Det gör vi absolut! Det handlar ju om att det som du inte får någon respons på kommer du inte göra igen och det du får en bra respons för/belöning för kommer du att göra igen.
Exempel: du sitter och pratar med dina kompisar och du svär. Alla andra tittar bort, låtsas som ingenting och vänder ryggen åt dig. Kommer du svära igen strax då? Antagligen inte.
Här ser jag flera brister i dina slutsatser. För det första så antar du att alla i gruppen reagerar likadant. Det här högst otroligt att alla i gruppen skulle tystna och vända sig bort. OM en eller två gör det så får ignoransen ingen effekt eftersom den inte kommer märkas i det fortsatta pratandet. För det andra så antar du att jag direkt skulle förstå att det var svordomen som framkallade reaktionen. Det är inte troligt med tanke på att det finns ett antal andra faktorer som kan ha fått gruppen att reagera så. Det kan ha varit en åsikt jag uttryckte, en handling jag gjorde eller vad som helst. Det kan också ha varit någon utomstående som fått gruppen att tystna. Alla är möjliga alternativ när jag i min hjärna frågar mig varför gruppen är tyst. För det tredje liknar gruppens reaktion i mångt och mycket utfrysning (dvs mobbing) och det är något vi motarbetar. Det är snarare troligt att jag skulle bli mycket förvirrad av gruppens beteende och vara tvungen att fråga varför de beter sig som de gör. Raka besked är bättre i den här situationen. Om någon som sitter bredvid dig så ignorerar du det troligen inte utan du säger antagligen till personen ifråga.
Eller läraren som alltid står med en penna i handen när hon/han undervisar och det stör eleverna. Så fort läraren släpper pennan sträcker alla på sig, lyssnar och deltar aktivt. När pennan åter är i handen sjunker eleverna ihop, tittar bort och är passiva. Hur många lektioner tror du det kommer ta innan läraren inte håller i pennan längre? Inte många
Återigen antar du att läraren direkt ska koppla att det är pennan. Det är dessutom onödigt att slösa tid på att komma fram till den slutsatsen operant när det kan lösas på två röda med verbal kommunikation.
Eller; du räcker upp handen i klassrummet och svarar fel på en fråga. Läraren skrattar elakt och straffar dig. Kommer du då spontant våga räcka upp handen igen och svara på en fråga, även om chansen finns att du svarar rätt? Nja...
Det här är inte en korrigering i avseende att ändra ett beteende. Det är exempel på en härskarteknik med syfte att förnedra, förminska och osynliggöra. Vidare studier inom detta finns inom sociologin
Eller du blir stoppad av polisen för att du kör för fort. Du får böter. Kommer du att köra långsammare från och med nu? Tja, kanske den första veckan, men sedan kommer du köra likadant igen. Bestraffningen är alltså resultatlös. Skulle en polis däremot stanna dig en dag när du kör lagligt och säga "
Fan vad bra du körde, här har du 10 000 för det! Ha en bra dag!" Skulle du då anstränga dig för att köra mer lagligt? Det tror jag definitivt!
Korrigeringar är verkningslösa utan belöningar. Så även denna.
Jag tipsar om att läsa lite sociologi eller bara studera hur människor interagerar i samhället.