Träns med Remont!! * Bilder*

Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Kl

Här kommer bilder på mina andra remontträns :D

Jag tror att det här är från Jacson, fast med Glen gordon pannband
32313218.jpg


Och så har jag köpt en lös huvudlagsrem ("egentligen" till islandshäst) Och en lös nosgrimma :)
32310212.jpg
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Detta är favoriten. Lyckås som jag köpte i Globen 2009. Var ett vitfodrat nackstycke med som jag fick byta ut, för det var som ett cob i storleken .. :cry:
19877_1186397859831_1224826396_30468930_4884956_n.jpg


Läckert! Detta har jag beställt hem nu, för 5 min sedan :D I like! :d Blev så glad att det fanns i x-full!
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Jag red först på bara engelsk. Men när tandläkare kollat min ponny hade den lite sår så jag skulle bara rida med remont. Jag tycker remont är både snyggt och bra!
Jag har ett svart Lyckås som jag gillar, och det kostade inte så mycket.
Sen har jag ett brunt Stübben som kostade en del såklart, men det är så snyggt!!
På hööks finns ett brunt som jag tycker ser lite halvsnyggt ut, men min kompis har det, och det var så snygg när det satt på hästen! Så nu gillar jag det mycket mer ;)
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Varför ska man använda Remont-träns? Vad fyller den för funktion? Jag har endast haft ett "traditionellt" till mina hästar, har aldrig riktigt funderat på andra typer av träns men nu blir jag ju nyfiken:-)
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Varför ska man använda Remont-träns? Vad fyller den för funktion? Jag har endast haft ett "traditionellt" till mina hästar, har aldrig riktigt funderat på andra typer av träns men nu blir jag ju nyfiken:-)

Jag använder det pga tidigare tandproblem. Remonten brukar vara bra för de flesta hästar som har eller har haft det. Alltså en rek från hästtandläkaren.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Engelska/aachengrimmorna klämmer över kindtänderna, "kinderna" kan även tryckas in mellan tänderna av nosgrimman. Därför använder jag remont så mycket det går, tycker bettet ligger stabilare med remont också.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Engelska nosgrimman klämmer kinden mot tänderna, min häst hade fått sår i kinderna av det, så då fick jag inte använda det.
Remonten sitter så långt ner att den inte trycker på några tänder ( inte något annat heller) så enligt mig är remont det optimala :)
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

32333008.jpg


vet inte hur mycket man ser, men är ett märkeslöst träns med remont från lyckås.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

kl

Letade Remont länge innan jag kunde bestämma mig , utbudet är ganska magert tycker jag.
Köpte tillslut ett från Treadstone. Är supernöjd med detta tränset så fint läder och lite rundade spännen.
32391272.jpg


Gick igenom mina bilder ,hittade ingen bättre än den här.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Okej, spännande. Det var nytt för mig att kinden kan klämmas in, men det låter ju logiskt.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Ser framför mig hur hästen böjer ned huvudet för att gnida sig på benet och pang så har den stuckit sig själv.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

gulkiwi- Varför opraktiskt?

iNHALE- Min häst är inte en "gnidare" samt i sånt fall är det väl bara att se till att den inte gör det med den nosgrimman!
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Hur vassa nitar använder du?? :o Sådana här nitar brukar vara ordentligt rundade så tror ingen kan sticka sig på dem hur mycket man än vill...
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Kan ju exempelvis relatera till att man ser på bilden hur pass vass/trubbig niten är. Man kan sticka sig på vad som helst, och bara för att man inte får blodutgjutelse om man petar på den med pekfingret betyder det inte att den inte kan utgöra en viss risk, speciellt när det gäller hästar som inte alltid är så försiktiga av sig.

Men visst, Yhlva får göra som hon vill, jag bara uttryckte min tanke kring det hela.
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Självklart kan man sticka sig på vad som helst, om tillräckligt tryck finns. Men jag tror inte att en häst spetsar sig själv på en nit, tror sannolikheten är väldigt liten.
Men jag håller med om att det är väl kanske inte det mest praktiska utsmyckningen, men då kanske jag mer på att det kan göra jävligt ont om hästen väljer att buffa på en människa. Det gör ont ja, men jag tror inte man blir stucken. :D
 
Sv: Träns med Remont!! * Bilder*

Tänkte på det iNHALE skrev, om hästen gör illa sig själv eller dig om han råkar buffla till dig eller liknande.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 078
Utrustning Behöver hjälp att hitta snygga träns (gärna bruna med mässingspännen) UTAN snokrem/aachenrem. "Köp bara ett träns och plocka bort...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 082
Utrustning Då den befintliga remontnosgrimman till ett av mina träns tyvärr blivit sönderkliad (:angel:), men tränset i övrigt är väldigt fint...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: zingoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp