid löpning besvären visar sig. Och då bara om hon håller högre tempo (nåja, allt är relativt... det går inte särskilt fort då heller...) med träningskompisarna. När hon joggar här hemma har hon inga besvär.
 
Vilken toppen länk! :D Tusen tack! :D Jag insåg att det antagligen har med att göra att alla är välkomna att tävla på SM nivå, för och nackdelar med en relativt liten sport. ;)
varsågod!
Själv har jag letat mig (nästan) gråhårig efter rödlistan, dvs där man kan söka på läkemedlen, innan jag hittade den väl gömd. Man är väl kanske lite färgad av hästsportens hårda dopingbestämmelser, där nästan allt är förbjudet att använda. Inom idrotten är det ju faktiskt rätt mycket som är tillåtet.

(här är den http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/ )
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 597
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 067
Senast: Gnist
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp