Bukefalos 28 år!

Frågan om barn?

Fresubin

Trådstartare
Behöver lite råd från er..

Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en etta) som min far äger. Jag skulle vilja säga att vi har ett väldigt bra förhållande, vi är lite olika på måga punkter men det innebär ofta att vi kompletterar varandra på dessa punkter vilket jag tycker är bra. Särbo livet har fungerat bra, vi är dock mest här hos mig eftersom han arbetar nära min lägenhet och därför känns det mest logiskt att vi mest är här, och det fungerar jätte bra. Nu förstår jag ju att han inte känner sig helt som hemma här eftersom alla hans grejer är hos honom och han mer får bo i en väska här ungefär.

De senaste 2 åren har ju samtal om att flytta ihop kommit på tal. Vi kan prata om mycket, men när det gäller viktiga bitar som barn, framtid osv så är det ALLTID jag som får ta upp detta på tal. Och när jag väl gör det så pratar vi ju om det, men jag får aldrig något definitivt svar utan vi resonerar kring saken bara.

Vi har letat hyresrätt i en evighet, men det verkar som att vi kan glömma detta i den här staden då det är sådan bostadsbrist. Tankarna har nu därför gått över till att skaffa en större bostadsrätt istället, då skulle i såfall min far sälja ettan och köpa en 3a och vi hyr sedan av honom. Detta av anledningen att jag inte får ta lån eftersom jag inte har någon säker inkomst just nu, men min far har väldigt god ekonomi och känner inte ens att han behöver låna över huvud taget utan ser det som en investering.

Detta känns ju kalasbra, förutom en aspekt. En viktig sådan.
Barnfrågan...

Jag är inte 100% säker på att jag vill bli mamma, men jag är 99 % säker på att jag vill bli mamma.
Jag har tagit upp den här frågan med killen (eftersom han själv aldrig skulle göra det) för att se hur han står i frågan då jag inte vill slösa min tid på någon som inte är på väg åt samma håll som jag är. Då pratar vi om det och han säger att han är rädd, och att han inte har fått någon bra bild av barn sedan ett tidigare förhållande där han blev "styvfar". Men jag har försökt förklara att det inte är samma sak när det gäller ens eget barn. Han säger också att det känns så långt bort, med tanke på att vi inte ens bor ihop och att han har svårt att föreställa sig.

Men alltså jag är snart 30 år, han är ett par år äldre än 30. Det han känner nu kring barn är väl så han kommer känna? han är ju en vuxen man, vad ska ändras på 2 år?

Kan jag kräva ett Ja eller Nej av en annan person när jag är 1% osäker själv?
Kan jag kräva ett svar när vi inte ens bor ihop?

Jag känner mest att jag inte vill köpa en bostadsrätt med en kille som jag inte får ett svar av om han vill ha barn?, men känner samtidigt att *jag kan ju inte kräva ett svar, vi bor ju inte ens ihop än..*
Det är liksom för tidigt, men ändå väl i tiden med tanke på att jag är runt 30.

Sorry för lång text, behöver lite input här.
 
Men börja med gemensamt boende då och se hur det utvecklar sig? Verkar ju som det inte är ett så stort beslut m tanke på att din pappa köper och ni hyr av han. Går det åt skogen kan han ( pappa) alltid sälja den igen och din kille kan ju hyra ut sin hyresrätt i andra hand ett tag och se hur relationen utvecklar sig?
 
Men han har inte sagt att han INTE vill ha barn? Jag är ingen barnmänniska, alls. Jag säger inte tvärt nej till barn, jag skulle inte heller ha några problem med att dejta en man som redan har barn, det är egentligen själva graviditet->förlossning->småbarnstiden jag är rädd för. Jag skulle säga att det är 70% att jag ändå skulle vilja ha barn någon gång, med rätt man. Just därför hade jag kanske dragit öronen åt mig om det var en kille som tvärt sa att han aldrig någonsin ville ha barn. Likadant om han hade sagt att han ville ha barn nu inom de närmaste åren, för där är inte jag. Men så länge han ändå kan tänka sig det någon gång, när era liv är mer "ordnade", hade jag inte hängt upp mig på det.
 
För mig låter det skruvat att hopflyttningen ska villkoras med ett ja till barn från hans sida. En praktisk fråga (boende) som kopplas samman med det viktigaste beslutet i ens liv (barn). Jag tycker att du verkar ha snurrat in dig i den tanken.
 
Behöver lite råd från er..

Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en etta) som min far äger. Jag skulle vilja säga att vi har ett väldigt bra förhållande, vi är lite olika på måga punkter men det innebär ofta att vi kompletterar varandra på dessa punkter vilket jag tycker är bra. Särbo livet har fungerat bra, vi är dock mest här hos mig eftersom han arbetar nära min lägenhet och därför känns det mest logiskt att vi mest är här, och det fungerar jätte bra. Nu förstår jag ju att han inte känner sig helt som hemma här eftersom alla hans grejer är hos honom och han mer får bo i en väska här ungefär.

De senaste 2 åren har ju samtal om att flytta ihop kommit på tal. Vi kan prata om mycket, men när det gäller viktiga bitar som barn, framtid osv så är det ALLTID jag som får ta upp detta på tal. Och när jag väl gör det så pratar vi ju om det, men jag får aldrig något definitivt svar utan vi resonerar kring saken bara.

Vi har letat hyresrätt i en evighet, men det verkar som att vi kan glömma detta i den här staden då det är sådan bostadsbrist. Tankarna har nu därför gått över till att skaffa en större bostadsrätt istället, då skulle i såfall min far sälja ettan och köpa en 3a och vi hyr sedan av honom. Detta av anledningen att jag inte får ta lån eftersom jag inte har någon säker inkomst just nu, men min far har väldigt god ekonomi och känner inte ens att han behöver låna över huvud taget utan ser det som en investering.

Detta känns ju kalasbra, förutom en aspekt. En viktig sådan.
Barnfrågan...

Jag är inte 100% säker på att jag vill bli mamma, men jag är 99 % säker på att jag vill bli mamma.
Jag har tagit upp den här frågan med killen (eftersom han själv aldrig skulle göra det) för att se hur han står i frågan då jag inte vill slösa min tid på någon som inte är på väg åt samma håll som jag är. Då pratar vi om det och han säger att han är rädd, och att han inte har fått någon bra bild av barn sedan ett tidigare förhållande där han blev "styvfar". Men jag har försökt förklara att det inte är samma sak när det gäller ens eget barn. Han säger också att det känns så långt bort, med tanke på att vi inte ens bor ihop och att han har svårt att föreställa sig.

Men alltså jag är snart 30 år, han är ett par år äldre än 30. Det han känner nu kring barn är väl så han kommer känna? han är ju en vuxen man, vad ska ändras på 2 år?

Kan jag kräva ett Ja eller Nej av en annan person när jag är 1% osäker själv?
Kan jag kräva ett svar när vi inte ens bor ihop?

Jag känner mest att jag inte vill köpa en bostadsrätt med en kille som jag inte får ett svar av om han vill ha barn?, men känner samtidigt att *jag kan ju inte kräva ett svar, vi bor ju inte ens ihop än..*
Det är liksom för tidigt, men ändå väl i tiden med tanke på att jag är runt 30.

Sorry för lång text, behöver lite input här.

Jag vill troligtvis ha barn i framtiden. Men är inte helt säker och i dagsläget är det en ickefråga då jag inte vill ha barn nu i vart fall.

Jag har faktiskt inte frågat min sambo om han vill ha fler barn, (han har ett sedan innan som nu är över 18) helt enkelt för att just nu är det inte nått som intresserar mig och rimligtvis inte honom heller då han inte lyft frågan.

Varför skulle detta hindra oss från att flytta ihop nu och leva ett bra liv tillsammans nu?
 
Jag tycker det är fullt logiskt, att diskutera ordentligt så man är på samma plan innan man tar förhållandet vidare, särskilt när det gäller så stora saker som barn. Det gjorde vi redan tidigt. Sen är det klart att det inte är helt slutgiltigt, men ändå.
 
Behöver lite råd från er..

Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en etta) som min far äger. Jag skulle vilja säga att vi har ett väldigt bra förhållande, vi är lite olika på måga punkter men det innebär ofta att vi kompletterar varandra på dessa punkter vilket jag tycker är bra. Särbo livet har fungerat bra, vi är dock mest här hos mig eftersom han arbetar nära min lägenhet och därför känns det mest logiskt att vi mest är här, och det fungerar jätte bra. Nu förstår jag ju att han inte känner sig helt som hemma här eftersom alla hans grejer är hos honom och han mer får bo i en väska här ungefär.

De senaste 2 åren har ju samtal om att flytta ihop kommit på tal. Vi kan prata om mycket, men när det gäller viktiga bitar som barn, framtid osv så är det ALLTID jag som får ta upp detta på tal. Och när jag väl gör det så pratar vi ju om det, men jag får aldrig något definitivt svar utan vi resonerar kring saken bara.

Vi har letat hyresrätt i en evighet, men det verkar som att vi kan glömma detta i den här staden då det är sådan bostadsbrist. Tankarna har nu därför gått över till att skaffa en större bostadsrätt istället, då skulle i såfall min far sälja ettan och köpa en 3a och vi hyr sedan av honom. Detta av anledningen att jag inte får ta lån eftersom jag inte har någon säker inkomst just nu, men min far har väldigt god ekonomi och känner inte ens att han behöver låna över huvud taget utan ser det som en investering.

Detta känns ju kalasbra, förutom en aspekt. En viktig sådan.
Barnfrågan...

Jag är inte 100% säker på att jag vill bli mamma, men jag är 99 % säker på att jag vill bli mamma.
Jag har tagit upp den här frågan med killen (eftersom han själv aldrig skulle göra det) för att se hur han står i frågan då jag inte vill slösa min tid på någon som inte är på väg åt samma håll som jag är. Då pratar vi om det och han säger att han är rädd, och att han inte har fått någon bra bild av barn sedan ett tidigare förhållande där han blev "styvfar". Men jag har försökt förklara att det inte är samma sak när det gäller ens eget barn. Han säger också att det känns så långt bort, med tanke på att vi inte ens bor ihop och att han har svårt att föreställa sig.

Men alltså jag är snart 30 år, han är ett par år äldre än 30. Det han känner nu kring barn är väl så han kommer känna? han är ju en vuxen man, vad ska ändras på 2 år?

Kan jag kräva ett Ja eller Nej av en annan person när jag är 1% osäker själv?
Kan jag kräva ett svar när vi inte ens bor ihop?

Jag känner mest att jag inte vill köpa en bostadsrätt med en kille som jag inte får ett svar av om han vill ha barn?, men känner samtidigt att *jag kan ju inte kräva ett svar, vi bor ju inte ens ihop än..*
Det är liksom för tidigt, men ändå väl i tiden med tanke på att jag är runt 30.

Sorry för lång text, behöver lite input här.
Det var ju din pappa som köper lägenheten, så ni hyr ju fortfarande bara då. Och jag tycker inte du kan kräva ett svar sant att mycket kan hända på två år. Bara på ett halvår gick jag från att aldrig vilja ha barn till vilja ha. Som ett exempel.:-)
 
Kan inte ett alternativ vara att ni blir sambo i en av lägenheterna och den andra hyr ut sin i andra hand?

Då märker ni ganska fort om ni funkar ihop under samma tak. Lite trångt kan det bli, men det är för en begränsad tid. Antingen så funkar det ypperligt och ni flyttar till större eller så separerar ni.
 
Behöver lite råd från er..

Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en etta) som min far äger. Jag skulle vilja säga att vi har ett väldigt bra förhållande, vi är lite olika på måga punkter men det innebär ofta att vi kompletterar varandra på dessa punkter vilket jag tycker är bra. Särbo livet har fungerat bra, vi är dock mest här hos mig eftersom han arbetar nära min lägenhet och därför känns det mest logiskt att vi mest är här, och det fungerar jätte bra. Nu förstår jag ju att han inte känner sig helt som hemma här eftersom alla hans grejer är hos honom och han mer får bo i en väska här ungefär.

De senaste 2 åren har ju samtal om att flytta ihop kommit på tal. Vi kan prata om mycket, men när det gäller viktiga bitar som barn, framtid osv så är det ALLTID jag som får ta upp detta på tal. Och när jag väl gör det så pratar vi ju om det, men jag får aldrig något definitivt svar utan vi resonerar kring saken bara.

Vi har letat hyresrätt i en evighet, men det verkar som att vi kan glömma detta i den här staden då det är sådan bostadsbrist. Tankarna har nu därför gått över till att skaffa en större bostadsrätt istället, då skulle i såfall min far sälja ettan och köpa en 3a och vi hyr sedan av honom. Detta av anledningen att jag inte får ta lån eftersom jag inte har någon säker inkomst just nu, men min far har väldigt god ekonomi och känner inte ens att han behöver låna över huvud taget utan ser det som en investering.

Detta känns ju kalasbra, förutom en aspekt. En viktig sådan.
Barnfrågan...

Jag är inte 100% säker på att jag vill bli mamma, men jag är 99 % säker på att jag vill bli mamma.
Jag har tagit upp den här frågan med killen (eftersom han själv aldrig skulle göra det) för att se hur han står i frågan då jag inte vill slösa min tid på någon som inte är på väg åt samma håll som jag är. Då pratar vi om det och han säger att han är rädd, och att han inte har fått någon bra bild av barn sedan ett tidigare förhållande där han blev "styvfar". Men jag har försökt förklara att det inte är samma sak när det gäller ens eget barn. Han säger också att det känns så långt bort, med tanke på att vi inte ens bor ihop och att han har svårt att föreställa sig.

Men alltså jag är snart 30 år, han är ett par år äldre än 30. Det han känner nu kring barn är väl så han kommer känna? han är ju en vuxen man, vad ska ändras på 2 år?

Kan jag kräva ett Ja eller Nej av en annan person när jag är 1% osäker själv?
Kan jag kräva ett svar när vi inte ens bor ihop?

Jag känner mest att jag inte vill köpa en bostadsrätt med en kille som jag inte får ett svar av om han vill ha barn?, men känner samtidigt att *jag kan ju inte kräva ett svar, vi bor ju inte ens ihop än..*
Det är liksom för tidigt, men ändå väl i tiden med tanke på att jag är runt 30.

Sorry för lång text, behöver lite input här.

Du har ju redan fått svaret att han inte vet - att han ännu inte kan föreställa sig hur det är att vara förälder tillsammans med dig. Eftersom han inte vet så kan han varken svara ja eller nej. :)
 
Jag hade inte flyttat ihop utan ett mera utförligt svar. Klart han inte kan lova att han vill när det väl är dags, men om han nu är inställd på vill inte så känns det som ett osäkert kort.
Är han rädd för att du ska lämna om han säger nej till barn?
hade ni varit tillsammans i 1år och han säger att han är rädd och inte vet, då hade jag flyttat ihop iaf. Men nu är det 4år och ni både är över 30, du vill ha barn, är det då värt att lägga mera tid på förhållandet?
 
Jag tycker det är fullt logiskt, att diskutera ordentligt så man är på samma plan innan man tar förhållandet vidare, särskilt när det gäller så stora saker som barn. Det gjorde vi redan tidigt. Sen är det klart att det inte är helt slutgiltigt, men ändå.
Men åsikter, tankar och känslor ändras med tiden. Det ena ger det andra liksom.
 
En sak som också slår mig - är du @Fresubin ihop med din partner för att du älskar honom och ser honom som en livspartner, eller för att du ser honom som bra avelsmaterial?
 
Jag både flyttade ihop, förlovade mig, gifte mig och köpte hus med med mitt barns far utan att ha kunnat ge honom ett vettigare svar på barnfrågan än: "Jag vet inte om jag kommer att vilja i framtiden, men jag vill inte NU." För mig var förhållandet en sak - och det visste jag då att jag ville satsa på - och barnfrågan en helt annan. Vi hade en del lite jobbiga diskussioner innan vi gifte oss (han ville nog, som TS, ha svar där och då på om jag ville ha barn eller ej), men till slut köpte han att jag faktiskt inte KUNDE svara. Hade han pressat mig hårdare hade jag nog sett mig tvungen att lämna...

För oss blev det barn till slut - sex år efter att vi gift oss. För min del handlade det mycket om att jag inte ville ha det ogjort, att det var något jag ville prova och inte gå miste om, snarare än någon stor längtan efter barn. Och att det just då "passade bra" i våra liv. Så det går att ändra sig ganska snabbt, och det är som sagt inte säkert att man ens KAN svara på frågan om man vill ha barn eller inte.
 
Här ligger en så avgörande skillnad, tror jag:

Jag har tagit upp den här frågan med killen (eftersom han själv aldrig skulle göra det) för att se hur han står i frågan då jag inte vill slösa min tid på någon som inte är på väg åt samma håll som jag är.

För mig var förhållandet en sak - och det visste jag då att jag ville satsa på - och barnfrågan en helt annan.

Barn eller inte är naturligtvis en jättefråga för de flesta par. Och det är svårt när man vill olika. Men TS, om du ser ert förhållande som bortkastad tid om ni inte får barn, är det så mycket att hänga i granen då? Och hur tänker du när du frågar om du kan kräva honom på bestämt svar? Kräver man svar av någon som inte känner sig beredd så är väl det sannolikaste svaret nej.

Egentligen ser jag alltså bofrågan som mer eller mindre frikopplad från resten. Förutom att jag förstår din sambos inställning: svårt att veta om man vill ha barn ihop om man inte ens bott tillsammans (även om det säkert finns de som bildar familj som särbo).
 
Men åsikter, tankar och känslor ändras med tiden. Det ena ger det andra liksom.
Ja som sagt, klart att det inte är slutgiltigt svar men så att man har ett hum. Vissa vet inte och kan ändra sig, för vissa är det väldigt viktigt. Även om jag inte hade börjat försöka bli gravid innan vi bott ihop så har jag alltid velat ha barn.
 
Vi har varit tillsammans i 9 år, köpte hus tillsammans efter 2 år utan att jag var säker på att jag ville ha barn. Nu är jag gravid, men skulle påstå att jag aldrig blev säker på att jag ville ha barn överhuvud taget, trots att vi till och med var tvungna att göra IVF. Men nu är jag gravid och är jätteglad för det och det är jag i alla fall säker på :D
 
öht krävandet på svar känns ju lite sådär. vet man inte så vet man inte och "men säg då!!!!!" gör en väl inte så särskilt mer positivt inställd. Älskar ni varandra eller älskar du tanken på barn mer?
 
Jag känner mest att jag inte vill köpa en bostadsrätt med en kille som jag inte får ett svar av om han vill ha barn?, men känner samtidigt att *jag kan ju inte kräva ett svar, vi bor ju inte ens ihop än..*
Det är liksom för tidigt, men ändå väl i tiden med tanke på att jag är runt 30.
Jag förstår inte riktigt alls problemet faktiskt. Din pappa köper bostadsrätten och hyr ut den till er, inte ens en big deal för honom utan kan köpa den utan lån. Din pojkvän behöver väl inte ge upp sin etta bara för att ni flyttar ihop tillsammans och prövar och ser hur det utvecklar sig? Fungerar det inte så flyttar han tillbaka till sin etta och du bor kvar i bostadsrätten. Han kan hyra ut ettan i andra hand ett tag så slipper han hyran på den.

Jag förstår honom att det är osäkert när ni inte ens bor ihop än, att det känns långt bort det med familj. Min erfarenhet om jag går på mina vänner är att nästan ingen av dom har planerat barn eller varit helt säkra innan. Det är ett jättestort beslut och stor omställning med barn och det är nog omöjligt att veta exakt vad man vill i den frågan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 958
Senast: Ramona
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 173
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 588
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp