Träningshjälp..?

J

Jooonii

Jag har tänkt på en sak som jag speciellt tänker på när jag läser runt i olika trådar här på buke.

Ibland kan det ex stå
Jag har inte så stor erfarenhet av NH men vi provar oss fram

Inom 'NH' filosofin som används av bukefalister så verkar inte intresset av att lära sig med hjälp av en tränare vara så stort.

Varför är det så egentligen??

Inom ex tränings filosofier/metoder inom ex hoppning och var det gäller hoppträning så är det ju majoriteten som innehar förståelsen av att ta hjälp med träningen, det är ju så när det gäller allt, Islandshästridning, Western etc. Men just när man tränar inom NH filosofin så verkar inte det här behovet finnas och med tanke på hur man tränar sina hästar med enbart hjälp av kroppsspråk och röst så borde väl det här behovet vara stort att lära sig förstå hur man ska trän sina hästar på bästa sätt.

Men alla verkar bara pröva sig fram helt på egen hand, visst! Jätte bra att man provar sig fram men alla behöver ju hjälp med att skapa en stabil grund att stå på!

För mig är det oacceptabelt att ex försöka att lära sig på egen hand hur man bör sitta och hur man inverkar i ett hoppsprång, hur man får en häst att tölta på rätt sätt eller liknande.


Men alltså, min fråga är, varför är engagemanget att ta hjälp av tränare inom NH så liten? Beror det på okunskap? Att det ger någon slags status att säga att
jag tränar min häst enligt NH, jag kan rida den i alla gångarter utan tyglar
(att man kan rida sin häst utan utrustning har ju självklart inte med att göra att man använder sig av NH metoden eftersom det kräver speciell kommunikation som man visserligen kan träna fram med hjälp av nh men även genom annan träning, men jag vill bara poängtera sammanhanget!)

(Vill inte ha någon munhuggtråd!)
 
Sv: Träningshjälp..?

Jag själv har lärt mig av en tränare för några år sedan och sedan vidareutvecklat och kombinerat med andra stilar och skapat en sorts träning som passar mig och hästarna jag har på träning utmärkt.
Jag kan inte tala för andra men jag tror det är mycket som folk tror man kan lära sig av böcker och filmer...

Jag kommer ihåg när min tränare gav mig filmer från och med Pat Parelli, efter många timmars träning med dem som instruktör, och hennes ord var "!jag vill att du ska se dem här, men visa dem inte för andra som inte är insatta, man behöver förstå grunderna och veta HUR innan man testar på egen hand".
Idag känns det som vem som helst kan köpa en film/ kolla på youtube och sen göra hemma på egen hand.
Jag blir även rätt mörkrädd när jag ser alla (förvisso vackra men ändå!) hjälmlösa bilder som läggs upp av diverse medlemmar där dem även rider och hanterar hästen barfota och visar sina tricks...

Det märks att man fortfarande vill eftersträva drömmen från förr, att "tämja den vilda hingsten och rida/ umgås som vänner och jämlikar" istället för att vara med sin häst som följeslagare.

Tycker det är en positiv utveckling att NH har blivit mer utbrett och ett träningsalternativ, men man ska ändå tänka på vem som ser detta och vilken falsk bild från häst/ ridning och säkerhet detta kan ge...
 
Sv: Träningshjälp..?

När jag började med NH såg jag en film med Ellen Ofstad sen kunde jag allt :angel: Skyller på att jag var ung ;)

Att lära sig en bra grund till hästhanteringen behöver man hjälp med. Vi människor är inte alls så medvetna om sitt kroppspråk som våra hästar. Jag tränar PNH för tränare var tredje vecka sedan kompliterar jag detta med att se på filmer. Diskuterar dock alltid med tränaren innan jag provar själv.

Våra hästar är väldigt snälla och låter oss misslyckas gång på gång utan att gå i taket, det är därför det "funkar" att inte använda sig av tränare och funkar det inte är metoden skit... Tror faktiskt väldigt många tänker så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp